Sida 1 av 1

Volym, kuggstång

Postat: tor maj 17, 2018 9:45 pm
av mauser240
Nån som har koll på t.ex. Volvo 740, hur mycket olja rymmer kuggstången?

Även andra bilar intresserar så länge det är servo ;)

Re: Volym, kuggstång

Postat: sön maj 20, 2018 9:35 am
av mauser240
Ingen som räknat på kuggstänger?

Re: Volym, kuggstång

Postat: mån jun 11, 2018 7:54 pm
av mauser240
Nu har jag mätt upp en 740-stång själv , ca. 1.3 dl.

Kan vara bra att veta om man t.ex. ämnar kapa bort styrväxeln och kuggdelen och använda resten som en (så gott som gratis) balanserad hydraulcylinder för t.ex. styrning av båt.

Re: Volym, kuggstång

Postat: ons jun 13, 2018 11:51 am
av Anthill
Kan du utveckla det där med hydraulstyrning, gärna med bilder

Re: Volym, kuggstång

Postat: ons jun 13, 2018 4:43 pm
av mauser240
Kul att det intresserar nån. Vad vill du jag skall utveckla och vad vill du ha bilder på? Allt jag gjort är att jag kapat kuggdelen från en kuggstång / styrväxel och blivit med en balanserad hydraulcylinder i handen.

Re: Volym, kuggstång

Postat: tor jun 14, 2018 11:26 am
av Anthill
Eftersom båtstyrningen låter intressant och jag bara sett 740 styrväxeln på bild tänkte jag att du kanske hade en bild på var du kapat.
Jag ser ju var hydraulrören är anslutna, men vet inte hur mycket man kan ta bort (kanske växeln och fram till mitten av stången, eller?)

Re: Volym, kuggstång

Postat: mån jun 18, 2018 8:10 pm
av mauser240
Jag har inte riktigt någon bra lösning för bilder men jag kapade ca. 6 - 7 cm från hydraulröret. Sen såg jag att jag kunde ha kapat typ 1 cm från röret. Hela den tandade delen av själva kuggstången kan tas bort.

Kom att tänka på en sak, hur byter man kolvtätningen som är närmare snäckan? Packade om en 940-stång en gång men då tror jag det bara var yttre änden som läckte. Dessutom såg stången inte likadan ut som den jag nu kapat i.

EDIT: Tätningen trillar förstås bort om man kapar för mycket. Måste forskas i.