Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre maj 24, 2019 11:12 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Testbänk för spridare
InläggPostat: sön sep 09, 2018 7:22 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 263
Ort: Järfälla Stockholm
Hej
Undrar vilken vätska man bör använda i en testbänk för spridare?

_________________

Mustang 68 HT 477BB C6


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testbänk för spridare
InläggPostat: sön sep 09, 2018 9:36 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre jul 15, 2011 6:32 pm
Inlägg: 31
Ort: Jönköping
Samma som du ska köra motorn på senare för och få mest exakta värden!

_________________
___________________________________________
MVH. Björn Johansson , JKPG


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testbänk för spridare
InläggPostat: sön sep 09, 2018 10:39 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
Inlägg: 85
Ort: Sala
Är det inte n-heptane som används som vätska när man brukar testa spridare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testbänk för spridare
InläggPostat: mån sep 10, 2018 12:25 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Inlägg: 147
Ort: Hovdebygda, Norge
Lacknafta har eg kjørt med og fungert bra til mitt bruk :thumbright: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=89439

_________________
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 240 1991mod. B230F 116hk.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testbänk för spridare
InläggPostat: ons sep 12, 2018 2:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 263
Ort: Järfälla Stockholm
Terror_Flynn skrev:
Är det inte n-heptane som används som vätska när man brukar testa spridare.


Hittade en Industribensin med nedan text på. Är ingen kemist, någon som vet vad skillnaden är på n-heptane och den nedan som heter heptan ak?

INDUSTRIBENSIN HEPTAN AK 1L Av heptantyp. För borttagning av fett och oljefläckar m m. Används inom färg-, gummiverkstads- och läderindustrin. Ej kemiskt ren.

_________________

Mustang 68 HT 477BB C6


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testbänk för spridare
InläggPostat: ons sep 12, 2018 2:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 263
Ort: Järfälla Stockholm
Min första tanke var att det kanske fanns något medel med rätt densitet och inte luktade så starkt.

_________________

Mustang 68 HT 477BB C6


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testbänk för spridare
InläggPostat: tor sep 13, 2018 9:55 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1297
Ort: BjörnL Uddevalla
Jag kör med alkylat bensin med en droppe 2taktsolja och en droppe redline si alkohol. Är ute efter nyttigt för spridaren så den blir ren och färdig konserverad.
Luktar inget jobbigt när man jobbar med spridare och simulerar standardbränslen gott nog.

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testbänk för spridare
InläggPostat: sön feb 24, 2019 9:01 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1297
Ort: BjörnL Uddevalla
Någon som har tips på nåt man kan ha i för å minska mängden skum som blir i mätglasen?
Google sa silikon men gjorde ingen skillnad, vispade ner rent silikonfett i rejäl mängd tillslut.

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testbänk för spridare
InläggPostat: sön mar 03, 2019 11:02 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 75
Att mäta bränsle massflöde på riktigt, riktiga Motormännen använder våg. Då kan man strunta bubblor och sånt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testbänk för spridare
InläggPostat: mån mar 04, 2019 1:59 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1297
Ort: BjörnL Uddevalla
Problemet med skummet är ju bara nån sekund. Kör ju en testcykel och vill ju gärna fylla glasen till 100cc sträcket. Tror dom går till 130 plus en liten bit utan gradering. Men ibland får jag ge mig redan på 60cc för nästa dusch då sprutar skummet över..

Första planen var att mäta massan bränsle och göra nåt smidigt loggnings program så man kunde printa ut ett protokoll osv. Det där med tid kom emellan å nu står jag här med en kina testare..

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testbänk för spridare
InläggPostat: mån mar 04, 2019 7:20 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
:D Borde ju gå att använda samma teknik som när du fyller ett ölglas :hihi:

Kanske ett finmaskigt nät med rätt "size" på maskorna, ställt lite på sned i mätglaset?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Testbänk för spridare
InläggPostat: mån mar 04, 2019 2:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1297
Ort: BjörnL Uddevalla
Ja det borde funka, men man vill ju se sprutbilden.. jag får nog helt enkelt bygga om så den kör sekventiellt för då hinner skummet sjunka medan dom andra spridarna jobbar..

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010