Lämpliga stötdämpare vinterväglag

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Lämpliga stötdämpare vinterväglag

Inlägg av Kulan »

Hej jag har problem med stötdämpare på brukisen. En Volvo 240. Jag har kört på Biltema dämpare. Dessa var helt slut efter första vintern (jävligt hårda när det var kallare än -25). Sen monterade jag nya likadana. Efter andra vintern likadant.
Sedan tänkte jag att det är felet i dämparna så monterade Bilstein stötdämpare. Men en gick sönder efter 1:a vintern. Gick på garantin så monterade den. Nu gick nästa sönder. Dvs andra året för den dämparen. Så nu vet jag inte var som är felet för mig. Dämparna är opåverkade på utsidan. Så skulle jag tro så är problemet att när det är-30 grader och ojämnt. Att det blir för högt tryck inne i dämparna. Och trycker sönder tätningarna i dämparna. För när jag kör året runt i norra delen av Sverige så -30 grader förekommer.

Vilka dämpare ska jag köpa tycker ni?? Är drygt att byta dämpare hela tiden. Mjuka funkar även om Bilstein är väldigt fina att köra med.
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Lämpliga stötdämpare vinterväglag

Inlägg av The »

Hur kör du? Är du ute och hoppar eller?

Att biltema är si och så med kvaliteten är ju inget förvånande men att märkesprylar inte håller?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Lämpliga stötdämpare vinterväglag

Inlägg av Kulan »

Ja jag tycker det är märkligt. Men nog fan är det ojämnt där jag är och åker. Jag har funderat om jag har fått från en dålig leverans.

Är bara fram det strular.

EDIT: bilen är ju utrustad med nya fjädrar som är väldigt höga. Ska föreställa original men jävligt hög. Kan Bilstein vara gjorda för sänkta bilar?? Köpte original varianten (b6??)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Lämpliga stötdämpare vinterväglag

Inlägg av therealpinto »

Bilstein B6 är inte direkt standard utan en "sportdämpare" alternativt för tyngre last, dvs en dämpare med mer dämpverkan än original. Men den är normalt sett inte gjord enbart för sänkta bilar.

Om du har för långa fjädrar så bilen är tokhög finns en risk att dämparen skadas om bilen ofta körs så att fjädringen fjädrar ut maximalt. Det är normalt sett dämparen som stoppar utfjädringen och det ska den hålla för men med extremt långa fjädrar kan den skadas. Samma sak gäller omvänt, om du kör utan genomslagsgummin.

Det gäller förstås också att kolla att dämparen är rätt monterad och att topplagringen är hel.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Lämpliga stötdämpare vinterväglag

Inlägg av Kulan »

Ok. Jag ska kolla så inte dom "bottnar" i utsträckt läge.

Förlåt. Var Bilstein b4. Fel information där. B4 ska det vara. Hur mycket bör fjädringen sträcks ut innan hjulet lättar från marken när bilen hissas?? Kan återkomma med mått ikväll.

Känner mig säker på att dämparna är monterade rätt. Jag monterade nya dammskydd genomslagsgummi, fjäderbelastad, och mutter. Och inget tecken på att dämparna rör sig inne i röret eller någonting. Så korrekt monterat tycker jag det bör vara.

Om man bortser från om fjädern inte är för lång. Men det är ju köpt på Volvo. Men Volvo original och Bilstein b4 kanske inte lirar ihop. För Skellefteå landsbygd har ju inte silkeslena vägar alla dagar om året.
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Lämpliga stötdämpare vinterväglag

Inlägg av mauser240 »

Jag hade en gång en Mazda 323 BG som käkade ett par stötisar i året. Sedan när jag flyttade så började de hålla. Potthål. För vägverket skiter i dom ;)

När du hissar bilen skall den fjädra ut tills stötisarna är fullt utdragna. Hur menar du där?
//MartinL
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Lämpliga stötdämpare vinterväglag

Inlägg av Kulan »

Ja kan vara samma här. Massor av gupp. Men för andra håller det ju. År ut å år in på andra bilar. Funderar på om man ska prova Sachs dämpare. Dom är ju mjuka och det kanske passar bättre än mina tidigare alternativ. Det blir ju ett gungande skepp. Men det må duga ändå.

Hur långt det fjädrar till dämparen är helt utdragen. Dvs så inte dämparna "bottnar" vid större gupp. Att dämparen blir för kort och slås sönder invändigt
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Lämpliga stötdämpare vinterväglag

Inlägg av therealpinto »

Hur mycket utfjädring en standardbil ska ha varierar säkert.

Minst 30 mm utfjädring fram och 60 mm utfjädring bak är vad SFRO rekommenderar, men det är "lite" om man tittar på en normal bruksbil.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Lämpliga stötdämpare vinterväglag

Inlägg av Kulan »

Ok men tack då har jag någonting att utgå ifrån iallafall.
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Lämpliga stötdämpare vinterväglag

Inlägg av mauser240 »

Kulan skrev:Ok men tack då har jag någonting att utgå ifrån iallafall.
Det där kan du inte utgå ifrån.

En standard 240 fjädrar ut minst 100 mm fram. Säkert närmare 150 mm.

En dämpares viktigaste funktion är ju att dämpa utfjädringen och inte infjädringen.
//MartinL
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Lämpliga stötdämpare vinterväglag

Inlägg av Kulan »

Nu äntligen har jag kollat fjädringen på bilen. Kunde lyfta 5.5 cm fram och 3.5cm bak innan hjulen började lyfta, låter nästan lite lite om man ser till att det är en 240... Dom brukar väl ha ganska långa fjädringsvägar. Speciellt om du mauser 240 har sant med dina måttuppgifter. Då har jag troligtvis problemet där.
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Lämpliga stötdämpare vinterväglag

Inlägg av super7 »

Hur gjorde du när du mätte?
Lyfte du bara en sidan eller bägge samtidigt, för om du bara lyfte på ena sidan
så håller ju krängningshämmaren emot.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Lämpliga stötdämpare vinterväglag

Inlägg av Kulan »

Ena sidan endast. Men det ger ju en indikation iallafall tänkte jag. Höll tumstocken mot däcket och hade 10 cm uppstickande över skärm kanten och såg när det sluta bli skillnad.
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Lämpliga stötdämpare vinterväglag

Inlägg av mauser240 »

Kulan skrev:Men det ger ju en indikation iallafall tänkte jag.
Hur tänker du då? Frågan var väl just hur lång din stötdämpare blir som LÄNGST, d.v.s. vad som är MAX?

EDIT: Måtten jag gav tidigare är tagna ur hatten och från egen erfarenhet, förstås inverkar ju även vilka fjädrar man har under och hur slutkörda de är. Men det är ju ingen ide att du mäter utfjädring så länge krängaren kämpar emot.
//MartinL
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Lämpliga stötdämpare vinterväglag

Inlägg av Kulan »

Så kraftiga är inte dom kränghämmarna att dom får den plötsliga rycket i hjulupphängning och nästa pump på domkraft så åker däcket upp. Det kan jag svära på.

Nya Volvo original fram och nya Lejsjöfors bak. Långa banan. Men jag gillar markfrigången då det ger mer möjligheter i snö. Men måste man sänka bilen för att få ordning på livslängd på stötdämpare så är man väl illa tvungen. För 5.5 cm fram å 3.5 cm bak låter lite. Bak går ju sätta dit 740 dämpare iallafall. Fram vette tusan.
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Skriv svar