Trimma b23e

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Von-Robin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: sön sep 10, 2006 10:23 am
Ort: Gävle

Trimma b23e

Inlägg av Von-Robin »

Jag har en b23e som jag ska montera i en ford escort mk2 jag skulle vilja få lite mer klös i den.
Jag vill ha kvar mekaniska insprutningen samt orginal tändningen
Någon som har tips på vad jag ska välja för kam, om jag ska porta toppen eller plana toppen om jag ska skaffa ett extractor rör, Lätta svänghjulet eller om det är bortkastade pengar när jag ska ha kvar orginal sprut samt tändning
obs det sitter 398 topp på den
Tacksam för tips
MVH Robin
cortina+2LPinto=Snart sant
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

en H-kam vore väl inte helt fel tillsammans med ett extractorgrenrör så borde det bli lite mer drag i den. men över ca 170hk kommer du väl inte med original insprutning vad jag förstår.
Von-Robin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: sön sep 10, 2006 10:23 am
Ort: Gävle

Inlägg av Von-Robin »

jag har ett extraktor på g får ta och skaffa en h kam
cortina+2LPinto=Snart sant
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

de går att få ut mer än 170hk om du höjer soppa tryck
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Rasmus Annander skrev:de går att få ut mer än 170hk om du höjer soppa tryck
att höja trycket på k jet är ingen bra lösning.
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

varför inte?

har funkat bra på dom motorerna jag gjort de på..

dom varvar ur mycket bättre, blir rappare
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
Pakert
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: ons nov 10, 2004 4:20 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Pakert »

Ska man inte sänka styrtrycket ist ?

Om man vill köra etanol på k-jet så sänker man styrtrycket för att ge den mer soppa. Så då ska ju samma sak gälla om man vill ge den mer besin?

Det är som tvärt om, man sänker för att höjja.

Mvh/ Patrik
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

man stryper returen så mer soppa kommer till motorn = mer klös inom vissa gränser så klart :thumbright:
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

Rasmus Annander skrev:man stryper returen så mer soppa kommer till motorn = mer klös inom vissa gränser så klart :thumbright:
då höjer du systemtrycket, det påverkar väldigt lite, för att öka bränslet på et k-jet så ska man sänka styrtrycket då går luft vågen lättare och motorn kommer således få mer bränsle.

det är på detta sätt styrtrcksventilen justerar kallstarten- den höjer trcket vart efter motorn blir varm så bränlse minskar. rycker du ur kablen till styrtrcksventilen kommer den alltid att gå på kallstarten
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

ergu skrev:
Rasmus Annander skrev:man stryper returen så mer soppa kommer till motorn = mer klös inom vissa gränser så klart :thumbright:
då höjer du systemtrycket, det påverkar väldigt lite, för att öka bränslet på et k-jet så ska man sänka styrtrycket då går luft vågen lättare och motorn kommer således få mer bränsle.

det är på detta sätt styrtrcksventilen justerar kallstarten- den höjer trcket vart efter motorn blir varm så bränlse minskar. rycker du ur kablen till styrtrcksventilen kommer den alltid att gå på kallstarten

hur sänker man systemtrycket?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
Pakert
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: ons nov 10, 2004 4:20 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Pakert »

Plocka lös styrtrcksventilen ( Under insuget på blocket ) När du har den lös så delar du på den och lägger brickor imellen för att avlasta fjädern som är i den.. lite pill och man måste prova sig för att få rätt mängd bränsle. Dom som gör så för att köra på etanol tror jag har brickor som är runt 2mm..

Mvh/ Patrik
k-son
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: ons maj 28, 2008 6:01 pm

Inlägg av k-son »

Bränslemängden på ett kjet bestäms väl av skillnaden mellan system och styrtryck. Är styrtrycket lägre, i förhållande till systemtrycket, så tvingas membranet mellan de två att sjunka,
vilket öppnar för mer bränsle. Standardtryck brukar de väl vara i trakterna kring 3-3,5 bar.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

men om man 'sträckt' bränsletillgången så långt att ändra styrtrycket inte räcker till längre(bränslekolven är i botten)
Då kan man höja systemtrycket för att få ur lite mera. det kommer inte komma några mängder. men man kan töja systemet kanske 50hk till på en sugmotor.(b21e)

men då menar jag inte höja 0.5bar.
En kompis körde med 8bar systemtryck i sin volvo... hujedamig :shock:
men den gick finfint.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

vilken slang ska man mäta trycket på då?

jag brukar mäta på den grova på styrtrycksventilen
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ergu skrev:
Rasmus Annander skrev:man stryper returen så mer soppa kommer till motorn = mer klös inom vissa gränser så klart :thumbright:
då höjer du systemtrycket, det påverkar väldigt lite, för att öka bränslet på et k-jet så ska man sänka styrtrycket då går luft vågen lättare och motorn kommer således få mer bränsle.

det är på detta sätt styrtrcksventilen justerar kallstarten- den höjer trcket vart efter motorn blir varm så bränlse minskar. rycker du ur kablen till styrtrcksventilen kommer den alltid att gå på kallstarten

jo det stämmer lägre styrtryck men det ger soppa över hela registret, men du kan snåla ned den lite på mätarmen igen så tomgången blir bra.


men om du nu ska köra bensin och du ska bara små trimma utan turbo så räcker de rätt långt ändå om allt är i perfekt skick och om du mixtrar lite med styrtrycket.

satsa på en svanhals topp+H kam och ett friare avgassystem, toppdäckat block och gärna ett extraktor rör med liten dim då kan du komma långt.
tändningen ska sänkas till ca 0 grader utan vac på 800rpm.

en elfläckt är också ett bra tips som ger 8whp.

är allt i bra skick och väl insjusterat har du närmare 100KW på bakaxeln, har du en lite filad svanhalsare så kan du säkert få lite till också.

extra tips! kontrolera spridar bild och öppnings tryck hos nån som har en sån maskin. kolla så att båda bränsle pumparna är i topp skick och att de trivs tilsammans. volvo säljer inte alla typer av förpumpar nuförtiden så det är lätt att få en ersätnings pump som inte har rätt flöde.
Skriv svar