Förgasare ?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Ascona_400
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: fre jan 14, 2005 8:02 pm
Ort: Lycksele/Rusksele
Kontakt:

Förgasare ?

Inlägg av Ascona_400 »

För hur många hästkrafter kan det flöda luft igenom t ex weber 40:or, 45:or, 50:or till en sugmotor ?
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

luft finns det troligen redan i 40:or så det räcker till dubbelt så mkt effekt som någon tagit ur en B20 ...

tänk på att rallybilarna kör med restriktor på 32 mm (eller var det 36?)
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

men om man plockat ut säg en 230 sugmotorhästar ur en b20 så tvivlar jag starkt på att ett par Weber 40 pallar 460hk på en annan sugis.
annars skulle nog få köra med större en 40mm
jonny
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån mar 15, 2004 12:55 am

förgasare

Inlägg av jonny »

Enligt KG så räcker 2 st 48:or till ca 240 hk .
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

170 hp sug tror jag 40 räcker till
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är mer frågan om hur många hästar som försvinner i tryckfallet som blir. hur mycket man accepterar.
fuggeturbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 11, 2004 4:59 pm
Ort: Skövde

Re: förgasare

Inlägg av fuggeturbo »

jonny skrev:Enligt KG så räcker 2 st 48:or till ca 240 hk .

Kan man säga att 3 st 48 räcker till ca 360 hk då? Funderar lite på att använda mig av 3 st till en Bmw 6:a. Då kan man kanske gå ner till 40 mm lr hur långt borde dom räcka på en sugmotor på en 2,5 liters spis? Borde ju funka till ca 250 hk eller vad tror ni?
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Det handlar inte bara om hur mycket flöde förgasaren klarar av, min 2.4L sugmotor gick bäst med Weber 50, med 46mm halsring. 43mm gav lägre effekt och sämre vrid.

Efter det jag provat själv så går motorn i regel bäst med större förgasare.
Weber 40:or ger fint mellanregister men inget riktigt "ryt" på högre varv.
Weber 45:or ger mer ryt utan att tappa direkt mycket på mellanvarv.
Weber 50:or går bäst på mina motorer, utan direkt märkbar förlust på lägre varv.

Det man gör med en större förgasare är att man flyttar upp maxvridet i vartalsområdet, säg 40:or 3800rpm, 45:or 4400rpm, 50:or 4800rpm.

Detta ger mer vrid och mer effekt fast högre upp i varv. (mer åka med för det mesta).

Rätta mig om jag har fel!!
fuggeturbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: ons feb 11, 2004 4:59 pm
Ort: Skövde

Inlägg av fuggeturbo »

ok, det va ett bra svar. Blev lite visare tror jag :oops:
Så större är nästan alltid bättre :lol:
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

KG har sagt sätt dit de största du kan få tag på en trimmad volvo motor kan aldrig få för mycket soppa
Skriv svar