VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av Jim Holmgren »

Köpte en sådan här topp i alla fall så får man se om det är något att har. :revs:
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av magnaten »

Jim Holmgren skrev:Någon som har testat en sådan här topp?
Fundera på en själv, säljs tydligen enbart via aliexpress... för 590 US dollar.

Står att det är massor med maskin arbeten som behövs dock inte vad, är detta bara en rå-gjutning? se inte ut så på bilderna... :?
Sitter tydligen styrningar och säten i alla fall.

Vad kan man får en orginal counter/cross flow 8v topp att flöda annars??

Några funderingar så här efter 3 år? :D

Kan ju vara gjuteriet i kina som kränger på sidan om,så det är råämnen.
Kineserna e ju experter på att kränga ”andras” grejer
kör 5-axligt
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av Jim Holmgren »

Har fått hem den nu och sitter här med den i knät :thumbright: .

Så detta är vad jag ser med mina begränsade kunskaper om topplock.

Det är som på bilden en topp med överfall/bult styrningar/säten.
Maskin arbetet se bra ut, dock är gjutningen lite rå på sina ställen...

Förbräningsrumet är ca 82.5mm brett, så om man ska har det på en 1.6/1.8L med 81mm borr så får man slipa lite vid kanten.
Ska också vara ett hål för oljan som måste pluggas för de mindre motorena vad jag har förstått, men har dålig koll på detta.

Ett av bulthålen mellan 4 å 3 cylinder se ut att vara en millmeter större än de andra ca13mm?? Det ska det vara så?

Någon som undra något så fråga bara!
Själv fundera jag på skicka iväg toppen till ett proffs som kan se över och porta, fixa ventiler. någon intesserad?
Synd om jag som inte kan ska mickla med sådana dyra grejor och riskera att har sönder det!
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av StefanM »

Ett av skruvhålen är väl oljekanal till kammen väl om jag inte missminner mig hur de är gjorda.
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av Jim Holmgren »

StefanM skrev:Ett av skruvhålen är väl oljekanal till kammen väl om jag inte missminner mig hur de är gjorda.
Jo det verka stämma, kollade på en annan topp och såg ut som en anning större dia på den med.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av Pacman »

magnaten skrev:
Jim Holmgren skrev:Någon som har testat en sådan här topp?
Fundera på en själv, säljs tydligen enbart via aliexpress... för 590 US dollar.

Står att det är massor med maskin arbeten som behövs dock inte vad, är detta bara en rå-gjutning? se inte ut så på bilderna... :?
Sitter tydligen styrningar och säten i alla fall.

Vad kan man får en orginal counter/cross flow 8v topp att flöda annars??

Några funderingar så här efter 3 år? :D

Kan ju vara gjuteriet i kina som kränger på sidan om,så det är råämnen.
Kineserna e ju experter på att kränga ”andras” grejer
SPA Turbo är en av tusentals återförsäljare på AliExpress och de har sin webstore där. De är stora på eftermarknadsdelar till VW och har både H-profil, I-profil och skelett-stakar till dem, trimkammar mm.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av Lillen »

Vad kostade den?
VW & Volvo.
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: VW 8V XFLOW - Nyproduktion av toppar!

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jim Holmgren skrev:Har fått hem den nu och sitter här med den i knät :thumbright: .

Så detta är vad jag ser med mina begränsade kunskaper om topplock.

Det är som på bilden en topp med överfall/bult styrningar/säten.
Maskin arbetet se bra ut, dock är gjutningen lite rå på sina ställen...

Förbräningsrumet är ca 82.5mm brett, så om man ska har det på en 1.6/1.8L med 81mm borr så får man slipa lite vid kanten.
Ska också vara ett hål för oljan som måste pluggas för de mindre motorena vad jag har förstått, men har dålig koll på detta.

Ett av bulthålen mellan 4 å 3 cylinder se ut att vara en millmeter större än de andra ca13mm?? Det ska det vara så?

Någon som undra något så fråga bara!
Själv fundera jag på skicka iväg toppen till ett proffs som kan se över och porta, fixa ventiler. någon intesserad?
Synd om jag som inte kan ska mickla med sådana dyra grejor och riskera att har sönder det!
Jag har skickat pm till dig ;)
Skriv svar