Trimma b23e

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Trimma b23e

Inlägg av dundersmurfen »

Jahopp, får väl fortsätta dilla lite. Tänkte prova lite mer i helgen. 244an står i rulle så ska göra några småtester på avgassystemet.

En sådan där strut efter kollectorn verkar som en bra ide nu när det klurats lite. Men ungefär hur ska den göras? och hur ska man övergå till vanligt avgassystem efter den?

En sådan här pryl ungefär alltså:

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Trimma b23e

Inlägg av Erland Cox »

Såna har jag gjort till några bilar efter Pipemax beräkningar.
Skicka din emailadress så kan jag skicka de bilder jag har.

Erland
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Trimma b23e

Inlägg av dundersmurfen »

Jahopp, nu sitter det alltså följande i bilen:
b23e
531 planad 3mm
måne 7
folkrace extraktor
2,5" ända bak med första dämparen 70cm efter sista kollektor
vems och vanliga gl (b230f) insuget

Kan ju inte säga att det är något särskilt ös, lite piggare kanske över 4000

Men något är fel, misstänker bränsletrycket är för lågt för den känns sur och drar hejdlöst med soppa fast lambdan är intunad att ligga runt 1,1 vid normalkörning. 35grader tändning efter 3000 30 innan och på tomgång. Det underliga är att det inte känns någon skillnad på ork mellan lambda 1,2 eller 0,7 känns precis lika sur...

Forskar vidare, ska ta upp den i bänken lite senare när jag får igång en till bruksbil så man kan härja (ställa till det) lite mera...

Buttdynon säger: orkar fint att sladda med svetsad diff på 2an i blött. (mycket fint betyg i gl världen ;)

Just det ja, måne 7 verkar inte gilla läget riktigt med f insuget. Vill nog ha separata spjäll för att gå snällt och snyggt på låglast. Är lite ruppig nu på vissa varv på lägre last, verkar som det blir turbulens som stör ut i insuget...
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Pettersson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre aug 06, 2010 5:54 pm

Re: Trimma b23e

Inlägg av Pettersson »

Att köra utan generator är idiotiskt! Alla dom bilarna jag har kört på rullarna som inte har generator får runt 7hk när jag kopplar på en laddare. Tändsystemet är gjort för 14volt och när jag mäter på dom här bilarna så har jag runt 11,5volt. När ägerna ser det på grafen så skruvar dom dit generatorn igen. Dom bilarna jag har sett det på är folkrace saabar
Saab power!
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Trimma b23e

Inlägg av dundersmurfen »

Jaha då kan jag uppdatera lite igen. Monterade ett hopbankat hopkok av bös och separata spjäll nu i veckan. Spjällen är 45mm och har en skaplig kammare med något trattformad gjutning i inloppen. Detta parades med ett gammalt nerkapat f insug. Behöll flänsen och spridarhålen bara.

Gjorde 6whp, och mer vrid i nästan hela registret. Men det som blev bäst är ljudet, och svaret i maskinen. Går inte att jämföra är sanslöst mycket trevligare nu. Samt går nästan jämt även på tomgång, förut fanns i princip ingen tomgång. Ligger på lambda 0.90 och 34grader på fulltskaft. Ger inget mer på andra värden.. Lägger upp lite kurvor och filmer i min projekttråd om någon är nyfiken..

Just ja, spec som ovan fast nytt insug då
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar