Squish höjd/deckhöjd?
Squish höjd/deckhöjd?
Håller på med en sugmotortrimning såhär innan säsong.
Nya toppar ska på, men när jag mätte in frigång på ventilerna slog det mig att squishöjden troligen är fel mellan topp och kolv.
Visst bör man räkna på 0,1mm/1000v/min man tänkt varva?
Så i mitt fall, med 11000rpm maxvarv bör jag ligga på 1.1mm
mellan kolv och topp med packning monterad?
4T V-twin, 936cc total slagvolym, 4ventils toppar.
Eftersom förbränningsrummet är omarbetat behöver jag kompensera
för detta samt vill även höja komp.förhållandet. Men om nu squishöjden är för stor bör jag ju istället dra ner deckhöjden istället för att plana topplocket...
Tack på förhand!
Nya toppar ska på, men när jag mätte in frigång på ventilerna slog det mig att squishöjden troligen är fel mellan topp och kolv.
Visst bör man räkna på 0,1mm/1000v/min man tänkt varva?
Så i mitt fall, med 11000rpm maxvarv bör jag ligga på 1.1mm
mellan kolv och topp med packning monterad?
4T V-twin, 936cc total slagvolym, 4ventils toppar.
Eftersom förbränningsrummet är omarbetat behöver jag kompensera
för detta samt vill även höja komp.förhållandet. Men om nu squishöjden är för stor bör jag ju istället dra ner deckhöjden istället för att plana topplocket...
Tack på förhand!
Allt kan laddas
Re: Squish höjd/deckhöjd?
Det kommer nok an på.. Jeg har kjørt 0.63mm på 12000 rpm uten problem...inntil veivstakslagrene ble slitt, da traff det toppen en tanke. I mitt tilfelle var det en 1183cc Yamaha FZR... Så 0.7mm på 12000 burde ikke være noe problem, men det kommer jo an på bevegelig vekt i din Twin..DrTurbo skrev:Visst bör man räkna på 0,1mm/1000v/min man tänkt varva?
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
När anders runnlund byggt någon motor åt sig själv har han haft uppstick på kolvarna på runt 0,6-0,7 OVANFÖR deckning. Med ventilurtag då.Efter blockpackning har han kvar 0,5mm vid 0,7. Bygger han åt kund använder han runt 0,2 ovanför. Allt för mer klämspalt i sugisarna. Dock rallycross motorer med livslängd några tävlingar..
Dänniz 073-8447664
Med bare 66 i slag må veivstaken være av gummi for å treffe toppen selv ved 1mm klaring...eller sylinderklaringen være STOR så man får veldig mye "piston rock". Jeg hadde kjørt 0.8-0.9mm uten å blunke. Men du gjør jo som du vil..DrTurbo skrev:Jag har mätt upp 2,0 på båda cyllarna, så det blir att plana cylindrarna till att börja med. Jag kommer dock lägga mig lite mer safe efter konsultation från tillverkaren och "nöjer mig" med 1.3 i spalt. Jag hade mixat sifforna lite i borr/slag. Ska vara 95-66.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Squish höjd/deckhöjd?
Vad är det vanligaste max kolvuppsticket man kör med på rödblockare? med std toppackning då. Dvs hur tight squish är vettigt?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Squish höjd/deckhöjd?
Så tajt som möjligt är alltid mitt svar,, oberoende av turbo eller sugmotor.
men!!!
Arean är viktig!
Mindre på en turbomaskin,, långt mindre!
men!!!
Arean är viktig!
Mindre på en turbomaskin,, långt mindre!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!