Kylare till volvo 240

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Kylare till volvo 240

Inlägg av Kulan »

Hej, jag har någon form av kylsystems förbannelse över mig. Både traktorn och bruksbilen samt isbilen har problem med kylsystemet. Men värst är ju att bruksbilen har bekymmer och låt oss koncentrera på den. Har stoppat dit 2 olika ”billigkylare” en 3 år gammal mekonomen och en sprillans mr.auto kylare. Dessa 2 läker i skarven mellan plast å alu. Men då jag är emot ”fusklagningar” på brukisen. Men på isbilar. Inga problem om det inte riskerar dyra haveri. Så dom 2 billigkylarna har jag användning av på andra ställen så därför ingen reklamation av dessa :)

Till min fråga.

Är det överkurs med typ do88 alukylare för 3200:- eller är det dessa som gäller när det är ett viktigt verktyg i vardagen som det gäller. Såg j-spec (eller vad dom hette) har helalu kylare för 1700:- av märket torque, är det samma kvalitet mellan dom 2 olika?? :-)

Det är ju inte kylförmågan som saknas utan det är ju att dom ska hålla tätt som är grejen. Vad rekomenderar ni??

Mvh kulan
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Kylare till volvo 240

Inlägg av StefanM »

Du kanske har väldigt aggressivt vatten hos dig? Har nog bytt hundratals kylare på 240/740 och aldrig haft en reklamation på nå läckage oavsett var kylaren har kommit ifrån.
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Kylare till volvo 240

Inlägg av Kulan »

Jag har kommunalt VA, har fått tips om att även byta kylarslangarna för om dom är hårda kan dessa rycka i kylaren och den går sönder, måste ju som vara nåt i min bil som gör det, men gummidämparna (originalvarianten) sitter på plats, motorkuddar osv är fina men jag har börjat fundera om det kan vara så att mina kylarslangar är kass, men kan gott vara vattnet som kanske frestar på också, kör med q8 etylenglykol och det bör väl vara en bra glykol tyck jag??
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Skriv svar