Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre maj 29, 2020 2:26 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor apr 30, 2020 2:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 400
Nån som bytt bakre bromsrör på ovan? Finns det någon brytpunkt på vägen mellan hvudbromscylindern och hjul? Bromskaftsfördelare? Bilen har skivor runt om. Luftning åker man på. Luftnipplarna ryyys kanske strular, och man får byta ok :-(. Mycket pengar och skitjobb för ett billigt rörbyte :-( . WD40 eller dyl vänta en dag. upprepa flera ggr... Schema på rören skulle uppskattas.

På en Amazon lyckades jag lufta direkt på bromsröret, när nipplarna satt fast i hbrcyllen.

Behöver även justera handbroms och kolla backar. Var sitter justeringarna? Inne, under?
Verkar vara samma klossar till bägge. Fullt synligt med hjulet av :-) .
Vajer justering mitt under bilen. Och lite finlir vid oket.

Googling inledes :-) .....

https://dalhems.com/sv/p/020dcbd4d2374e ... omsror-bak
Bakersta delen Borde sitta mot bromsslang. Men främre?
Känns lite dyrt. Billigare som metervara?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 01, 2020 12:37 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 740
Ort: Ljusdal
Bromsrör fixar en reservdelsbutik till en bråkdel av det priset.
Fastrostade luftnipplar brukar gå att värma loss, ev. svetsa en stor mutter på dem för att få lös dem och sedan montera nya luftnipplar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 01, 2020 2:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 400
Om luftnipplarna inte ryker av... Annars löser svetstången det mesta om den får plats.
Första omgången wd40 klar. Lär bli många innan jag vågar skruva.
Är det tum eller mm på bilen. Troligtvis bägge delar :-( .
Jag får prova mig fram så det glappar minimal på nipplarna.

Handbromsen har nått som liknar en hammare. På andra sidan hävarmen.
Känns onödig. Det verka som den krockat med ett feldragigt bromsrör.
Kanske kommit i kläm och hindrat hävarmen.
Visst är det kul med alla om och men och kanske när man skall laga bromsar grrrr.
Handbromsen tar väldigt långt upp. Men vajrarna känns inte så slappa.
Hävarmen rör sig tämligen omgående. Så helst vill jag hitta insexskruven i oket.
Som justerar detta. Men det blir nog enklare att spänna vajrarna mitt under bilen.


https://www.thirdgen.org/forums/attachm ... er2web.jpg
Här är insexskruven som justerar handbromsen. Ser lätt ut på bilden.
Men i verkligheten sitter den skymd bakom grrr.
Edit: Ovan är inte det jag har på min bil! På min bil sitter hanbromsaxlen i centrum på broms kolven.

Bild
Och här hammaren jag skriver om. Ovanför den vita u-böjen. Fungerar den som motvikt?
Så att hävarmen går tillbaka? Känns mycket svagare än en rejäl fjäder.
Hammaren är brunaktig, och har en rund försänkning.

Bild
Så här skall det se ut mitt under bilen. Blir nog lättare att justera rörelsereserven här.

https://www.youtube.com/watch?v=d2gj7LnyLR0
Här syns hävarm och hammare/motvikt 5 sek in i filmen.
Om hävarmen sitter på splines, borde man kunna flytta ett hack.
Jag vill helst veta innan jag skruvar.

Var hittar man en sprängskiss på oket?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 01, 2020 7:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 400
Bild
Äntligen :-) . Detalj 18 bromskolven skall gängas ut från detalj 16.
Bägge åtkomliga utifrån, ifall det går trögt.
Med handbromsen max dragen så bottnar fjädern ut. Så justera vajer ger nog inget.
Gött då det var svårt att komma åt. Inte bara för att jag inte fick upp den låga bilen tillräckligt.

Lite ok porr. De 7 nitade bandjärnen, är det jag kallar hammaren. Vad gör den????
Bild

Bild

Bild
Bättre bild på brkolven. Dock från en Camaro. Har man sån tur att man kan justera på plats?
Nästan omöjligt, bara att riva. Speciellt om det är gammalt och trögt..


Senast redigerad av ROD02b ons maj 06, 2020 8:31 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 03, 2020 11:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 400
Det verkar som nån har satt ett vänster ok på höger sida :-( .
Nedre glidoksbulten Går precis att få bort med lite lirkande.
Väldigt nära sitter en bärarm. Så specialverktyg krävs.
Jag tog en M6 (10m utv) långmutter och filade till 9.5++ = 3/8" .
Och en liten klen 10mm nyckel. Inte optimalt, men det gick.
Varför sitter skallarna inte på utsidan!!????
Ingetgörer...

Bromskolvarna är justerbara. Men är de kanske vänstergängade?
Lite SAAB 99 över dem. Är SAAB bromskolvarna vänstergängade?
Skulle vara fint att veta. Då det går trögt. Foto på detalj 16 sökes...

Vänster sida har kopparrör istället för gummislang. Vid oket.
Fint när man skall krångla med handbroms justering grrrr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 06, 2020 8:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 400
På bromsklossen sitter det en tapp som skall gå in i bromskolven.
Men på min bil är bara ett hack djupt nog!?
Då ligger klossen inte rakt. Och justera ett helt varv känns för mycket.
6 hack per varv är inte heller fin justering.
Nitarna på belägget sticker ut och mosas av kolven.
Känns inte bra. Jag har inte als så djupa hack som bilden ovan.

Justerar på högersidan och ett hack ger anliggande broms,
nästa ger för mycket rörelse på handbroms hävarmen grrr.
För att komma åt, demonterar jag klossar och skiva.
Skruvarna bråkar varje gång grrr.

På vänster sida villa jag ha in bromskolven, men den sitter som.....
Skruvtving kanske inte funkar med all mekanik.
Kanske https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000016991 169kr istället.
Eller nått hemgjort med kraftig skruv M10- och en bit bandjärn.
Slåljåpen bygger själv. Då feltemas pryl ser klen ut.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 06, 2020 8:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 400
Mina ok ser ut som 1979-1981, men jag har en 1986.
Bild
Notera hacket vid kl 6, klart djupare.

Säkert har jag fel klossar grrr.
Till ovan skall nog inte klossen ha en tapp, vinkelslip nästa...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 07, 2020 11:31 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Inlägg: 343
Ort: VBG
ford mondeo har ena oket hö gängat samt andra oket vä gängat (behöver 2 verktyg för at fixa de alt polygrip)!!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 12, 2020 2:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1123
Ort: Torpshammar
En bekant har en tocken däringa vagn och jag bytte ok på den och jag vill minnas att jag lossade handbromsarmen på baksida och flyttade den på nåt ok för att få det bättre i relation med kolven som bara kan sitta på ett sätt mot belägget.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 13, 2020 3:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 400
Jag justerade ett 1/6 varv,, minsta möjliga på bromskolven. Och nu tar det vid ca 50%. Innan ca 90%. Så det behövs inte vridas mycket. Ingen finjustering, som jag velat ha. Ett snäpp till, och då får klossarna inte plats.

En bra gissning är att min 3gen har fått en 2gen diffad axel.

Allt funkar nu. Och får vara ifred i 2 år...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 13, 2020 3:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 400
StefanM: Kan vara ett mycket enklare sätt att justera. Än att vrida på kolven ala Saab. Jag har funderat på det, men vågade inte lossa muttern. Det man inte rör, går inte sönder :-) .


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 16, 2020 2:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 400
Jag gjorde ett eget verktyg för att trycka in broms kolven.
2 bitar bandjärn. Ungefär så stora som beläggen. Dubbelt så tjockt som metalldelen på beläggen.
Sen borrade jag för en M10 skruv. I mitten på längden, och lite vid sidan på bredden.
Blev bra direkt. I med skruven och på med muttern. Närmast kolven har jag en liknande bit bandjärn utan hål. Lite pilligt när muttern inte sitter fast. Men det funkar. Alt från skrotlådan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 16, 2020 8:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1513
Ort: Vällingby
Jag fattar precis........................... *not*

_________________
\\ fugazi \\ Magnus \\

Starion Turbo -83
Outlander -05
Lancer Kombi -96
GARAGET


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 17, 2020 7:47 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 400
Kopia på
Bild
nästan.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010