Ger det verkligen så mycket på en Volvo? 1-2 häst har man ju hört förut och det är väl inget man hoppar högt för egentligen (även om det förvisso är bra för en enkel ombyggnad), men om det börjar närma sig en tiondel av motoreffekten är det ju helt plötsligt mycket mer intressant!Jens Gustavsson skrev:en elfläkt är också ett bra tips som ger 8whp.
Trimma b23e
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
om fläkten är gammal så blir oljan i dem seg då kan det bli upp mot 8hk men då bilen va nu så kanske det var 2-4hk.Flummo skrev:Ger det verkligen så mycket på en Volvo? 1-2 häst har man ju hört förut och det är väl inget man hoppar högt för egentligen (även om det förvisso är bra för en enkel ombyggnad), men om det börjar närma sig en tiondel av motoreffekten är det ju helt plötsligt mycket mer intressant!Jens Gustavsson skrev:en elfläkt är också ett bra tips som ger 8whp.
enkla hk iallafal som inte gör att K-jeten bottna heller
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
en elfläckt tar en bråkdel av de 8hk (kanse 15ampx14v=0.210kw+ lite förlister säg 0.4hk max) sen så går bara fgläcketn när bilen står stilla om den är termostat styrd.BC-Sierra skrev:hur mycket efekt trekker generatoren da??? vurderer å kjøre uten på min folkracer med b230E
generator är bra för tänd energin.
man kan bygga dit en svitchad transformator till tändningen om man vill skita i generatorn eller köpa ett 16v batteri. (funkar nog till 5-10min körningar iallafall.
det fins el pumpar till värme paketet på nästan alla bilar från mitten av nittiotalet 2-3st sånna så behöver du inga remmar alls det skulle då säkert ge 8-10hk till.
olje systemet kan också va billig trimning om man har tid men inte pengar
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Trimma b23e
Har just gjort det testet att byta till elfläkt. Man kan urskilja på kurvan efter 5500rpm att det blir något mer effekt, jag såg bara 1whp med utan hö/viskofläkten. Dock viss tempskillnad i insuget då fläktkåpan som togs bort fungerade lite som avskärmning mot filtret.
Vad tänker du på med oljan? Jag är inne på lägre nivå, tunnare syntetolja, sänkt oljetryck. Om man öppnar motorn så kanske en skrapplåt och skvalpplåt?
Edit igen, här är förresten kurvan med och utan höfläkten:
Edit igen igen, lambdan är ej inkopplad, tror det är slumpade kurvor bara. Något som gjordes i början av programmet för att se om kurvan ritades upp...
Edit igen igen igen, Man ser ju att kurvan sticker diffar lite mer på högre varv, men maxeffekten är dock bara 1whp högre. Dock så är ju förtjänsten några till där på slutet.. Vad ser det ut som 3, 4 kanske?
Vad tänker du på med oljan? Jag är inne på lägre nivå, tunnare syntetolja, sänkt oljetryck. Om man öppnar motorn så kanske en skrapplåt och skvalpplåt?
Edit igen, här är förresten kurvan med och utan höfläkten:
Edit igen igen, lambdan är ej inkopplad, tror det är slumpade kurvor bara. Något som gjordes i början av programmet för att se om kurvan ritades upp...
Edit igen igen igen, Man ser ju att kurvan sticker diffar lite mer på högre varv, men maxeffekten är dock bara 1whp högre. Dock så är ju förtjänsten några till där på slutet.. Vad ser det ut som 3, 4 kanske?
Senast redigerad av dundersmurfen den ons jul 31, 2013 8:03 pm, redigerad totalt 4 gång.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Trimma b23e
b23:an som satt i 242 Gt årsmodell 1979 hade väl H-kam o gav 141 hästar. Bra drag på den tiden, men lite tråkig (tycker jag) då den var vassast på övre mellanvarv
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Trimma b23e
Jo, jag undrar just om inte den hade sugmotortronen ett tag då 164:an var nedlagd och ersatt med 264:an med till en början B27A motor på 120 hästar någonting.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Trimma b23e
Jag har ett sånt GT monster som jag snart hoppas få provköra.
Den har stått så länge att den behöver lite kärlek först.
Erland
Den har stått så länge att den behöver lite kärlek först.
Erland
Re: Trimma b23e
en 80A generator som tar 80A vid 12V... dvs man belastar den fullt. 80A x 12V =960 Watt
En gen har dålig verkningsgrad o ligger på runt 55% har jag för mig o så lägger vi till lite förlust från remmen, så säg 50%
960/0,5= 1900 Watt =1900/736 = 2,6 hk
Alltså att hålla på o hatta med att koppla ur generatorer är inte värt
Fläktar kan ta mycket effekt, men det beror helt på hur den ser ut, om den har slirkoppling osv.
Elfläkt är ju poppis, men kan ge problem med värme i motorrummet om det vill sig illa med trångt motorrum o gasare t.ex.
Då bör man ha en motrorumsgivare till fläkten också
En gen har dålig verkningsgrad o ligger på runt 55% har jag för mig o så lägger vi till lite förlust från remmen, så säg 50%
960/0,5= 1900 Watt =1900/736 = 2,6 hk
Alltså att hålla på o hatta med att koppla ur generatorer är inte värt
Fläktar kan ta mycket effekt, men det beror helt på hur den ser ut, om den har slirkoppling osv.
Elfläkt är ju poppis, men kan ge problem med värme i motorrummet om det vill sig illa med trångt motorrum o gasare t.ex.
Då bör man ha en motrorumsgivare till fläkten också
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Trimma b23e
Jag har provat att köra med urkopplad generator när jag haft ett MSD tändsystem.
Jag upplevde att jag förlorade massor med effekt så fort generatorn kopplades ur.
Antar att tändsystemet behövde 14+volt och tappade med bara 12V.
Generatorn drar ju inte fullt heller utan bara det som förbrukas om batteriet är fulladdat.
Erland
Jag upplevde att jag förlorade massor med effekt så fort generatorn kopplades ur.
Antar att tändsystemet behövde 14+volt och tappade med bara 12V.
Generatorn drar ju inte fullt heller utan bara det som förbrukas om batteriet är fulladdat.
Erland
Re: Trimma b23e
det låter konstigt.. för det borde inte hänt.. funderar på om det kan vart nått annat som begränsade iom spänningsfallet
Ett spänningsfall (ett rimligt sådant) på tändningssidan skall ju egentligen inte påverka nått direkt om man inte håller på o överladda en massa.
- Var inte som så att dt var insprutning där elpumpen låg på max. (Elpumpar är spänningskänsliga), eller dålig spänningskompensation för spridarna.
- Eller kanske ett batteri som var dåligt så att spänningen sjönk radikalt
Ett spänningsfall (ett rimligt sådant) på tändningssidan skall ju egentligen inte påverka nått direkt om man inte håller på o överladda en massa.
- Var inte som så att dt var insprutning där elpumpen låg på max. (Elpumpar är spänningskänsliga), eller dålig spänningskompensation för spridarna.
- Eller kanske ett batteri som var dåligt så att spänningen sjönk radikalt
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Trimma b23e
När min Camaro med MSD 6AL gick fett så gick den knappt på tomgången när jag hade laddlampan urkopplad, gjorde stor skillnad när den fick laddning. Har ordentliga kabeldimensioner överallt
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Trimma b23e
Min bil var en 68 Charger med förgasar 440 och den funkade inte alls utan laddning.
Magnettriggerfördelare och MSD7AL.
Bra batteri och rejäla kablar.
Erland
Magnettriggerfördelare och MSD7AL.
Bra batteri och rejäla kablar.
Erland