Hittade gucka i insugskanalerna...vad är detta?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Hittade gucka i insugskanalerna...vad är detta?

Inlägg av David V »

Hej!

Samma rengöringsadditiv "PIB" som finns i oljan finns även i bensin. Normalt sett löslig i bensin men något händer när etanolen blandas i och det vill fälla ut. När bränslet dunstar från en yta blir klibbet kvar, så det är rätt att det kan komma både från vevhusgaser som blandas med etanol eller direkt från bränslet.

Jag bytte bränslefilter och fick e85 på händerna från filtret och när soppan dunstade kändes händerna ordentligt klibbiga...

/David
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Hittade gucka i insugskanalerna...vad är detta?

Inlägg av Thunderbo1t »

Ja nu har jag också fått detta kladd under förgasaren i kompressorn, på mindre än 100 mils körning, kletigt brunt som permatex, ganska tjockt med klet på undersidan av primärspjällen på förgasaren också, verkar dock inte sätta igen några kanaler i förgasaren, än kanske man ska säja?
Tionde året med E85 och förgasare nu, såg spår i insuget som användes förra säsongen också, men förr om åren bara sett svag rosa färg i insuget.
Kan detta skilja mellan olika bensinbolag, eller är det i princip samma E85 hos alla bolag?
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Hittade gucka i insugskanalerna...vad är detta?

Inlägg av quattro »

Samma rengöringsadditiv "PIB" som finns i oljan finns även i bensin.

Om jag minns rätt så är PIB "butylgummi" som används som smörjmedel i vanlig bensin. Det löser sig inte i etanol. Vad som händer är att om man blandar vanlig bensin med E85 så fälls det ut som ett svart klet. Den bensin som är inblandad i E85 i original lär inte innehålla PIB så kletet uppstår bara när man på något sätt blandar standardbensin och E85. Det är inte samma sak som det rosa klägget.

Jag körde tidigare på 50% bensin o 50% E85 och då fick jag det svarta kletet på spridarna. Händer inte med ren E85 - men man måste tömma tanken på bensin innan man häller i det.
Skriv svar