Squish höjd/deckhöjd?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: tor aug 28, 2008 9:39 pm
Ort: Hemma

Squish höjd/deckhöjd?

Inlägg av DrTurbo »

Håller på med en sugmotortrimning såhär innan säsong.

Nya toppar ska på, men när jag mätte in frigång på ventilerna slog det mig att squishöjden troligen är fel mellan topp och kolv.

Visst bör man räkna på 0,1mm/1000v/min man tänkt varva?
Så i mitt fall, med 11000rpm maxvarv bör jag ligga på 1.1mm
mellan kolv och topp med packning monterad?

4T V-twin, 936cc total slagvolym, 4ventils toppar.
Eftersom förbränningsrummet är omarbetat behöver jag kompensera
för detta samt vill även höja komp.förhållandet. Men om nu squishöjden är för stor bör jag ju istället dra ner deckhöjden istället för att plana topplocket...

Tack på förhand!
Allt kan laddas
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: Squish höjd/deckhöjd?

Inlägg av SWR »

DrTurbo skrev:Visst bör man räkna på 0,1mm/1000v/min man tänkt varva?
Det kommer nok an på.. Jeg har kjørt 0.63mm på 12000 rpm uten problem...inntil veivstakslagrene ble slitt, da traff det toppen en tanke. I mitt tilfelle var det en 1183cc Yamaha FZR... Så 0.7mm på 12000 burde ikke være noe problem, men det kommer jo an på bevegelig vekt i din Twin..
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: tor aug 28, 2008 9:39 pm
Ort: Hemma

Inlägg av DrTurbo »

Borrning 90, slag 73,5

Rullagrat vevparti

Vikten har jag tyvärr inga uppgifter på :doh:
Allt kan laddas
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Vil tenke meg at minimum for deg som du kan kjøre er rundt 0,85mm..
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: tor aug 28, 2008 9:39 pm
Ort: Hemma

Inlägg av DrTurbo »

Tack för bra svar! skall kontrollmäta spelet imorgon, återkommer om nåt är oklart annars blir planfräsning nästa steg.
Allt kan laddas
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Intressant. Jag som alltid försöker hålla mig till grundregeln 1mm. Kanske borde tänka om?, om även folk fått de å lira med 0,63. För i nuläget gör jag allt för att tjäna komp. Vore nog ide att låta de gå tajtare då...

Några mera som kör/kört vågat spel?
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

När anders runnlund byggt någon motor åt sig själv har han haft uppstick på kolvarna på runt 0,6-0,7 OVANFÖR deckning. Med ventilurtag då.Efter blockpackning har han kvar 0,5mm vid 0,7. Bygger han åt kund använder han runt 0,2 ovanför. Allt för mer klämspalt i sugisarna. Dock rallycross motorer med livslängd några tävlingar..
Dänniz 073-8447664
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: tor aug 28, 2008 9:39 pm
Ort: Hemma

Inlägg av DrTurbo »

Jag har mätt upp 2,0 på båda cyllarna, så det blir att plana cylindrarna till att börja med. Jag kommer dock lägga mig lite mer safe efter konsultation från tillverkaren och "nöjer mig" med 1.3 i spalt. Jag hade mixat sifforna lite i borr/slag. Ska vara 95-66.
Allt kan laddas
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

DrTurbo skrev:Jag har mätt upp 2,0 på båda cyllarna, så det blir att plana cylindrarna till att börja med. Jag kommer dock lägga mig lite mer safe efter konsultation från tillverkaren och "nöjer mig" med 1.3 i spalt. Jag hade mixat sifforna lite i borr/slag. Ska vara 95-66.
Med bare 66 i slag må veivstaken være av gummi for å treffe toppen selv ved 1mm klaring...eller sylinderklaringen være STOR så man får veldig mye "piston rock". Jeg hadde kjørt 0.8-0.9mm uten å blunke. Men du gjør jo som du vil.. :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ha i åtanke att kolvarna 'vickar' kring kolvbultscentrum något.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Kadett4wd skrev:ha i åtanke att kolvarna 'vickar' kring kolvbultscentrum något.
Jeg vet.. i mitt 0.63mm-eksempel traff stemplet toppen på squishpad'en mellom eksosventilene på FZR'en når veivstakslagrene ga opp.. altså så langt fra bolten som mulig..
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Squish höjd/deckhöjd?

Inlägg av dundersmurfen »

Vad är det vanligaste max kolvuppsticket man kör med på rödblockare? med std toppackning då. Dvs hur tight squish är vettigt?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Squish höjd/deckhöjd?

Inlägg av Kadett4wd »

Så tajt som möjligt är alltid mitt svar,, oberoende av turbo eller sugmotor.
men!!!
Arean är viktig!
Mindre på en turbomaskin,, långt mindre!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar