Budgetbygge med 631-topp

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
norre999
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 15, 2018 1:15 pm

Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av norre999 »

Leker med tanken att bygga en budgetmotor för folkrace av en 631 topp och en "normala" kolvar. Tanken är att sänka ventilerna 3mm och forma ett litet förbränningsrum i locket och fräsa in utrymme för ventilerna i kolvarna. Låter det dom ett möjligt projekt? Hur portar man 631 locket smartast? Iden verkar vara att få snurr på inkommande luften. Lönar det sig att bara fortsätta på det och snygga till böjen eller lönar det sig att öppna upp på båda sidor av ventilen? Jag vet att det skulle vara enklare med ett 531 men jag har några 631:or och det skulle vara interssant att pröva på något nytt..Förgasarna är 40mm Keihin från nån Kawasaki och dom fungerar bra på min nuvarande B230 med 13.3 lyft och lätt portat 530.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av Baxman »

Vi gjorde det der for ca. 20 år siden. Blokken ble hövlet ca. 3 mm, stemplene ble dreiet ca. 3 mm, ventillommene i stemplene ble portet enda dypere, 631 toppen (vortec, screw, swirl) ble portet og isatt oppgraderte ventilfjärer og en GT6 kam.
2 stk Strömbergforgassere med E85 nåler ble satt på ett AQ140-style innsug og så ble det brukt en "#185" fordeler med lett kortet tenningskurve pga böyde stoppere for vektene. Gikk helt ok i bilcross i årevis. :)
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av »

Det är fullt möjligt frågan är hur Mkt man vågar sänka ventilerna utan att byta sätesringar det måste ju finnas gods kvar där så dom inte släpper.
Ju mer av snurren man får bort på luften ju bättre så ju mer man filar sidan som hänger in i kanalen ju bättre tills det går hål där.
Är ju lika på en 531 man gör ju en väldigt stor kanal innan man tar något på bredden i svängen på den större sidan utan ju mera symmetriska kanalens sidor blir ju bättre.
Avgas kanalen är som alla andra volvo så stor radie som går och gå ner i aria igenom hela svängen om det är möjligt.
norre999
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 15, 2018 1:15 pm

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av norre999 »

Hur mycket kan man ta från den "täckta" sidan av insugskanalan innan man kommer in i en kylkanal? Har nån bilder på en portad 631:a?
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av »

Har en påbörjad 631 då jag för något år sedan hade tankar på att göra en sådan till en 2150rc motor tror jag skrev något om det på forumet.
Ksk provar göra den klar till folkrace framöver då utan att byta sätesringarna och med 44/35 b20 ventiler. (B20 ventilerna har jag för mig var lite längre än vanliga b23 ventiler så dom skulle passa bäst längdmässigt med sänkta säten av det som fanns att tillgå gratis typ)
Kan skicka bilder och ev flödesvärden isåfall men tar säkert någon månad innan den blir klar.
Det är ganska tunt har jag läst iaf vet tyvär inte hur och vart har man en skrotstomme kan man ju grovfila en kanal tills det går hål där man tror sig vilja slipa mest så ser man eller kapa isär och mäta.
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 773
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av vebotrimmarn »

jag tror b20 ventilerna har lika långa skaft som b230k. du cå, de finns nog en 631 topp liggandes du får handla av tessan sen raset :)
norre999
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 15, 2018 1:15 pm

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av norre999 »

CÅ, vilka kolvar har du tänkt använda?
Om man sänker ventilsätena 2,5 mm slipper man använda lash-caps med den slipade kammen jag tänkte använda ( 13,4 lyft vid 0 spel)
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av »

Lyftet runt tdc är ju det som spelar roll för hur Mkt ventilfrigång man behöver.
Gör jag en folkracetopp beror det på hur stor volym jag kan få på förbränningsutrymmet om det blir sug eller turbo kolvar vilket som måste man nog fräsa för mera ventilfrigång men turbokolven klarar ju mera pga sin större grop så det avgör jag när toppen är klar i det fallet och man antingen har utförliga värden på kammen eller moterat den i toppen så det går mäta.
norre999
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 15, 2018 1:15 pm

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av norre999 »

CÅ, hur stora förbränningsrum siktar du på att få till?
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av »

Det får man ju räkna på vilket komp förhållande man vill ha.
Jag gör det så stort som möjligt som jag tror är bra ur flödessynpunkt sedan får man ta resten i kolvarna.
Tex 12-1 i kompa på en b230 579/12= 48,25cc totalt med kolven i tdc packningen tar väll 7cc så ca 41cc i förbränningsutrymme+kolv (om jag nu tänkte rätt) och gissar att det inte blir mer än max 25cc i toppen med org sätesringarna kvar utan att vara rädd för att dom släpper men har inte rört den biten alls än så det får jag mäta efter man slipat/mira,t
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av »

Blev det något resultat med 631 topparna?

Jag gjorde iaf min klar och har nyss efter att fått tag på nya b20 ventiler fått den flödad.
Flödade även en org 631 på insug som referens (hittade inga b230k avgasventiler och med en org b230 ventil monterad bottnar den i styrningen nästan direkt)

Har sänkt insugsventilerna så dom ligger 4,3mm under packningsplanet och avgas 3,7 om jag minns rätt vågade inte ta mer med org sätesringar.
Skriver vid några lyft iaf och även en org 531 som jämförelse
531 631 min 631
4mm 76 86 94
8mm 151 158 176
12mm 183 180 207 (213 in och 154 ut vid 14mm)

631 toppen flödar mera på mellanlyft troligen pga inget förbränningsutrymme som skuggar sedan över 10 mm är 531an bättre ca 5cfm från 12-16mm.

Blev liknande med min portade om man jämför med en 531 med samma tid lagd på kanalerna och org ventiler men tror inte det finns matterial i 631an för en effektiv kanal med mera än absolut max 220 cfm och arbetstiden blir längre då det blir mycket jobb med förbränningsutrymmet.
Avgas blev ca 5-7cfm bättre med org ventil än en 530
norre999
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 15, 2018 1:15 pm

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av norre999 »

Jag provkörde faktist mitt bygge första gången förra veckan. Det är alltså en "vanlig" B230 med 631 lock och Keihin moppeförgasare.Kammen har ca 13.5 lyft. Jag sänkte ner ventilerna ca 4mm och formade förbränningsrum med en överhandsfräs..Kanalerna är antagligen allt för stora men å andra sidan behöver jag inte lågfartsegenskaper överhuvudtaget.Den gick ca 5min som ett skållat troll och efter det ramlade ett ventilsäte ut. Dom blev visst lite tunna..Ska försöka fixa nya säten sänkta lite mera in i toppen.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av »

Hur mycket av sätesringen fanns kvar om du mätar kanten där den släppt?
Skulle vara intressant att se bilder så man kan jämföra med min topp och om jag bör vara rädd att sätena släpper tror dock det ska sitta kvar för har rätt mkt matterial kvar
norre999
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 15, 2018 1:15 pm

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av norre999 »

Det var nog inte mer än en mm sätesring kvar.. Har nu sänkt in ett säte från ett 530 lock hela vägen. Det gick sist och slutligen ganska enkelt så man borde ju har plockat ut sätesringarna från början och sänkt dem iställe för att fräsa ner dem. Ska tävla med bilen under påskhelgen så då får vi se vad den går för, och om den håller ihop..
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Budgetbygge med 631-topp

Inlägg av »

Det lät lite i ytterkant har jag nog 2/3 av originalhöjden kvar och ca 39mm hål i underkant och 38,5 just under i alun så 3,5mm vilar mot undersidan du måste ju sänkt ventilerna väldigt mkt mera än jag gjort
Skriv svar