Montera 2pelar lyft

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Montera 2pelar lyft

Inlägg av niklas117 »

Tjena ska montera 2pelar lyft (skruv) som lyfter 2,5 ton, står på en basram , golvet är tjockt ca 25-30 cm. Problemet är att golvet inte är så rakt lägger jag passet skiljer de ca 10mm från sida till sida på lyften, samt att de går lite vågigt. Som jag förstått de så är de inte lika noga som när pelarna står direkt på betongen ? Måste man ha golvet rakt ?vad är då lättast, palla under eller undergjuta ?tål en undergjutningskaka på 1cm eller kommer de spricka, är rädd att de läcker in mellan pelarna där kedjan går om man gör de :roll: Tips mottages mvh

Bild
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Montera 2pelar lyft

Inlägg av fredde_vit_pv »

Jag gjorde en ruta (med självhäftande skumgummi ca 40X40mm avsett för gjutning) där lyften står
runt hela bilen för att det ska gå att mäta mot bilen när den är på lyften och ångrar det inte i efterhand.
sen gjöt jag med fiberarmerat golvspackel (fin cement med fibrer i) det är otroligt starkt.
golvet var säkert 30mm från plant och det har bara lossnat någon liten flisa i kanten där det blev under 5mm i tjocklek
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Montera 2pelar lyft

Inlägg av niklas117 »

fredde_vit_pv skrev:Jag gjorde en ruta (med självhäftande skumgummi ca 40X40mm avsett för gjutning) där lyften står
runt hela bilen för att det ska gå att mäta mot bilen när den är på lyften och ångrar det inte i efterhand.
sen gjöt jag med fiberarmerat golvspackel (fin cement med fibrer i) det är otroligt starkt.
golvet var säkert 30mm från plant och det har bara lossnat någon liten flisa i kanten där det blev under 5mm i tjocklek
Okej kollade lite på de , o låter ju klart som en bra/bästa lösning , men även rätt kostsam såhär direkt efter inköp, funderar på o gjuta mindre yta just där lyften står då kan man komplettera senare.
Men hur noga är de när pelarna står på en ram som i detta fall ? De går inte ställa direkt på betongen med 10mm lutning på lyftens bredd (ca 3m)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Montera 2pelar lyft

Inlägg av The »

Så dyrt är det väl inte att gjuta några cm?

Gör rätt direkt annars blir det aldrig gjort.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Montera 2pelar lyft

Inlägg av niklas117 »

The skrev:Så dyrt är det väl inte att gjuta några cm?

Gör rätt direkt annars blir det aldrig gjort.
Jo de är väl bäst igentligen :thumbright:

Nu kommer en Dum fråga, men vilken av armarna bör man ha fram på bilen (på bilar med motor fram)
Jag tänkte de korta med två leder närmast på bilden men Efter diskuterat med far känner jag mig lite osäker.
Tänker med de korta armarna fram får man vikten närmast pelarna. Ramen har även stödbenen längre åt de håll armarna är längre, så hur är de med det igentligen :roll:

Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Montera 2pelar lyft

Inlägg av Steve »

Korta ska vara fram, och en stor anledning är nog för att kunna öppna dörrarna bättre
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Montera 2pelar lyft

Inlägg av The »

Min lyft har då de längre armarna bakåt, tyngdpunkten ligger ju oftast lite längre fram i bilen än mittpunkten så med långa armar framåt måste man ju ha bakdörren mitt för pelaren för att kunna vika in dem bakom framhjulen.
Blir Iofs lätt att stiga in och ut, jag brukar dock försöka få tyngdpunkten hyfsat mitt i lyften.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Montera 2pelar lyft

Inlägg av niklas117 »

Okej tackar :D

Blir o göra klart uppfräschning av lyften sen en gjutning tack för hjälpen. Ser fram emot att slippa ligga på golvet :thumbright:
Skriv svar