Trimma b23e
Trimma b23e
Jag har en b23e som jag ska montera i en ford escort mk2 jag skulle vilja få lite mer klös i den.
Jag vill ha kvar mekaniska insprutningen samt orginal tändningen
Någon som har tips på vad jag ska välja för kam, om jag ska porta toppen eller plana toppen om jag ska skaffa ett extractor rör, Lätta svänghjulet eller om det är bortkastade pengar när jag ska ha kvar orginal sprut samt tändning
obs det sitter 398 topp på den
Tacksam för tips
MVH Robin
Jag vill ha kvar mekaniska insprutningen samt orginal tändningen
Någon som har tips på vad jag ska välja för kam, om jag ska porta toppen eller plana toppen om jag ska skaffa ett extractor rör, Lätta svänghjulet eller om det är bortkastade pengar när jag ska ha kvar orginal sprut samt tändning
obs det sitter 398 topp på den
Tacksam för tips
MVH Robin
cortina+2LPinto=Snart sant
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
att höja trycket på k jet är ingen bra lösning.Rasmus Annander skrev:de går att få ut mer än 170hk om du höjer soppa tryck
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
då höjer du systemtrycket, det påverkar väldigt lite, för att öka bränslet på et k-jet så ska man sänka styrtrycket då går luft vågen lättare och motorn kommer således få mer bränsle.Rasmus Annander skrev:man stryper returen så mer soppa kommer till motorn = mer klös inom vissa gränser så klart
det är på detta sätt styrtrcksventilen justerar kallstarten- den höjer trcket vart efter motorn blir varm så bränlse minskar. rycker du ur kablen till styrtrcksventilen kommer den alltid att gå på kallstarten
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
ergu skrev:då höjer du systemtrycket, det påverkar väldigt lite, för att öka bränslet på et k-jet så ska man sänka styrtrycket då går luft vågen lättare och motorn kommer således få mer bränsle.Rasmus Annander skrev:man stryper returen så mer soppa kommer till motorn = mer klös inom vissa gränser så klart
det är på detta sätt styrtrcksventilen justerar kallstarten- den höjer trcket vart efter motorn blir varm så bränlse minskar. rycker du ur kablen till styrtrcksventilen kommer den alltid att gå på kallstarten
hur sänker man systemtrycket?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Plocka lös styrtrcksventilen ( Under insuget på blocket ) När du har den lös så delar du på den och lägger brickor imellen för att avlasta fjädern som är i den.. lite pill och man måste prova sig för att få rätt mängd bränsle. Dom som gör så för att köra på etanol tror jag har brickor som är runt 2mm..
Mvh/ Patrik
Mvh/ Patrik
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
men om man 'sträckt' bränsletillgången så långt att ändra styrtrycket inte räcker till längre(bränslekolven är i botten)
Då kan man höja systemtrycket för att få ur lite mera. det kommer inte komma några mängder. men man kan töja systemet kanske 50hk till på en sugmotor.(b21e)
men då menar jag inte höja 0.5bar.
En kompis körde med 8bar systemtryck i sin volvo... hujedamig
men den gick finfint.
Då kan man höja systemtrycket för att få ur lite mera. det kommer inte komma några mängder. men man kan töja systemet kanske 50hk till på en sugmotor.(b21e)
men då menar jag inte höja 0.5bar.
En kompis körde med 8bar systemtryck i sin volvo... hujedamig
men den gick finfint.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ergu skrev:då höjer du systemtrycket, det påverkar väldigt lite, för att öka bränslet på et k-jet så ska man sänka styrtrycket då går luft vågen lättare och motorn kommer således få mer bränsle.Rasmus Annander skrev:man stryper returen så mer soppa kommer till motorn = mer klös inom vissa gränser så klart
det är på detta sätt styrtrcksventilen justerar kallstarten- den höjer trcket vart efter motorn blir varm så bränlse minskar. rycker du ur kablen till styrtrcksventilen kommer den alltid att gå på kallstarten
jo det stämmer lägre styrtryck men det ger soppa över hela registret, men du kan snåla ned den lite på mätarmen igen så tomgången blir bra.
men om du nu ska köra bensin och du ska bara små trimma utan turbo så räcker de rätt långt ändå om allt är i perfekt skick och om du mixtrar lite med styrtrycket.
satsa på en svanhals topp+H kam och ett friare avgassystem, toppdäckat block och gärna ett extraktor rör med liten dim då kan du komma långt.
tändningen ska sänkas till ca 0 grader utan vac på 800rpm.
en elfläckt är också ett bra tips som ger 8whp.
är allt i bra skick och väl insjusterat har du närmare 100KW på bakaxeln, har du en lite filad svanhalsare så kan du säkert få lite till också.
extra tips! kontrolera spridar bild och öppnings tryck hos nån som har en sån maskin. kolla så att båda bränsle pumparna är i topp skick och att de trivs tilsammans. volvo säljer inte alla typer av förpumpar nuförtiden så det är lätt att få en ersätnings pump som inte har rätt flöde.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/