Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 11, 2019 9:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör nov 16, 2019 11:52 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons nov 06, 2019 11:18 pm
Inlägg: 9
B230f fräsch botten (nya ringar o lager)
531topp portad och planad 2.5mm
Polerade och inslipade ventiler (std)
Hårdare enkel fjädrar
Ky122
Kg Extraktor
Micke grön svänghjul 6.5jg
2skivig alu remskiva
Chip från en mappad B230 lh2.4 med samma saker!

Vad kan jag för vänta mig för effekt i motorn? Målet är 150 ärliga i motorb
Ska gå på gatan och isen därför så snäll kamprofil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 16, 2019 12:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 578
Ort: lycksele
Om inte toppen är dåligt portad eller för mycket så bör den kunna ge 150hk.
Ett grövre avgassystem bakom extraktorn och fila insuget där spridaren sitter är ingen nackdel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 16, 2019 12:48 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons nov 06, 2019 11:18 pm
Inlägg: 9
Hur menar du att jag ska porta insuget? Ska jag match porta det efter toppen ochså? Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 16, 2019 7:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 441
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Vid sugmotortrimning är det suveränt att använda E-85 effekten hoppar upp 5-10% utan att man köper en endaste dyr del :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 16, 2019 8:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 224
whilliam skrev:
Vid sugmotortrimning är det suveränt att använda E-85 effekten hoppar upp 5-10% utan att man köper en endaste dyr del :thumbright:
Inte helt sant. Testar Bensin-etanol på 2 motorer. Den ena var en golf byggd för etanol med högkomp. Gav 4 hästar 224-228hk. Gjorde ung samma på vridet. Vilket jag tycker är för lite....

Den andra gick som etanol, men kunden ville ha Bensin. Gav 0 extra. Helt jämnt skägg.

Vet att det på vissa motorer ger riktigt bra, men kan inte pinpointa vilka.
2 saker funkar alltid, 1.för högkompade och spikkänslig motorer lugnar sig med etanol.
Och 2. gatmappning för att fönstret för bränse o tändning snappar blir mer förlåtande!!


/matti




Skickat från min H8324 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 16, 2019 10:24 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons nov 06, 2019 11:18 pm
Inlägg: 9
Svara även gärna på de frågor jag ställt :) Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 16, 2019 11:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 224
Rapport123 skrev:
Svara även gärna på de frågor jag ställt :) Mvh
Du bör nå dina mål om allt sitter ihop rätt osv


Skickat från min H8324 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 18, 2019 9:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1102
Ort: Flisa, norge
whilliam skrev:
Vid sugmotortrimning är det suveränt att använda E-85 effekten hoppar upp 5-10% utan att man köper en endaste dyr del :thumbright:


vart kommer den effekten ifrån?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 19, 2019 3:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 441
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Det har behandlats i denna tråden: viewtopic.php?f=11&t=96306&p=692729&hilit=v%C3%A4tet#p692729

Vi kan väl vara ense om att motorer ger högst effekt vid överberikning?
Det som då sker är att man "dumpar" kolet ut genom avgas och förbränner vätet som är mer reaktivt.
Bensin har högre kolhalt en Etanol och därmed blir den sämre/svårare att överberika med, det är därifrån effektökningen kommer, förbränningen blir helt enkelt effektivare.
Metanol har ännu lägre kolhalt och ger därmed ytterligare effektökning.

När ni mappar sugmotorer så har de en egen "turbo" (extractorröret) och detta är väldigt temperaturkänsligt. När förståelse finns för detta så är det också enkelt att inse hur olika bränslen ger olika avgastemp och därmed avstämning. Detta är förklaringen till att ni får för er att "det inte gjorde nån nytta" med byte till E-85.

Både turbos och extractorrör måste stämma in i ekvationen för att det ska "gå ihop"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 19, 2019 4:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 224
whilliam skrev:
Det har behandlats i denna tråden: viewtopic.php?f=11&t=96306&p=692729&hilit=v%C3%A4tet#p692729

Vi kan väl vara ense om att motorer ger högst effekt vid överberikning?
Det som då sker är att man "dumpar" kolet ut genom avgas och förbränner vätet som är mer reaktivt.
Bensin har högre kolhalt en Etanol och därmed blir den sämre/svårare att överberika med, det är därifrån effektökningen kommer, förbränningen blir helt enkelt effektivare.
Metanol har ännu lägre kolhalt och ger därmed ytterligare effektökning.

När ni mappar sugmotorer så har de en egen "turbo" (extractorröret) och detta är väldigt temperaturkänsligt. När förståelse finns för detta så är det också enkelt att inse hur olika bränslen ger olika avgastemp och därmed avstämning. Detta är förklaringen till att ni får för er att "det inte gjorde nån nytta" med byte till E-85.

Både turbos och extractorrör måste stämma in i ekvationen för att det ska "gå ihop"
Så kan det kanske vara, men jag bygger inte motorer, utan när dom kommer till mig är de alltid "färdigbyggda". Så alternativet med att börja bygga om finns oftast ej.
Så i mitt fall är resultatet på mina givna förutsättningar!

Mvh Matti

Skickat från min H8324 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 19, 2019 5:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 441
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Jag förstår att man är "bakbunden" när kunden kommer med en färdig bil. Tyvärr är detta väldigt vanligt när man inte har god kontakt med mapparen under byggets gång.
Det finns ju fler fördelar med E-85 som går att utnyttja om man är klurig, har man inte möjlighet att porta insug tillräckligt så går det att utnyttja de goda kylande egenskaperna.
Ofta lönar det sig då att flytta spridaren längre ut i insuget, på så sätt ökar kylningen och fyllnadsgraden kan i många fall öka.

Egentligen är E-85 mera känsligt på spridarens "atomiseringsförmåga" Siemens Deka 630cc är av 4-hålstyp och mycket bra, även Volvos "gröna" och Ljusblå Bosch 4-hålsspridare funkar fint.

Jag misstänker att man kan sammanfatta dina erfarenheter i att ju mer högtrimmade motorerna är desto mindre nytta verkar det göra med E-85?
Trådskaparen har dock inte trimmat så hårt så då borde det funka fint och även på motorer som är i "original skick" brukar det stämma bra.

De "högtrimmade" är, som oftast, mycket mer känsliga på grenrörsavstämning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 19, 2019 5:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 224
Kan då va!!

Skickat från min H8324 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 19, 2019 5:54 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1481
Ort: Umeå
whilliam skrev:
De "högtrimmade" är, som oftast, mycket mer känsliga på grenrörsavstämning.

Vad räknar du som högtrimmat då?

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 19, 2019 8:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 441
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
När det börjar röra sig om 100 hästar/liter så har man kommit upp i ett område där Grenrörspulserna bestämmer mycket över motorn, självklart kan man tjäna lika mycket där på E-85 eller metanol men man måste räkna om grenrörsdimensioneringen eftersom avgastempen är betydligt lägre.

Är även insuget "maxportat" så kan man inte heller tillgodogöra sig de kylande egenskaperna i samma utsträckning.

På 8V kan jag väl tycka att litereffekt över 100 är "högtrimmat" på 16V 10-15 hästar upp.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010