Trimma b23e

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jens Gustavsson skrev:en elfläkt är också ett bra tips som ger 8whp.
Ger det verkligen så mycket på en Volvo? 1-2 häst har man ju hört förut och det är väl inget man hoppar högt för egentligen (även om det förvisso är bra för en enkel ombyggnad), men om det börjar närma sig en tiondel av motoreffekten är det ju helt plötsligt mycket mer intressant!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Flummo skrev:
Jens Gustavsson skrev:en elfläkt är också ett bra tips som ger 8whp.
Ger det verkligen så mycket på en Volvo? 1-2 häst har man ju hört förut och det är väl inget man hoppar högt för egentligen (även om det förvisso är bra för en enkel ombyggnad), men om det börjar närma sig en tiondel av motoreffekten är det ju helt plötsligt mycket mer intressant!
om fläkten är gammal så blir oljan i dem seg då kan det bli upp mot 8hk men då bilen va nu så kanske det var 2-4hk.

enkla hk iallafal som inte gör att K-jeten bottna heller :thumbright:
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Kanske värt att övertala folkracekompisarna till att övergå till elfläkt då istället, man har ju lagt mer jobb för att vinna mindre effekt mer än en gång när det gäller såna bilar...
BC-Sierra
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tis nov 25, 2008 9:15 pm

Inlägg av BC-Sierra »

hur mycket efekt trekker generatoren da??? vurderer å kjøre uten på min folkracer med b230E :)
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

brukar man inte säga 5-10 procent ökning om man tar bort generatorn.. men vet inte om de stämmer..

ska man jaga effekt på de viset så borde man ju ta bort vatten pumpen med. o bara köra med elpump o friskt batteri
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

BC-Sierra skrev:hur mycket efekt trekker generatoren da??? vurderer å kjøre uten på min folkracer med b230E :)
en elfläckt tar en bråkdel av de 8hk (kanse 15ampx14v=0.210kw+ lite förlister säg 0.4hk max) sen så går bara fgläcketn när bilen står stilla om den är termostat styrd.

generator är bra för tänd energin.

man kan bygga dit en svitchad transformator till tändningen om man vill skita i generatorn eller köpa ett 16v batteri. (funkar nog till 5-10min körningar iallafall.

det fins el pumpar till värme paketet på nästan alla bilar från mitten av nittiotalet 2-3st sånna så behöver du inga remmar alls det skulle då säkert ge 8-10hk till.

olje systemet kan också va billig trimning om man har tid men inte pengar :wink:
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Trimma b23e

Inlägg av dundersmurfen »

Har just gjort det testet att byta till elfläkt. Man kan urskilja på kurvan efter 5500rpm att det blir något mer effekt, jag såg bara 1whp med utan hö/viskofläkten. Dock viss tempskillnad i insuget då fläktkåpan som togs bort fungerade lite som avskärmning mot filtret.

Vad tänker du på med oljan? Jag är inne på lägre nivå, tunnare syntetolja, sänkt oljetryck. Om man öppnar motorn så kanske en skrapplåt och skvalpplåt?

Edit igen, här är förresten kurvan med och utan höfläkten:
Edit igen igen, lambdan är ej inkopplad, tror det är slumpade kurvor bara. Något som gjordes i början av programmet för att se om kurvan ritades upp...
Edit igen igen igen, Man ser ju att kurvan sticker diffar lite mer på högre varv, men maxeffekten är dock bara 1whp högre. Dock så är ju förtjänsten några till där på slutet.. Vad ser det ut som 3, 4 kanske?

Bild
Senast redigerad av dundersmurfen den ons jul 31, 2013 8:03 pm, redigerad totalt 4 gång.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Trimma b23e

Inlägg av hauge »

b23:an som satt i 242 Gt årsmodell 1979 hade väl H-kam o gav 141 hästar. Bra drag på den tiden, men lite tråkig (tycker jag) då den var vassast på övre mellanvarv
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Trimma b23e

Inlägg av S Iwarson »

Jo, jag undrar just om inte den hade sugmotortronen ett tag då 164:an var nedlagd och ersatt med 264:an med till en början B27A motor på 120 hästar någonting. :hihi:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Trimma b23e

Inlägg av Erland Cox »

Jag har ett sånt GT monster som jag snart hoppas få provköra.
Den har stått så länge att den behöver lite kärlek först.

Erland
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Trimma b23e

Inlägg av hauge »

en 80A generator som tar 80A vid 12V... dvs man belastar den fullt. 80A x 12V =960 Watt
En gen har dålig verkningsgrad o ligger på runt 55% har jag för mig o så lägger vi till lite förlust från remmen, så säg 50%

960/0,5= 1900 Watt =1900/736 = 2,6 hk

Alltså att hålla på o hatta med att koppla ur generatorer är inte värt

Fläktar kan ta mycket effekt, men det beror helt på hur den ser ut, om den har slirkoppling osv.

Elfläkt är ju poppis, men kan ge problem med värme i motorrummet om det vill sig illa med trångt motorrum o gasare t.ex.
Då bör man ha en motrorumsgivare till fläkten också
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Trimma b23e

Inlägg av Erland Cox »

Jag har provat att köra med urkopplad generator när jag haft ett MSD tändsystem.
Jag upplevde att jag förlorade massor med effekt så fort generatorn kopplades ur.
Antar att tändsystemet behövde 14+volt och tappade med bara 12V.
Generatorn drar ju inte fullt heller utan bara det som förbrukas om batteriet är fulladdat.

Erland
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Trimma b23e

Inlägg av hauge »

det låter konstigt.. för det borde inte hänt.. funderar på om det kan vart nått annat som begränsade iom spänningsfallet

Ett spänningsfall (ett rimligt sådant) på tändningssidan skall ju egentligen inte påverka nått direkt om man inte håller på o överladda en massa.

- Var inte som så att dt var insprutning där elpumpen låg på max. (Elpumpar är spänningskänsliga), eller dålig spänningskompensation för spridarna.
- Eller kanske ett batteri som var dåligt så att spänningen sjönk radikalt
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Trimma b23e

Inlägg av Steve »

När min Camaro med MSD 6AL gick fett så gick den knappt på tomgången när jag hade laddlampan urkopplad, gjorde stor skillnad när den fick laddning. Har ordentliga kabeldimensioner överallt
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Trimma b23e

Inlägg av Erland Cox »

Min bil var en 68 Charger med förgasar 440 och den funkade inte alls utan laddning.
Magnettriggerfördelare och MSD7AL.
Bra batteri och rejäla kablar.

Erland
Skriv svar