Kylare/expansionskärl till Volvo 140?
Kylare/expansionskärl till Volvo 140?
Hej, var ett tag sedan jag skruvade med en Volvo 140, men fick tag i en bil för ett tag sedan, dock utan kylare.
Vad jag kan se på bilder så sitter det original ett långsmalt runt expansionskärl med anslutning i botten och en slang dragen till toppen på kylaren?
Funderar på om man kan montera en VW kylare typ Caddy med anslutningar på passargerarsidan, dra slangar till motor och sedan ansluta ett originalexpansionskärl till toppen på kylaren, då den endast verkar ha anslutning där?
Det finns även ett lämpligt termokontaktuttag i denna kylare.
Medan Volvo 240, 740, 940 har ett toppanslutning till topp på expansionskärl och en grövre slang från mitten på kylaren i botten på expansionskärl, vad är det för skillnad? Mvh
Vad jag kan se på bilder så sitter det original ett långsmalt runt expansionskärl med anslutning i botten och en slang dragen till toppen på kylaren?
Funderar på om man kan montera en VW kylare typ Caddy med anslutningar på passargerarsidan, dra slangar till motor och sedan ansluta ett originalexpansionskärl till toppen på kylaren, då den endast verkar ha anslutning där?
Det finns även ett lämpligt termokontaktuttag i denna kylare.
Medan Volvo 240, 740, 940 har ett toppanslutning till topp på expansionskärl och en grövre slang från mitten på kylaren i botten på expansionskärl, vad är det för skillnad? Mvh
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Kylare/expansionskärl till Volvo 140?
På en 140 är det just ett ”expansionskärl”, dvs det funkar inte att fylla kylaren igenom, utan man måste ha kylare med lock!
Ett 240-kyl med behållare med 2 anslutningar fyller man genom behållaren!
Tycker 240-lösningen är smidigare, funkar med valfri kylare och behållare med rätt anslutningar!
Ett 240-kyl med behållare med 2 anslutningar fyller man genom behållaren!
Tycker 240-lösningen är smidigare, funkar med valfri kylare och behållare med rätt anslutningar!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Kylare/expansionskärl till Volvo 140?
Det handlar ju bara om vad som är högsta punkten. Separata burkar med påfyllning kom ju när kylarna blev lägre och stoppades in i fronten. Det går naturligtvis utmärkt att applicera nåt liknande på en äldre bil fast med tanke på utloppet på en volvomotor så är det ju nästan enklast att bibehålla påfyllningen på kylaren högst upp.
Re: Kylare/expansionskärl till Volvo 140?
Antar att VW Caddy har ett expansionskärl liknande 240 och att grövre slangen sitter någonstans vid motorn istället för kylaren?
En 240 kylare är nog lite stor att stoppa i en 140, annars funkar det ju med en sådan.
Caddy kylaren har cellpaket 525x322 vilket verkar lagom stort.
Men som 140 har ett expansionskärl med lock i topp och rör i botten som sedan har slang till topp kylare, kan man inte hålla upp det i luften när man fyller?
För att sedan sätta bredvid kylaren för att se nivå? Hur högt ska kylaren vara fylld, helt?
En 240 kylare är nog lite stor att stoppa i en 140, annars funkar det ju med en sådan.
Caddy kylaren har cellpaket 525x322 vilket verkar lagom stort.
Men som 140 har ett expansionskärl med lock i topp och rör i botten som sedan har slang till topp kylare, kan man inte hålla upp det i luften när man fyller?
För att sedan sätta bredvid kylaren för att se nivå? Hur högt ska kylaren vara fylld, helt?
Re: Kylare/expansionskärl till Volvo 140?
Någon som vet av någon kylare men undre anslutning på passagerarsidan och med mittenanslutning och toppanslutning, med lite lägre cellpaket och inte bredare än ca 600mm?
Re: Kylare/expansionskärl till Volvo 140?
Konstigt, ingen här som har bytt kylare i en 140, eller liknande?
Re: Kylare/expansionskärl till Volvo 140?
Jag har byggt om systemet i en bil med B20 (ej Volvo) där kylaren sitter lägre än motorn.
Kylaren blev en aluminiumversion av Amazonens kylare då den råkade ha lämpligt mått. Locket på kylen är bytt mot ett som är helt tätt, utan övertrycksfjäder och den lilla slanganslutningen kan antingen pluggas eller kopplas till expansionskärlet. Bytte termostathuset mot ett från en Ford X-flow. Man får fräsa upp det lite för att termostaten ska få plats. Fördelen med det huset är dels att slangen går ut horisontellt, dels att de finns med en utgång för avluftning till expansionskärlet (det finns en mängd olika varianter till så man får söka lite efter en som passar). Den grövre anslutningen till expansionskärlet är helt enkelt ett T-rör från den undre kylarslangen.
Hittills har det fungerat bra. Ingen luft i systemet vilket var ett bekymmer tidigare.
Kylaren blev en aluminiumversion av Amazonens kylare då den råkade ha lämpligt mått. Locket på kylen är bytt mot ett som är helt tätt, utan övertrycksfjäder och den lilla slanganslutningen kan antingen pluggas eller kopplas till expansionskärlet. Bytte termostathuset mot ett från en Ford X-flow. Man får fräsa upp det lite för att termostaten ska få plats. Fördelen med det huset är dels att slangen går ut horisontellt, dels att de finns med en utgång för avluftning till expansionskärlet (det finns en mängd olika varianter till så man får söka lite efter en som passar). Den grövre anslutningen till expansionskärlet är helt enkelt ett T-rör från den undre kylarslangen.
Hittills har det fungerat bra. Ingen luft i systemet vilket var ett bekymmer tidigare.
Re: Kylare/expansionskärl till Volvo 140?
Ok, funderar också på om man kan ta Caddy kylaren och montera ett T-rör precis efter nedre kylaruttag och sätta ett 240 expansionskärl.