motorn går inte som den ska.. tips?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

motorn går inte som den ska.. tips?

Inlägg av larsat »

har slängt på 531 topp med k-kam på polarns b23a motor i amazon, den går dock inte som den ska, orolig tomgång och den varvar ner väldigt sagta om man ger fullgas och sedan släpper....
fördelaren ser ut att vara rätt schleten så vi funderar på att byta ut den mot en nyare med brytarlös tändning...
sitter för övrigt orginal stromberg för tillfället
vad tror ni?
den går skapligt att köra så kamremmen sitter nog där den ska
har ni några andra ideer? den kanske tar tjuvluft nån stans?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

kom på en grej nu.. det är ju vanligt förgasarinsug på den och i det går ju en kanal för vattnet, ut från baksidan av toppen och in där fram, men på 531 toppen var det inget hål där fram (insprutning) där bak var ett hål och vi hade inget att täta med, så den började läcka där pga dålig insugspackning, men efter att ha dratt åt muttrarna så gick det bra, hur som hellst när vi höll på att testa kom det in en hel del vatten i 4ans cylinder...
när allt var fixat så kollade vi in i toppen genom ventilkåpan och där var vitt klägg i taket på kåpan = vatten i oljan???
det såg ju inte så bra ut men vi körde vidare en stund och det försvann, sedan började vevhusventilationen ryka så pass mycke att det droppade om insuget, och det såg mer eller mindre ut och smakade som vatten..
så det verkar som det har kommit ner vatten i bottendelen som förångas
men det är inte längre vitt i toppen och det verkar tätt vid topplockspackningen... kan det vara så att det gick ner vatten förbi kolvringarna och det tar ett tag innan detta förångas varpå det ryker ur ventilationen?
ska komptesta den när man har tid återkommer med resultat skriv gärna tips om vad ni tror och har varit med om som liknar detta :?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag tror det rann in vatten i 4áns cylinder. Sen när nu startade så blev det ett satans komp så något pajjade. Ringarna eller topplockspackningen det är därför det ryker. Fast om röken inte luktar avgaser så kan det iof vara som du säger. Byt oljan
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det jag vet är att den går på alla 4 cyl iaf, men det är ju möjligt att ringarna eller packningen läcker
hur brukar ni dra åt toppackningen förresten ni som kör volvo?
i boken stog så lustigt som typ: 23Nm sedan 61Nm sedan ett kvarts varv/90 grader varför kan dom inte skriva ett fast värde på sista draget istället? det blev mer än 110Nm iaf där bottnade momentnyckeln
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

larsat skrev:varför kan dom inte skriva ett fast värde på sista draget istället? det blev mer än 110Nm iaf där bottnade momentnyckeln
Sitter väl sträckbultar...dom skall ju vinkeldras.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nä ja klagar inte det verkade funka bra bara undra om man tolkat det rätt ;-)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nu har man komptestat motorn:
1: 6,5 bar
2: 8 bar
3: 7,5 bar
4: 7,5 bar
däremot så verkar det som ringarna läcker ganska friskt, det har runnit vid oljefilter och ur vevhus nu, så blir nog nya ringar....
det känns jävligt deprimerande nu, min bil står och bara ser för jävlig ut, och man kan inte få nån fart i polarns... bara blir nya fel hela jävla tiden idag var man på skroten bara för att kopplingvajjern gick av igår när man skulle g-tech mäta bilen...
och idag när man skulle testa den igen så åkte man till en ödslig väg i skogen vafan hittar man där om inte 10 bilar som håller på att streetrejsa.... man blir fan depprimerad av att bilen inte går som den ska då!!! :evil: :evil: :evil:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

gjorde fel vid komptestet, så här ska det vara:
1: 11,5
2: 12
3: 11
4: 10,5

men det verkar som ringarna är schletna, vad ska man göra byta underdelen eller byta ringar och ev. hona upp cyl?
hur vanligt är det att det är bra ringar i en bil som gått 20+k mil eg...?
finns inte någon direkt ekonomi till detta bygge så det blir nog bara byte av ringar isåfall... ska slängas dit elektronisk tändning och annat tändningslås (orginal med mantlad kabel ska sparas) samt varvräknare snart
sedan skulle man vilja ha nån vettigare soppainsprutning än en stromberg, insug för 2 sådana förgasare är väll inte så vanliga till b23? då är frågan vad man ska ha, gärna nått som skulle kunna användas till turbo, vet inte om weber 45or är bra det kostar ju lite... weber 36/36 kanske vore nått är ju k-kam men den kanske inte funkar så bra me turbo å andra sidan...
en ide är ju att svarva gropar i kolvarna när man ändå byter ringar.. så man får ner kompet lite och sedan ladda lite med en turbo
hur gör man enklast om man vill ha dubbla strombergare? :roll:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

över till nästa problem :?
skulle koppla in brytarlös tändningen/fördelare men vill inte funka, på tändspolen är 2 kontakter en som står 15 och en som står 1 har fattat det som 15 är + & 1 är -
- används väll bara till varvräknaren?
så som ja fattat ska spolen ha + när tändningen är på och sedan går det 2 sladdar en från 15 & en från 1 till tändmodulen och ur tändmodulsladden går en liten kabel som satt jordad på den bil vi tog tändningen ifrån, men när man håller den mot jord så gnistrar det som det är nu.... försökte kolla på elschema men fattade fan inte :evil:
nån som har nå tips?
vi tog bort grova mantlade kabeln och gamla tändspolen (amazon) och det var draget sladdar där imellan så man vet inte vart alla kablar går, har försökt mäta med voltmeter
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Hade du tändningen på när du testade att lägga jordkabeln mot gods? Om det gnistade runt kabeln då är inte så konstigt isf, skruva den mot jord så funkar det nog. Jag har den äldre typen av volvotändning med den stora Boschmodulen på min Bmwmotor, på den går 3 kablar från hallsensor in i modulen samt en jord och 15 och 1 till spole.

På äldre amazoner sitter ett stöldskydd i form av en armerad kabel direkt från tändlås till +(15) på spolen. Den andra i motorrummet går ner till fördelaren.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

då ska man alltså ersätta orginaltändningen genom att dra alla kablar från den gamla tändspolen/tändningslåset som är + till 15 på den nya spolen och sedan jorda den lilla kabeln vid tändmodulen, det går 3st kablar i fördelaren på denna fördelare oxå en grön en svart & en röd tror ja det är.. kollade i volvo rep boken och där var en bild på gamalt brytarlöst system men det såg inte likadant ut som denna tändmodul, denna ser mer ut som kraftsteget i dom nyare tändsystemen som sitter ihop med elektriska sprut, men det kommer från en bil med förgasare så det ska vara rätt!
då har man alltså kopplat in allt rätt, lustigt att det inte kommer nån ström från tändspolen då?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Svar på din första fråga. 20kmil ringarna. Jag skulle byta om dom var hyggligt billiga. annars skulle jag nöjja mig med en honing. efter 20kmil så finns det nog inte så mycket honingsmönster kvar i cylindrarna för oljefilmen att bita tag i. utan oljefilm så får du lite taskigt komp. Jag höjde mitt komp med 1bar efter en snabb honing med biltemas verktyg och en borrmaskin samt hyggligt stabil hand :). Tänk på att honingsmönstret ska vara i typ 60graders vinkel. Altså måste du dra upp och ner medans du snurrar på väldigt låg fart. Det är ganska lätt när man väl börjat. mitt blev skitfint (tycker jag).
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Komptestet visade att ringarna läcker. Och honingen ger antagligen ingen tätning. Isåfall är det ju bättre att byta block(om man har ett liggandes)

Ringarna kostar ~600 på KG; tror att det är med oljeringar???

Tack för tipset i alla fall. Nu ska man försöka få igång tändningen....
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nu har man fått igång motorn igen iaf, de två huvudkablarna till modulen var felkopplade på spolen men vi testade att skifta dom igår och tidigare idag men då starta den inte, nu går den som den ska..... SKOMT!
det jag undrar lite över är om en honing kan göra så att motorn läcker mindre, det har varit så det rinner olja vid oljepåfyllningslock och ur slangen till vevhuset, men nu har man satt dit en bättre packning vid locket så nu är det bara ur vevhus det kommer och det funkar ju tills vidare bara att det inte är speciellt bra.... är det nya ringar som gäller?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nu har man precis fått igång denna bil igen efter att ha bytt hela underdelen.. den gamla topplockspackningen var hel, nu går motorn precis som den gick innan...... :roll:
först rök det inget ur motorn men efter lite körning har de blive så igen... funderar på om de skulle hjälpa med större/fler vevhusventilationer?
det största problemet nu är att det verkar inte gå att varva ur motorn, kopplade in en varvräknare för ett tag sen på gamla motorn & då varvade den som allra mest 4000rpm sedan lät det som man varvade mycke mycke mer, funderade på om mätarn var för en 6cyl motor eller något, iaf så testade vi en annan mätare ikväll, fick den inte funka mer än ett par sekunder men då visade den samma varv som den andra.. nu kan man varva 4-5000 rpm men sen känns de som all kraft försvinner, tändsystemet kommer ju från en 740, elektrisk tändning från förgasarmotor, med tillhörande tändspole, ca 9 graders förtändning på tomgång omkring 8-900 varv utan vakuum...
kammen är en k-kam & toppen är en orginal 531 topp, sedan är det en strombergförgasare från 240.. blocket b23, orginal...
vad kan detta bero på att den inte varvar mer? kan ju tillägga att avgassystemet är lite halv om halv trasigt med läck vid packningar i grenrör, och detta gör att det kanske låter som den varvar mer än den gör, men ändå känns det som all effekt försvinner över 4000 rpm på mätarn..... bilen går bättre med choke men ingen skillnad i övrigt.. nån kan ju få säga nå vettigt... har tagit bort EGR systemet pluggat hålet i grenröret & i insuget... finns inga sådana vakuumrör eftersom det inte finns nå bromsservo (amazon 66a)
avgassystemet är för övrigt orginal ner under bilen sen sitter 2,5" över axeln med en dämpare i slutet..
när vi fått tag i ett honingsverktyg tänkte vi testa att hona cyl, kan de funka att hona ovanifrån utan topp eller måste man göra hela vägen dvs dra ut kolvarna? :x
Skriv svar