Trimma B20

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
cooljb
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tor maj 28, 2009 3:23 pm
Ort: Halmstad

Trimma B20

Inlägg av cooljb »

Hej
Jag har köpt ett par Fajs 48:or som är startskottet till trimning av min B20. Till frågan,, har ett par Mahle kolvar 93mm kolvbult 24 jag kan få köpa billigt ok undrar är det bra kolvar ok bra till b20 trimning? det blir 2.2l med dessa? nått man ska tänka på? tanken är att trimma ganska hårt eller nått annat att rekommendera? mvh Jerry
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Trimma B20

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag hade inte borrat 93, cylinderväggarna blir tunna då, blocket kanske har rostat lite på andra sidan också. Det håller bättre om du borrar 92mm och kanske strokar istället.
Mvh Jonas E
cooljb
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tor maj 28, 2009 3:23 pm
Ort: Halmstad

Re: Trimma B20

Inlägg av cooljb »

kan någon berätta hur jag ska gå till väga för att stroka ok få upp volymen,, vilka prylar ska jag köpa?? mvh Jerry
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Trimma B20

Inlägg av »

Det beror mest på budget.
Tex umrab säljer kitt med nya kolvar H profilvevstakar och omslipad vev för 15k då blir det 2,3 liter
Annars kan man köpa en omslipad vev för b230 vevstakar sedan leta lämpliga kolvar från nån org bil och ev bussa om vevstakarna för det för att få det billigast möjligt.
Får det kosta typ 30k finns väll stålvevar för ksk 2,5 liters volym att köpa
Men bara borra 92 och org slag räcker rätt långt ändå
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Trimma B20

Inlägg av Ersviken »

Skulle ha borrat 92mm, satt in M-stakar och plana b21a/e kolvar.
Pengarna du tjänar på att inte köpa dyra stakar, vev och kolvar lägger du på en bra topp och kam så motorn får andas :)
cooljb
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tor maj 28, 2009 3:23 pm
Ort: Halmstad

Re: Trimma B20

Inlägg av cooljb »

Hej! Ok kanon tack för svaren då lutar det åt att borra till 92 ok satsa på topp o kam,, har redan nya fajs 48:or... nån som kan rekommendera bra firma till fixa bra topp?? Mvh jerry
jonas w
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor jan 06, 2011 4:46 pm
Ort: Ulrika , i Östergötland

Re: Trimma B20

Inlägg av jonas w »

Jonas Wiborg
Nr24 i MSLS
Corvette C6 2,3 16V Turbo (SAAB 95/9000 hpd)
http://www.msls.info
Ascona B 2,3 16V XE RIP
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Re: Trimma B20

Inlägg av HX52 »

HEJ! Börja trimma min b20 början på80 talet borra 93 mm två block fick sprickor vid borrning ett block funka. fick 142 hk på driven :thumbright:
men hadde ett jävla kass komp mellann cyl . visade att när vi drog topplocksbultarna så blev cylindrarna skeva!!
Gjrore ny motor borra 92mm samma topplock samma kam (m13) bromsa 156hk på drivemn så skit i å borra för mycke)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Trimma B20

Inlägg av Jens Gustavsson »

man börjar alltid ett seriöst motor bygge med att sonic mäta några block så man vet att man har nått bra att lägga pengarna på.

kring riktiga 200hk kan man nå med riktiga grejor och 92mm B21E kolvar. läs mer i stefan frankas + B20 lars dyno trådar här på forumet om bra motorer.

även dyno B20 topplocks tävlingen där står det mycket bra

mvh jense
Skriv svar