Aluminiummotorer
Aluminiummotorer
Jag har inte och kommer aldrig släppa tanken på att bygga min mgb gt sebring replica med modernare drivlina i. Dock har jag snöat in på aluminiumblock för att få ner vikten. Tanken är att bilen ska vara fullt gatlegal med ursprungliga årsmodellen. Däremot blir det väl troligen ombyggt fordon.
För er som inte har koll på mgb så har den en 4cyl motor väldigt lik b18. Samma kaross med en annan framvagn fanns med både v8 och rak sexa.
Jag vill gärna behålla ett "gammalt" utseende, Volvos motorer är ju faktiskt skitfula. Alfa 75 2,0 är en fin motor, mx 5 ser skaplig ut. Bmw lutar och är väldigt bred, troligtvis samma problem med Volvos vitfyra och femma. Helst vill jag ha en komplett donatorbil och plocka rubbet ifrån, motor, växellåda, bromsar och bak vagn.
Effekten som behövs är inte enorm, bilen kommer bli lätt då den bara kommer ha två stolar och en bur i.
Någon som har några bra tips på vad som kan vara lämpligt?
Skickat från min G8341 via Tapatalk
För er som inte har koll på mgb så har den en 4cyl motor väldigt lik b18. Samma kaross med en annan framvagn fanns med både v8 och rak sexa.
Jag vill gärna behålla ett "gammalt" utseende, Volvos motorer är ju faktiskt skitfula. Alfa 75 2,0 är en fin motor, mx 5 ser skaplig ut. Bmw lutar och är väldigt bred, troligtvis samma problem med Volvos vitfyra och femma. Helst vill jag ha en komplett donatorbil och plocka rubbet ifrån, motor, växellåda, bromsar och bak vagn.
Effekten som behövs är inte enorm, bilen kommer bli lätt då den bara kommer ha två stolar och en bur i.
Någon som har några bra tips på vad som kan vara lämpligt?
Skickat från min G8341 via Tapatalk
MGC GT -69. Jacta alea est
Re: Aluminiummotorer
Spontant känns det som att i princip alla nyare motorer är fula då de i allmänhet är tänkt att ha någon form av plastkåpa utanpå.
En gtv6 med separata spjäll hade ju varit fränt
En gtv6 med separata spjäll hade ju varit fränt
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Aluminiummotorer
Håller med. När jag skriver modernt menar jag från 1990 och senare. (jag håller mest på med 1909-1930 bilar normalt.)The skrev:Spontant känns det som att i princip alla nyare motorer är fula då de i allmänhet är tänkt att ha någon form av plastkåpa utanpå.
En gtv6 med separata spjäll hade ju varit fränt
Alfor verkar vara en bristvara och de som finns verkar vara gjorda i guld enligt säljarna. Är ju fortfarande bara rost på dem...
Skickat från min G8341 via Tapatalk
MGC GT -69. Jacta alea est
Re: Aluminiummotorer
Jasså, tycker alforna är jäkligt billiga, om de inte är i superskick, vilket de ju sällan är
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Aluminiummotorer
Dumt nog skrotade farsan bort en 75a för 20 år sedan....The skrev:Jasså, tycker alforna är jäkligt billiga, om de inte är i superskick, vilket de ju sällan är
Nissan 240sx kanske är ett alternativ om man hittar en smälld.
Skickat från min G8341 via Tapatalk
MGC GT -69. Jacta alea est
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Aluminiummotorer
Vill du ha donatorbil är MX5/Miata väldigt svårslagen.
Lämplig motor/växellåda, hjulupphängningar som är enkla att montera i andra bilar, förmodligen lagom spårvidd, gott om eftermarknad.
After all, en Miata är ju en tämligen oblyg modern kopia på just MGA/MGB
Gustaf
Lämplig motor/växellåda, hjulupphängningar som är enkla att montera i andra bilar, förmodligen lagom spårvidd, gott om eftermarknad.
After all, en Miata är ju en tämligen oblyg modern kopia på just MGA/MGB
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Aluminiummotorer
therealpinto skrev:Vill du ha donatorbil är MX5/Miata väldigt svårslagen.
Lämplig motor/växellåda, hjulupphängningar som är enkla att montera i andra bilar, förmodligen lagom spårvidd, gott om eftermarknad.
After all, en Miata är ju en tämligen oblyg modern kopia på just MGA/MGB
Gustaf
Skickat från min G8341 via Tapatalk
MGC GT -69. Jacta alea est
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Aluminiummotorer
Finns Ventilkåpor med retro look att köpas till Fords Duratec motorer:
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Re: Aluminiummotorer
Riktigt läcker. Men är det alublock i dem?Moparboy440 skrev:Finns Ventilkåpor med retro look att köpas till Fords Duratec motorer:
Skickat från min G8341 via Tapatalk
MGC GT -69. Jacta alea est
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Aluminiummotorer
Ford Duratec / Mazda MZR er lette og fine helalumotorer, og det er uendelige mengder parts å få kjøpt.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Aluminiummotorer
Duratec/MZR pratas väl om under 100 kg relativt startklar.
Väljer du en relativt sen Miata/MX5 som donator sitter det en sådan motor i den, mycket smidigt.
Gustaf
Väljer du en relativt sen Miata/MX5 som donator sitter det en sådan motor i den, mycket smidigt.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå