Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis dec 01, 2020 12:43 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis nov 17, 2020 1:06 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör aug 10, 2019 2:50 pm
Inlägg: 5
Hej, jag har köpt Dellorto 48or till min båt. En Penta aq171c. Nuläget är följande:
B230 bottendel original, dvs smidd pentavev, 2490cc
86mm slaglängd
96mm borr
16v topp
PZ pentakammar. Här har jag kollat på turbobricks, där en kille har mätt:
Mätt vid 0.006" lyft
Insug öppnar BTC 15
Insug stänger ABC 59
Avgas öppnar BBC 52
Avgas stänger ATC 22
Sen har han Beräkningar (0.006"):
Insug dur 254
Avgas dur 254
Insug center 112
Avgas center 105
Lobe separation (LSA) 108,5
Advance −3,5
Grader överlapp 37

Insug dur olika lyft
Inch mm dur
0,001 0,03 300
0,006. 0,15 254
0,02 0,51 247 sett på sävar
0,04 1,02 239 sett på sävar
0,05 1,27 224 sett på sävar

Jag har köpt Dellorto 48 förgasare för att få mer liv i motorn :D
Önskat maxvarv gissar jag på 6000rpm. Varvstopp ligger på 6200.

Nu till mina frågor/Ideer;
Eftersom jag vill ha vrid och inte ska varva Såå mycket. Målet är ju dock mer effekt från 3500-4000 och upp.

1. Tror inte avgas behöver röras (stort i förhållande till insug original)-Bör toppens insug portas alls? Om ja, hur mycket och var i kanalen?

Utifrån diverse Weber/dellorto tabeller tror jag mig ska ha:
40 i halsringar.
2. Kommentar?

Är det bättre med kort insug på en förgasarmotor, dvs bör jag ha långt eller kort insug mellan förgasare och topp??

Sen, hur långa trattar krävs för bra VE, dvs hur lång är kanalen från ventil till packningsytan på 16v toppen?
+ insugslängd+förgasarlängd+trattlängd?

Kanske är det någon kunnig här som kan räkna ut något optimalt i pipemax för 3e pulsen?

Förgasarna är i princip obestyckade, så behöver hjälp här med, med en startlösning. Någon som är bra på Dellorto?.
Skulle vara grymt schysst så jag slipper gräva för mycket i toppen och köpa fel insugsrör och trattar.

Angående avgas så ska limpan flöda ok, enligt något jag sett på Timos motors Facebook. (Min 16v är en annan modellav limpa än 8v penta)

MVH Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 17, 2020 1:18 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör aug 10, 2019 2:50 pm
Inlägg: 5
För info;
Komp: 9,7:1
Maxlyft pz kam: 9,9mm

Jag gjorde kompprov och fick 192-194 psi rakt av på alla, vilket är högre än verkstadshandboken (142-170 psi). Kan den vara planad innan, och ha ett högre kompförhållande än angivet?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2020 12:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm
Inlägg: 292
Vid vilket varvtal drar båten upp i plan? Kräver ju en del vridmoment då...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2020 9:26 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör aug 10, 2019 2:50 pm
Inlägg: 5
Sant, planerar dock inte öka maxvarv mer än ca 500rpm. Hoppas tom på lite bättre vrid pga bättre andning


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010