2.4L CIH opel motor.
2.4L CIH opel motor.
Jag är i alla fall kvar på stenåldern och bygger en sugmotor
Det är en 2.4L (2410cc) motor med ett nyborrat 1900 block (93mm) till 95 mm.
Sedan har jag satt i komplett vevparti från en Omega 2.4, med nya ringar och lager, jag fick slipa lite i blocket för att få frigång på vevstakarna.
Orginal slag är 66.8mm nu är det 85mm.
Toppen är från en 2.4L omega, som är portad och planad till 10.5:1 i komp. maximalt vad man kunde plana :/ Ska räcka till dryga 200hk enligt Jens flödesbänk, har nu även köpt smidda race ventiler som kan öka insugsflödet något.
Kammen är en Enem E11, 308dur/108nockvinkel, 11.8 mm lyft.
4-1 extraktor, Weber 50 med 43mm halsring (som tillverkas i dagarna), brytarlös tändning med MSD 6 tändförstärkare.
Volvo tryckplatta och 4 puckad sinterlamell, drivlina orginal förutom lamell-diff.
Det är en 2.4L (2410cc) motor med ett nyborrat 1900 block (93mm) till 95 mm.
Sedan har jag satt i komplett vevparti från en Omega 2.4, med nya ringar och lager, jag fick slipa lite i blocket för att få frigång på vevstakarna.
Orginal slag är 66.8mm nu är det 85mm.
Toppen är från en 2.4L omega, som är portad och planad till 10.5:1 i komp. maximalt vad man kunde plana :/ Ska räcka till dryga 200hk enligt Jens flödesbänk, har nu även köpt smidda race ventiler som kan öka insugsflödet något.
Kammen är en Enem E11, 308dur/108nockvinkel, 11.8 mm lyft.
4-1 extraktor, Weber 50 med 43mm halsring (som tillverkas i dagarna), brytarlös tändning med MSD 6 tändförstärkare.
Volvo tryckplatta och 4 puckad sinterlamell, drivlina orginal förutom lamell-diff.
För att citera en signatur jag sett: "Turbo och alla annan form av andnings hjälp är bara en kvalificerad form av fusk" :p
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Skulle vara gött å få höra ljudet från den motorn när den är på plats i bilen framöver. Nåt du kan ordna?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Den förra 2.4:an körde jag tom på olja så den skar (det första jag gjorde) den drog olja som fasiken utan ventiltätningarna, sen bytte jag bara lager och det höll bara ett tag, sen så va alla avgasventiler krokiga (slagit i kolvarna pga fel inspänningstryck) styrningarna va slutkörda etc etc....
detta är åtgärdat nu och när toppen är planad (i veckan) så ska den skruvas ihop och smiskas på isbanan !!! om den nu inte töat bort :/
detta är åtgärdat nu och när toppen är planad (i veckan) så ska den skruvas ihop och smiskas på isbanan !!! om den nu inte töat bort :/