Gänga på tempgivare

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Gänga på tempgivare

Inlägg av Performance_seeker »

Någon som vet vad det är för slags gänga på Biltemas tempgivare nummer 61583?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025473/

Biltema har svarat att dom inte vet då det är en standardprodukt för Volvo och Renault :(
Den spanska tillverkarens datablad ger ingen information heller. Jag köpte givaren för att jag behöver det lilla formatet...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Gänga på tempgivare

Inlägg av Klabbe Persson »

Har du givaren redan brukar det vara ganska enkelt att mäta fram vilken gänga det är.
Ett skjutmått brukar räcka, diametern utv. Sen mäta över 2 toppar på gängan så får du fram stigningen, det kan vara lite godtyckligt så man bör ha något att jämföra med.
Annars köp dessa http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve ... 000016879/ då behöver du bara mäta utv diameter och sen hitta rätt stigning med hjälp av tolken. Smidigt att ha tillhands i mellan åt.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Gänga på tempgivare

Inlägg av Performance_seeker »

Tack för kommentaren Klabbe.
Jag har verktygen du pekade på men har inte lyckats hitta dom än...Gängstigningen går att mäta fram men det verkar lite oklart om det är en NPT gänga eller vanlig metrisk. Har inte hittat någon mutter som passar...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Gänga på tempgivare

Inlägg av Klabbe Persson »

NPT konar ju en del, så om du mäter längst ut på gängan och sen längst in närmast flänsen bör du har en markant skillnad på diametern om det är NPT.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Gänga på tempgivare

Inlägg av StefanM »

Det är M10x1 Vanlig lampsockelgänga alltså om du vill testa.
Tänk på att det är olika karakteristik på olika givare så en givare behöver nödvändigtvis inte fungera som universal till vilken mätare som helst.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Gänga på tempgivare

Inlägg av Performance_seeker »

Givaren är lite underlig...gängade upp 1/8 NPT i en aluplåt och gängningen verkar passa perfekt...däremot verkar den inte kona...och det kommer med en alu-bricka med givaren som jag tycker indikerar att den inte skall kona..

Angående värdena så är det inga problem, jag gör jag min egen tabell i MS3X, har loggat resistansen i 3 punkter 0, +20, +100.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Gänga på tempgivare

Inlägg av Anders_Karlsson »

M10x1 är vanlig på bromsrörsnipplar.

1/8 NPT är ca 9,5 mm på största diametern och gängdjupet är ca 0,75 mm. Den är nästan en M10x1 men inte riktigt, vilket förklarar att din givare passar i testhålet. Sen är ju NPT-gängor koniska som sagt så det kan bli tight i botten på gängan om du drar i givaren i ett lite djupare hål.

Jag skulle nog helst skaffa tag i M10x1 tapp och gängsnitt, då blir det riktigt. Förr eller senare behöver du rensa ur gängorna i nåt bromsok och då är det bra att ha lite grejer till det också.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Gänga på tempgivare

Inlägg av Performance_seeker »

Tack för infon Anders!
En granne kom in i garaget ikväll och han sade samma sak! Så nu känner jag att jag har korrekt info! Tackar! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar