Trimtips b20 sugis

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Jonas Edling
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: mån sep 03, 2018 8:51 pm

Trimtips b20 sugis

Inlägg av Jonas Edling »

Jag och farsgubben håller på och leker med hans gamla 142 som vi så varsamt anpassar för dagens högre tempo på vägarna... Det är ingen racebil men en frän och fin sommarglidare.
Det som är gjort med motorn är att det är en b20 borrad till 92mm med b21 kolvar, fajs 45or med trattar och sockor/skumfilter, r-kam, kg crmo stötstänger, 085-fördelare med pertronix brytarlös tändning, r-kam, rejält och fint portad och planad topp med 46/38mm ventiler 83,5mm höjd på toppen. Original grenrör med 2" system.

Han var och justerade in den idag och effektmätte den och effekten hamnade på 155hk vid 6200rpm och 187nm vid 4875rpm. Omräknad effekt från bakhjulen till motorn via rollout.
Är man bara en stor optimist när man hade hoppats på mer eller borde man inte kunna få mer drag i bitarna?
Stryper grenröret massor? Anledningen till att det inte bytts är att gubben gillar originalrören då de funkade bra när han körde rally på 70-talet, sprack inte som extraktorrören kunde göra om man slog i nånting.
Är kammen en propp?
Nånting annat som kan vara ett hinder eller ska man bara konstatera att det inte blir bättre?

Mvh Jonas
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Trimtips b20 sugis

Inlägg av Jonas Enderlein »

Om du skall höja effekten så tror jag att grenrör och avgasröret är det som är flaskhalsen. Va är det för kompförhållande? Det måste man mäta i förbränningsrummen med vätska.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Trimtips b20 sugis

Inlägg av Baxman »

Jeg mener at en sugetrimmet motor med 150 hk trenger 2,5" eksosanlegg, gjerne med Apple lyddempere.
R-kammen er fra 1960 tallet og bör ikke brukes i dag.
Om budsjettet rekker bör veiven omslipes til 85 mm slaglengde.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Trimtips b20 sugis

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag har läst, och själv upplevt det en gång, att kammar med liten nockvinkel blir känsliga på motstånd i avgassystemet och behöver helst hjälp med ett extraktorgrenrör och bra flöde för att fungera som det är tänkt.
R-kammen har väl 102 graders nockvinkel om man får tro olika uppgifter i gamla kataloger vilket är ovanligt liten vinkel vad jag kan se jämfört med många andra kammar. Finns säkert någon som kan det här bättre än mig.
Jag tyckte om karaktären på R-kammen när jag åkte med den (A-traktor :lakrits: :busted_cop: ).
En kompis bromsade 170 motor-hk med 2 liter på den tiden, kanske runt 1989....
(edit: med R-kam, "steg-2" med 44-37 ventiler, 2x45 DCOE, Extraktor, 2,5" avgas, komp och halsringar kommer jag inte ihåg)
Senast redigerad av Thunderbo1t den mån sep 10, 2018 3:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Trimtips b20 sugis

Inlägg av jompazx »

ett bra grenrör gör nog en del
mvh! Jonathan Hall
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: Trimtips b20 sugis

Inlägg av mekomaskin »

Det där är helt ok siffror med dom prylarna.
Förr sa man att original grenrör räckte upp till 150hk
Extraktorrör, bättre avgas och en KG6 kam så kommer ni en bit längre.
Har ni koll på dynamisk komp? Läs på om det annars. Där finns också en del enkelt att hämta.

Men går ni vidare till högre effekt kommer ni att tappa på körbarheten pga uppflyttat arbetsregister. Man kan inte få allting samtidigt med en sugmotor.
Micke
Skriv svar