motorn går inte som den ska.. tips?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

en fråga till, i blocket mot växellådan in mot själva svänghjulets framsida (mot bilens front) sitter en elektrisk givare, sedan går sladden upp på blocket strax under toppen... varför? det är ju b23 block, måste väll vara en sån givare som används till 230 motorerna där tändningen sitter i toppen... den är iaf inte inkopplad....... måste vara nå me tändningen lr nå känns de som, tror inte varvräknaren ljuger :(
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Sitter givaren inskruvad på på blockets avgassida? Isf är det en givare för att kontrollera tändläge på verkstad... Det är inget som påverkar tändningen. På modellerna med tändningsgivare mot svänghjul sitter dom skruvad längst upp på blocket (bakom toppen)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jao den sitter där på sidan, men vad kan vara problemet, är uppenbarligen inget fel på underdelerna nån av dom... har svårt att tro att det är kammen eftersom motorn inte gick mycke bättre me den gamla 398 toppen me a-kam heller.. förgasaren tog vi från en fungerande b23a motor så den borde funka lika bra på denna motor......... HMMMMM
måste alltså vara nå strul me tändningen men eftersom fördelare, tändspole & allt är bytt så vet i fan.. stiften är bruna = bra..
motorn går rätt hyffsat mellan ca 2500.4000 varv på räknarn, men den varvar ju ur då känns de som, kanske är så att mätarn visar fel trots allt... förstår ändå inte varför de inte skulle gå varva längre isåfall skitbil, den går typ likadant som innan & då visade Gtechmätarn max 100 häst... :evil:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

har kollat över i princip allt nu, satte i ventilerat lock, de ryker vid gas men verkar ju funka.. fördelaren och kammen är nog ok.. återstår i princip bara förgasaren, men den kommer från b23 & funkade prima på den motorn.... blir nog weber 45or vid löning
kollade varvet med en annan mätare, samma sak.. varvade upp motorn till 5800 varv.. gick fint, hmm konstigt tänkte vi, sedan körde vi bilen, men den drar absolut ingenting över 4000 varv... har testat att ställa in förgasaren, köra med choke osv.... tomgångsskruven i insuget verkar inte funka alls.... antar att det inte kan ha nå att göra me insugsgrenröret? så återstår väll bara att testa andra förgasare..
kom gärna med ideer :roll:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

kör med mekanisk bränslepump i blocket.... kan den vara dålig & bör man kolla trycket på något sätt? isåfall hur? kan testa med en från b20 om dom passar... om man kör med webrar måste man ha någon annan bränslepump? :roll:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

testade en annan förgasare idag de gav inget de heller förutom en sekunds bättre 0-100 tid trots felväxling.. motorn ger dock fortfarande inget över 4000 rpm.... den går bättre me choke än utan, borde den inte vilja ha mer luft istället... ska testa byta fördelare, tändkablar & tändstift imorn sen har vi bytt allt:
hela underdelen, topp med kam, fördelare, brytarlöst, tändspole, förgasare....
tändningen står nu åter på 9 graders förtändning, när vi satte tillbaka gamla förgasaren (tog den andra från min bruksbil så bytte tebax) så funkade inte tomgången, förut har inte skruven i insuget funkat men den har ändå gått på tomgång.. nu går den inte, men de funkade me den andra gasaren... som för övrigt var en solex 175 CD, nu sitter en stromberg 175 CD..
har en fråga om bränslejusteringen oxå, på strombergen skruvar man ju på nålventilen underifrån men hur justerar man bränslet på solexen? finns inget undertill.. den är som en modell av äldre SU nån som vet? *suck*
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

har hittat de stora felet nu, nånstans på sopparöret under bilen fanns ett litet hål som gjorde att luft sögs in tillsammans med soppan & den räckte inte till på högre varv... har nu dragit ett 12mm CU rör under bilen och nu funkar de som de ska, hittade röret i garaget, passar nog bra för framtida turbomatning :)
dubbla gasare eller turbogrenrör står på listan för denna motorn nu, kan de funka me soppa pumpen i blocket om man skulle överladda med en stromberg 175 CD??
Skriv svar