Sida 1 av 1

Peugeot 306 16v kamremsbrott.

Postat: fre mar 23, 2018 7:21 pm
av Petrolhead69
Farsans pegga dog efter att han körde genom en vattenpöl igår.
Skulle prova starta den efter att den stått några timmar men lät som startmotorn inte kuggade i kransen så jag misstänkte kamrem.
Sagt o gjort så lossade lite på kamremskåpan o såg att remmen var helt slapp.
Det är en 16v o de är väl med stor säkerhet ventilsallad i den motorn nu eller vad tror ni?

Re: Peugeot 306 16v kamremsbrott.

Postat: fre mar 23, 2018 9:30 pm
av nkro
Japp provat det. Finns inte mkt utrymme. Sen är den känslig på remmen och har korta intervaller på byte. Sen när jag böt min rem och några ventiler fick jag lära mig att vulkningen kan lossa på nedre remskivan så nollan inte stämde.

Re: Peugeot 306 16v kamremsbrott.

Postat: lör mar 24, 2018 5:38 pm
av Petrolhead69
Ok som jag misstänkte. Han har redan kollat på ny bil så den får väl gå som reservdelsbil eller skroten då. Tackar så mycket för snabbt svar!

Re: Peugeot 306 16v kamremsbrott.

Postat: sön mar 25, 2018 11:45 am
av mauser240
Petrolhead69 skrev:lät som startmotorn inte kuggade i kransen så jag misstänkte kamrem.
Öö? Vad menas? Nog kuggar ju startmotorn lika lätt som vanligt men motorn snurrar oftast aningen lättare.

Re: Peugeot 306 16v kamremsbrott.

Postat: sön mar 25, 2018 12:20 pm
av nkro
Tänkte inte så mkt på det. Läste att remmen var slapp. Finns inget utrymme för slappa remmar.
Jag köpte nya ventiler och packningar från England. Planade och slipade in ventilerna. Sen hade jag problemet med remskivan.