Och riva isär en befintlig motor för sådanna små ändringar som troligen nästan inte gör något alls är ju inte att tänka på.
Dock om man skulle ha en bil under uppbyggnad och är intresserad går det ju lägga lite tid på att få allt så bra som möjligt och det är ju alltid roligt med en diskution där det kommer tipps och idéer mm.
Men visst skillnaden i praktiken är nog liten mellan en helt orörd fräsch 140hk glt motor (om det nu finns någon sådan kvar) med bra avgas mot en heloptimerad voc som ger 15? Hk till.
Klämspalt
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Klämspalt
Jag tycker att det är stor skilnad på en 140hk motor å en voc motor som ger 155hk. 15 hk på en voc motor är mer värt än 15 hk på en gr-h motor. Jag jagar också tiondels hk när jag bygger tävlingsmotorer, dels tycker jag att det är roligt själv, och så vill jag ha nöjda kunder också.
/ Jonas E
/ Jonas E
Re: Klämspalt
Kan säga att skillnaden mellan 140hk och 155hk är enorm vad gäller resultat! Eftersom bilarna är så jämna så betyder varje ynka hk mycket!
Har nämligen testat både med en risig motor och en riktigt bra
Sen så kan det ju bli overkill med för mycket smågrejer men jag tycker också att det är kul med finlir
Vad beträffar oljan så ska ju motorn hålla att ligga mellan 5000-7000rpm under många mil varje tävling och man vill helst inte riva motorn efter varje tävling heller.
Men man vill ju ha en som har så låg friktion som möjligt men ändå gör jobbet!
Har nämligen testat både med en risig motor och en riktigt bra
Sen så kan det ju bli overkill med för mycket smågrejer men jag tycker också att det är kul med finlir
Vad beträffar oljan så ska ju motorn hålla att ligga mellan 5000-7000rpm under många mil varje tävling och man vill helst inte riva motorn efter varje tävling heller.
Men man vill ju ha en som har så låg friktion som möjligt men ändå gör jobbet!
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Opel Ascona - B234f -77
Re: Klämspalt
Alltid roligt och leta små förbättringar och göra allt så bra man kan.
Vad skiljde din risiga motor och den som var riktigt bra?
Vad skiljde din risiga motor och den som var riktigt bra?
Re: Klämspalt
Rev just en Penta AQ151 (B230), vet inte vad det var för toppackning men den hade en röd limsträng runt hela packningen (mot blocket). Till saken, hålet i packningen var ca. 3mm större än cylindern men ändå väl centrerat. Kanske finns nåt att hämta där om det skulle råka se likadant ut på din motor...Emil_1988 skrev:Olika hål i toppackningen har jag aldrig hört. Så kanske är värt att jämnföra lite olika då
//MartinL
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 280
- Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
- Ort: Skällinge, Wheremountain
Re: Klämspalt
En rätt primitiv men intressant tanke angående oljor och effekt är att blanda in en skvätt diesel i motor/låda/diff. Jag har gjort så förr i slitna bruksfordon som ska gå billigast möjligt typ 15 % diesel och det har inte rasat för mig pga det. Men ibland kan motorer ha svårare att hålla tätt med tunn olja. Minns en lite vässad hundkoja som tog en del olja när den fick gå hårt, ringarna höll inte tätt på varv.
Vore intressant att prova nångång i bänk vad det gör, kan det möjligtvis göra nån procent i effekt eller så tro..?
'
Vore intressant att prova nångång i bänk vad det gör, kan det möjligtvis göra nån procent i effekt eller så tro..?
'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...