Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre maj 29, 2020 3:04 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor apr 23, 2020 9:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 535
Ort: Linköping
Håller på med Saab v4 toppar till en bekant, har tagit upp till 42 mm på insug och 36 på avgas. Tänkte jag skulle hitta Ford V6 2.8 ventiler som är 42 36 men har inte fått tag i några. Hittade ventiler på burton men de är 44 och 38 så då måste jag mira upp mer och porta mer.
Då vi har en tajt budget funderade jag på att ta insugsventilerna och sätta dem på avgas, har sett att några gjort det på volvo b23/230. Dock blir jag fundersam på om materialet i insug är tillräckligt bra. Standard avgas är rostfria men insug är inte det.
Blir det problem när det är gjutjärnstoppar med sätena direkt i toppen? Vill inte att sätena går ner sig fort.

Erfarenheter tas gärna emot.

Karl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 23, 2020 9:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 601
Ort: lycksele
Har i dagarna också gjort en uppsättning v4 toppar och rekomenderar iaf inte större ventiler än 42/36 då det blir väldigt tunt redan då.
Mirade med ett 357 stål först och gjorde grytan 36 mm på insug något djupare än där sätet skulle börja för att få en början och porta efter men redan då blev det hål i en topp.
Såg efter att ha bankat lös frostpluggen vid den kanalen att jutkärnorna runt inte varit helt centrerade men kan ändå inte vara mer än 2mm gods på en frisk topp då.
Iof ksk det var mera gods för 50 år sedan än nu men tror jag skulle svarva ner 42mm ventilerna 1mm om ja gjorde en uppsättning till då kanalerna under ändå är för små.

Svarvade insugsventilerna för att använda på avgas också.
Inga erfarenheter av det på v4 tidigare men på volvo b20 är det då inget ovanligt till folkrace och andra budgetmotorer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 24, 2020 7:58 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 535
Ort: Linköping
Tack för svaret!

Första v4a topparna jag sett så jag försöker vara lite försiktig och effektmålet är inte så högt. Har fått upp flödet till till 145 cfm på insug och det är jag nog nöjd med, vågar inte ta mer i innerradien och jag vågar inte fila mer under ventilsätet nu heller :)

Har du tagit upp topparna mycket vid planet mot insuget, ser rätt trångt ut där.. Funderar även på att ta lite i förbränningsrummet för att få lite mer frigång runt ventilen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 24, 2020 4:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 601
Ort: lycksele
Var första v4 topparna jag gjorde också.
Har tagit upp insugen till 26mm breda ganska original i höjd ksk 1mm högre en bit in i kanalen.
Håller det hela vägen tills dom blir bredare före innerradien börjar.
Just där det börjar svänga mot ventilen är dom ca 2,5mm bredare än standard och ksk 1mm högre minsta arian ligger ca en cm innan det börjar svänga mot ventilen.
Har rätat upp dom krokigare kanalerna så mkt det går och då plastat igen ett hål ut mot oljeavrinningen i kanalens sida.
Och även det under sätet så får se om det håller.
Avgas körde ja upp i grytan till 31,8 och har höjt taket 2mm och rätat upp dom en del. 37mm mot avgasflänsen nu.
Har filat lite i förbränningsutrymmena men ej flödat topparna än iaf.
Ska försöka göra ett verktyg så man kan nöta ner kanten där ventilfjädrarna ligger emot för att använda volvo ventilfjädrar saab org fjädern låg på 64kg ca 2mm från bottnad en fjäder som påstods va från ford v6 var bara ca 5kg hårdare
Motorn i övrigt blir 1775cc tror ja de var.
45er och en kam från gl racing tyvär bara enkelblås men med egenbyggt system.


Senast redigerad av fre apr 24, 2020 11:43 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 24, 2020 8:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 535
Ort: Linköping
Intressant med volvofjädrarna, det har vi liggande en masse.
Brorsan har en bra fräs så vi har gjort så här och ska dela portarna med en plåt som sticker in i avgasröret en bit.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 24, 2020 11:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 601
Ort: lycksele
Att dela av portarna sådär är mkt bättre speciellt om man håller det delat till avstämd längd blir ju aldrig bra med en gemensam port där cylindrarna kan störa varandra.
Finns ju lite olika lösningar på frästa plattor man bultar på mm för att bygga dubbelblåstoppar men det får bli nästa gång i mitt fall.
Tänkte använda billiga hårda 4,1mm volvo enkelfjädrar men dom är något mindre i innerdiameter så man får svarva bort några tiondelar i retainers och likadant där dom ligger emot i topplocket.
Vet inte hur mkt tryck ford v6 fjädrarna ska ligga på men dom ja mätte var ju typ lika dåliga som org v4 fjädrarna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 25, 2020 9:48 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 535
Ort: Linköping
Fick fyra toppar och i två av dem satt det fjädrar som såg progressiva ut, tätt lindade i botten. I de andra var de normala fjädrar, lite hårdare. Misstänker att de kan vara ford? De normala fjädrarna gick att komprimera några mm till så det borde gå att shimsa de lite för mera fjäderkraft.

Vad bilr det för kam till motorn du bygger och hur ska motorn användas?
Vår blir en gatmotor, han ville ha körbart register och typ 100+ hk men lite mer skadar ju inte så försöker göra topparna lite bättre. Blir dubbelförgasarinsug och weber 36/36. Korsinsug vore koolt men det verkar inte billigt att få tag i.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 25, 2020 10:50 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 411
Om jag inte kommer ihåg fel delade man portarna förr. Dock har jag för mig att delningen satt fast i avgasröret.

Det finns gamla trimanvisningar på v4an där ser du säkert begränsningarna på portarna.

Sen har Erland byggt en V4a för gata sim finns på hans sida.

Mvh

Niklas

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 25, 2020 6:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 535
Ort: Linköping
Jag tror att delaren satt fast i avgasröret för att det man inte fick tillföra material till toppen i rallyreglementet men jag kan ha fel.
Är det nåt annat som är bra att tänka på angående dessa motorer? Luffare måste de bytas när kammen byts?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 27, 2020 10:49 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 601
Ort: lycksele
I mitt fall blir det ett insug gjort för 2 stående weber 40 men med en påbultad del med 4 90gr rörböjjar för att använda liggande förgasare så inget optimalt men det är ju en kostnadsfråga.
Kamaxeln blir en snäll rallykam från gl racing för bra botten/mellanregister.
Minns tyvär inte vad kammen hette då den är på slipning just nu och var inte jag som lämnade iväg den.
Bilen kommer nog bli besiktad busbil typ.

Ägaren själv skulle även göra iordning en motor till samtidigt med stående weber dcd och nh44 kamaxel men där skulle jag nog bara fräsa säten i toppen och har svarvat insugsventiler för avgassidan.
Där hade han ventilfjädrar från nån mercedes motor som var ca 15-20kg hårdare och passade direkt utan modifikation kan se vad det var för motor dom kom ifrån.

Gällande v4 dubbelblås så finns ju flera olika lösningar förutom de som nämts så fanns en lösning då man fräste bort allt in till delningen och gjorde en typ 25mm tjock fläns man bultade fast.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010