Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 17, 2018 6:26 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 240 -83
InläggPostat: sön aug 26, 2018 8:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 519
Ort: Lule
Hämtade hem en sån ikväll. Sitter en B21 med fyrväxlad låda. Lär väl vara en M45? Bakaxel när dom är fyrväxlade brukar väl ha lägre utväxling?

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 240 -83
InläggPostat: sön aug 26, 2018 8:47 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5285
Ort: Lykksällä
Ja, M45

260 manuell hade 3,73:1 oavsett årsmodell, utom de fåtal 75or som utrustades med M51 lådan, dom hade 3,54:1.
260 automat hade alltid 3,54:1.
4,10:1 finns på 75orna och på 76or med B20.
4,10:1 finns på 242 GT -79.
3,91:1 finns på 76or och 77-78or med B19, samt vissa upp till 80? med M46 (min GL -80 med M46 hade 3,91:1). även bilar med B21E och automat.
3,73:1 är vanlig, finns på många modeller from 77, bl.a alla Turbo, GLT manuell, AW71 automat, vissa GL med M46, DL 77-83?, 260 mfl.
3,54:1 är också vanlig, sitter på 80-talare med BW55 automat, alla? med M47, 260, vissa GL med M46 mfl.
3,31:1 finns på DL med M45 fr.o.m. årsmodell 86.
----------------------------------------------------------------------------
Vad jag vet så är den endast 244DL -84 med B21A & M45 låda som har 3,15:1
----------------------------------------------------------------------------
3,15:1 fanns endast på DL 1984 med M45, samt enligt obekräftade uppgifter även på 244DL -85 med M45.
----------------------------------------------------------------------------
Ang 3,15:1 bakaxeln så ska den finnas, förutom på 244DL -84 med B21A och M45,
även på 245DL -84 med B21A och M45 och på 244DL -85 med B200K och M45.
----------------------------------------------------------------------------
1985 års försäljningsbroschyr. Har dock inte haft tillfälle att kolla det i praktiken.
Och det skall endast gälla 244DL med M45, 245 DL skall ha 3,31:1.
----------------------------------------------------------------------------
1041 =1031 med slungdiff... d v s 740 tic -90 samt 940 turbo

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 240 -83
InläggPostat: sön aug 26, 2018 9:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 519
Ort: Lule
Oj det var inte lite info det Kommer ju plocka ner den så får se då vad det är. Verkar lite lotteri vad som sitter.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 240 -83
InläggPostat: mån aug 27, 2018 4:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 116
Ort: Härnösand
Hej!

På min -83 sitter det 3,54 utväxling så det verkar somsagt vara lite av ett lotteri det där


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 240 -83
InläggPostat: mån aug 27, 2018 7:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 519
Ort: Lule
Ska kolla vad det är innan jag plockar ner den.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010