Förgasare ?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 175
- Blev medlem: fre jan 14, 2005 8:02 pm
- Ort: Lycksele/Rusksele
- Kontakt:
Förgasare ?
För hur många hästkrafter kan det flöda luft igenom t ex weber 40:or, 45:or, 50:or till en sugmotor ?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är mer frågan om hur många hästar som försvinner i tryckfallet som blir. hur mycket man accepterar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: ons feb 11, 2004 4:59 pm
- Ort: Skövde
Re: förgasare
jonny skrev:Enligt KG så räcker 2 st 48:or till ca 240 hk .
Kan man säga att 3 st 48 räcker till ca 360 hk då? Funderar lite på att använda mig av 3 st till en Bmw 6:a. Då kan man kanske gå ner till 40 mm lr hur långt borde dom räcka på en sugmotor på en 2,5 liters spis? Borde ju funka till ca 250 hk eller vad tror ni?
Det handlar inte bara om hur mycket flöde förgasaren klarar av, min 2.4L sugmotor gick bäst med Weber 50, med 46mm halsring. 43mm gav lägre effekt och sämre vrid.
Efter det jag provat själv så går motorn i regel bäst med större förgasare.
Weber 40:or ger fint mellanregister men inget riktigt "ryt" på högre varv.
Weber 45:or ger mer ryt utan att tappa direkt mycket på mellanvarv.
Weber 50:or går bäst på mina motorer, utan direkt märkbar förlust på lägre varv.
Det man gör med en större förgasare är att man flyttar upp maxvridet i vartalsområdet, säg 40:or 3800rpm, 45:or 4400rpm, 50:or 4800rpm.
Detta ger mer vrid och mer effekt fast högre upp i varv. (mer åka med för det mesta).
Rätta mig om jag har fel!!
Efter det jag provat själv så går motorn i regel bäst med större förgasare.
Weber 40:or ger fint mellanregister men inget riktigt "ryt" på högre varv.
Weber 45:or ger mer ryt utan att tappa direkt mycket på mellanvarv.
Weber 50:or går bäst på mina motorer, utan direkt märkbar förlust på lägre varv.
Det man gör med en större förgasare är att man flyttar upp maxvridet i vartalsområdet, säg 40:or 3800rpm, 45:or 4400rpm, 50:or 4800rpm.
Detta ger mer vrid och mer effekt fast högre upp i varv. (mer åka med för det mesta).
Rätta mig om jag har fel!!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: ons feb 11, 2004 4:59 pm
- Ort: Skövde