Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 03, 2020 7:35 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Slagvolym eller rpm?
InläggPostat: mån maj 04, 2020 9:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 400
MPS = 2 * Stroke * RPM / 60
DZ302 7000rpm 17,780 350 lt-1 6000rpm 17,678,4 377 5500rpm 17,462,5

Piston Speedfpm = stroke x RPM ÷ 6
DZ302 7000rpm 3500 350 lt-1 6000rpm 3480 377 5500rpm 3437,5

DZ302 5.03L 4.000x3.00 76,2mm 350 hp 6700 rpm (ej 100% korrekt)
350 lt-1 5.83L 4.000x3.48 88,392mm 370 hp 6000 rpm (ej 100% korrekt)
377 4.000x3.75 95,25mm ? (oborrad 383 stroker)

Om vi bestämmer att kolvhastigheten skall vara max 3500 fpm.
Vilken av ovan motorer ger mest hkr? Vekar inte skilja mycket.
DZ302 lämnas org. 350 LT-1 Varvtalsbegränsas. 377 är en strokad LT-1.

Funderingarna kom med denna video.
https://www.youtube.com/watch?v=Vy2r3p-SOag
What RPM should be an Engine's red line


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slagvolym eller rpm?
InläggPostat: ons maj 06, 2020 11:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 400
https://www.youtube.com/watch?v=NNhZXFEjkII
JUNKYARD 5.3L vs THE WORLD!

Enligt honom skall 327 insprutaren vara den på pappret starkaste oldschool chevy smalllockaren.
Kanske inte vid bänktester. Detta trots det finns en 400,


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slagvolym eller rpm?
InläggPostat: ons maj 13, 2020 3:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1042
Ort: Eslöv
detta kan diskuteras i all oändlighet, men när det gäller jänke V8:or. Tro inte att du kan få en 327 att ge lika mycket effekt som en 350, utan att investera mer på motorn än 350:n. 327 har kortare slag och är mer varvvillig, men det kostar att få en cheva v8:a att tåla en massa varv. (nascar har inte vevaxlar med samma motviktfördelning som en vanlig motor, för övrigt)
Sedan har vi det med slaglängd. Slaglängd på en gammal jänkeåtta är bra, för det ökar medeleffekten på de varv du använder vid race. dvs du får en klart flackare momentkurva. Det är det som ger tid på strippen och körbarhet. Det är därför du inte ser 327 med en massa effekt annat än som kuriosa.

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slagvolym eller rpm?
InläggPostat: ons maj 13, 2020 11:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 400
Varvvillig borde ersättas med varvtålig. Pga kolvhastigheten. Och finns det inte regler i racing som primerar låg slagvolym?
Jag påstår inte att 327 är starkare än 350 och 377, bara att skillnaden är mindre än man kan tro. Sticker ut hakan, och får den gärna kapad. I rätt bil offrar jag gärna kraft, om den har en ylande dz302. Kopia för plånbokens skull. Jag har kört 355 med lt-1 "kopia". Holley street domonator, headers, mussetoppar och jämförbar kam. Klart rolig motor. Utan att vara toktrimmad. Inga tävlingar, bara nöje.
Gissa toppfart med 2.73 där bak...

Nu kör jag 305 TPI. Och är avis på foxbody mustanger, med 4"x3" borr/slag. Drömmer om en nyare 5.3l, med bättre kam och ventilfjädrar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slagvolym eller rpm?
InläggPostat: tor maj 14, 2020 9:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 520
Det här att en kortslagig motor är varvvillig pratas en polare ofta om, men jag hävdar (tjurskallig och dum kanske) att när vi pratar amerikanska stötstångsmotorer så är det försumbart i normala applikationer.
Vad ska man ha för vikt, utväxling och stegning på lådan för att kunna utnyttja den skillnad som ges av säg 0.48" kortare slag? Trots lägre roterande vikt mm så tror jag ändå bestämt att man har mer nytta av den högre volymen med längre slaglängd. I en riktig bil i street/striputförande i alla fall.

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slagvolym eller rpm?
InläggPostat: tor maj 14, 2020 9:45 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5493
Ort: Lykksällä
Falkenrejsing skrev:
Det här att en kortslagig motor är varvvillig pratas en polare ofta om, men jag hävdar (tjurskallig och dum kanske) att när vi pratar amerikanska stötstångsmotorer så är det försumbart i normala applikationer.
Vad ska man ha för vikt, utväxling och stegning på lådan för att kunna utnyttja den skillnad som ges av säg 0.48" kortare slag? Trots lägre roterande vikt mm så tror jag ändå bestämt att man har mer nytta av den högre volymen med längre slaglängd. I en riktig bil i street/striputförande i alla fall.


https://www.youtube.com/watch?v=CW36v9QcOnI&t=1s

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slagvolym eller rpm?
InläggPostat: fre maj 15, 2020 6:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 400
Glömmer han inte bort kolvhastigheten? Jag har för mig det. Läs gärna kommentarerna.
Att jag vill varva 8000 beror på att jag i grunden är 2takt vän.
Tänk en motor som upp till 4000. Går lugnt, jämt och bränslesnålt.
För att sedan ge massor av effekt vid 6000-8000RPM.
Är en sådan motor möjlig? Sugis utan poweradder.

Har jag fel när jag hellre vill ha 4"x3" i min TPI? 6000RPM och minst 300hkr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slagvolym eller rpm?
InläggPostat: fre maj 15, 2020 9:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 400
Om man nu skall tävla.
https://www.youtube.com/watch?v=xv251lDtGu0
289 cuin sbc


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slagvolym eller rpm?
InläggPostat: sön maj 17, 2020 1:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 741
Ort: Ljusdal
ROD02b skrev:
Glömmer han inte bort kolvhastigheten? Jag har för mig det. Läs gärna kommentarerna.
Att jag vill varva 8000 beror på att jag i grunden är 2takt vän.
Tänk en motor som upp till 4000. Går lugnt, jämt och bränslesnålt.
För att sedan ge massor av effekt vid 6000-8000RPM.
Är en sådan motor möjlig? Sugis utan poweradder.

Har jag fel när jag hellre vill ha 4"x3" i min TPI? 6000RPM och minst 300hkr.



Låter lite som en Honda V-tech motor ditt önskemål?

TPI har insuget som effektiv broms att ge effekt över ca 4500-5000 rpm pga runnerslängd, och kanske diameter?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slagvolym eller rpm?
InläggPostat: sön maj 17, 2020 8:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 400
Honda ??? Jag skickar hellre mina slantar till USA än Asien.

Det där med långa runners är konstigt. Är det inte långt i ett tunnelram? Som är till för höga varv.

Lite sprutt i TPI går, men inte prisvärt. Triminsug finns. Med större plenum, och kortare runners. Originalet går att porta. Tror det kallas siamesporta. Så kortas runners. Men när man är klar har man säkert lagt LS pengar. Avgasportarna är ynkliga.
Går det att hitta en halvmodern 5.3l i detta landet? Inbillar mig att den är mer prisvärd. Gjutjärn kan jag leva med om det skiljer rejält i pris, mot alu. Sen kam och beehive ventilfjädrar. Sen är jag färdig för boost :twisted: .

Jag kollar fasterproms på youtube. Och hans farsas Corvette verkar pigg. Är det TPI i den? Kommer snart mer om den bilen i kanalen.

https://www.youtube.com/results?search_ ... oms+legend


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slagvolym eller rpm?
InläggPostat: sön maj 17, 2020 9:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 741
Ort: Ljusdal
Nja tunnelram har väl runt hälften i runnerslängd jfr med TPI som går en krok runt under plenumet med sina runners!?
Jag lutar lite åt Richard Holdeners mantra, GT45 kinaturbo och större kolvringsgap på "alla" motorer :hihi:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slagvolym eller rpm?
InläggPostat: fre maj 22, 2020 7:10 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 400
Men jämfört med "vanligt" insug borde tunnelram vara längre. Typ Edelbrock torker II.

En ny video som rätar ut en del. 21 maj 2020 .
https://www.youtube.com/watch?v=AjJSK5sLOeE
302 V 327 V 350-LEGENDARY SMALL BLOCKS

Om vi ger 302 1000RPM mer än 350 så skiljer det inte mycket.
Och en DZ302 borde kunna hålla en Chevelle i 120Km/h, utan att varva högt.
Och när andan faller på så skjuter det på bra. Och ylar gött.

Sen är det så att om man bygger en 383 eller 355, så kan man välja tåligare kolvar.
Då kan man skicka upp varvtalet. Och få till en screamer. Långt vassare än ZD302


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: sylta nr1 och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010