Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre dec 14, 2018 11:11 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis mar 06, 2018 9:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 287
Ort: Lycksele
Kanske dagens mest långsökta frågeställning?

Har en opel c20xe sugmotor med Link sprut som vill misstända vid mellan ca 4500-5500. Motorn är oöppnad, endast bytt insug, grenrör. Original är maxvrid vid 4800 om jag minns rätt så det är precis där problemen uppstår.

Hade bilen i bänk nyligen och vi upplevde vibrationer kring dessa varvtal. Givarfel kunde uteslutas på plats så det lutar åt något "hårdvarufel". Tyvärr inga loggar att visa upp, men jag litar på att Mattias omdöme.

Jag hade ett riktigt generalras på växellådan förra sommaren och kanske nu greppar efter halmstrån. Misstänker dock att något i koppling/svänghjulsregionen inte är riktigt hundra.

Ponera alltså att jag har obalans någonstans i vevaxel/svänghjul/koppling - kan detta generera kraftiga misständningar? Motor drar fint både före och efter dessa varvtal. Vid mindre belastning, ca 40% spjäll så gick det att dra förbi problemområdet utan missar.

Om Mattias läser och har tid att komplettera/korrigera frågeställning och problembeskrivning vore det säkert givande.

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 06, 2018 9:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 167
Motorn kan vibrera, men inte misstända för en sån grej.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 06, 2018 10:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Inlägg: 521
Ort: Sundsvall
När bytte du tändkablar senast?
Har sett flera fall av misständningar runt maxvrid som berott på kablarna.

_________________
Där du har seglat, där har jag rott!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 07, 2018 12:51 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 196
svängningar i vev så kan han missa i läsningen på veven ( om han läser där) annars kan väl dom spolarna bli balla??


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 07, 2018 6:58 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9129
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Om du kör std triggern så kan det vara bekymret.
De kan spricka och lossna, skapa obalans och triggerfel.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 07, 2018 7:08 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Inlägg: 287
Ort: Lycksele
Tack för svar. Jag greppar som sagt efter halmstrån och hör själv hur långsökt det är men i brist på erfarenhet vänder jag mig till massan.

Allt i tändväg är nytt (mindre än 10 drifttimmar) och vi har provat minska gapet på stiften till 0.5 samt att byta tändspole.
Kablarna är av originaltyp, beställda på random tysk bildels sajt.

Trigger sitter på veven, känt problem med dessa men efter jag bytt triggerskiva till en med bättre tolerans så kunde vi inte avläsa några störningar där.

Hade detta varit någon typ av värstingmotor a la special hade jag kunnat ta såna här problem, men jag har ju i princip bara bytt styrsystem på en standardmotor.

Ska se om jag kan mäta upp tändkablarna

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

_________________
Wiktor Danielsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 07, 2018 11:25 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
som partrik är inne på så kan motor vibrationer få trigger givaren att ändra avstånd mot skivan och då kan det bli misständningar.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 07, 2018 3:55 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9792
Ort: Sävar
Styrsystemet (Link G4+ Atom) registrerade inga fel på triggern (man kan se "runtime values" och även i loggen). Det hade ökat för varje varv det är fel men här hände inget sådant.

Det var bara på belastning (100+ Nm) och allt är som sagt nytt. Allt ser rent och fint ut, tändstiften jämna. Spridarna är även nya Bosch 550cc EV14. Inga problem med bränsletrycket vad vi kunde se och spridarna körs sekventiellt så klart. Dock utan kamsynk då den givaren var original och inte pålitlig.

När det misständer på så här lite vrid brukar det vara något mer uppenbart fel på tändsystemet men på den tid jag var med att felsöka i bänken hittade vi inget. Allt såg fint ut förutom denna irriterande miss runt vridmax, så jag mappade klart motorn under och över problem-området.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 07, 2018 3:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1016
Ort: Flisa, norge
mattias skrev:
spridarna körs sekventiellt så klart. Dock utan kamsynk då den givaren var original och inte pålitlig.


hur kör du sekventiellt utan kamsynk?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 07, 2018 7:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4705
Ort: Boden
Det går alldeles utmärkt, beroende på sprut. Den sprutar bara inte nödvändigtvis på rätt cylinder ;-)

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 07, 2018 10:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1016
Ort: Flisa, norge
trodde det som var grejen sekventiellt, att man sprutat på rätt sylinder till rätt tid. annars åker man ju batch eller alternating


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 07, 2018 10:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 196
Testa o lägg den i semisequentiellt. Faan vet om jag inte råkat på detta på en Volvo. Känn på boxen så den inte bygger värme, då kan det ju va nåt med stegen i sprutet."famlar med idéer"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 07, 2018 11:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4705
Ort: Boden
DreRacing@ skrev:
trodde det som var grejen sekventiellt, att man sprutat på rätt sylinder till rätt tid. annars åker man ju batch eller alternating
Mm, men det blir ju inte "mer fel" med att köra sekventiell än de andra valen.
Snarare så att det är en fördel, speciellt om man kör med stora spridare.
Men inte alla sprut som godkänner det dock.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 08, 2018 12:33 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 196
The skrev:
DreRacing@ skrev:
trodde det som var grejen sekventiellt, att man sprutat på rätt sylinder till rätt tid. annars åker man ju batch eller alternating
Mm, men det blir ju inte "mer fel" med att köra sekventiell än de andra valen.
Snarare så att det är en fördel, speciellt om man kör med stora spridare.
Men inte alla sprut som godkänner det dock.

Om nåt e fel så skadar de ju inte o testa!. Blir det samma på vägen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 12, 2018 4:32 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Inlägg: 147
Ort: Hovdebygda, Norge
Det kan ikkje vere at du får overslag i tennsystemet uten for forbrenningsrommet? hadde våre intrisant neste gang du hadde bilen i bremsebenk og slått av lyset i bremserommet så det var heilt mørkt og sett om du kunne sjå noe overslag noen plass i tenningsystemet når misstenningen oppstår rundt max vrid. ved maks vrid er det vel det høgste sylindertrykket oppstår og det er då det er vanskligest for gnisten og hoppe over gnistgapet i tennpluggen, gnisten går altid lettaste vegen og om det ved dette sylindertrykket "finst en lettare veg å gå", så vil du få et overslag der istaden for over gnistgapet i tennpluggen. slik eg har forstått det, men tar forbehold om at eg kan ha feil? type drivstoff og blandingsforhold er vel også med å påvirke kor lett det er for gnisten og hoppeover gnistgapet.

_________________
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 240 1991mod. B230F 116hk.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010