Plana topp! :)
Plana topp! :)
Hur mycket mellanrum ska det vara mellan ventil och kolv?
Har hört 0,1mm per var 1000 rpm.
Och riktigt safe på 0,2mm per 1000 rpm.
Vad tycker ni?
Har hört 0,1mm per var 1000 rpm.
Och riktigt safe på 0,2mm per 1000 rpm.
Vad tycker ni?
Utan egen erfarenhet kan jag bara rekommendera vad jag läst.
3 mm är en bra siffra att gå efter, men är man säker på att man inte övervarvar så ner till 1.25 mm. Står att läsa i en Haynes-bok om "Engine Management" i avsnittet om hur man ställer in kamaxlar. Det var inget snack om varvtal där.
3 mm är en bra siffra att gå efter, men är man säker på att man inte övervarvar så ner till 1.25 mm. Står att läsa i en Haynes-bok om "Engine Management" i avsnittet om hur man ställer in kamaxlar. Det var inget snack om varvtal där.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Okej.mattias skrev:Utan egen erfarenhet kan jag bara rekommendera vad jag läst.
3 mm är en bra siffra att gå efter, men är man säker på att man inte övervarvar så ner till 1.25 mm. Står att läsa i en Haynes-bok om "Engine Management" i avsnittet om hur man ställer in kamaxlar. Det var inget snack om varvtal där.
Den boken har jag tänkt köpa länge, är den bra?
Så 1,4mm är helt och hållet safe?
Motorn är en 16v (B202) Saab motor.
Jag kan återkomma om boken, har plöjt halva boken nu och tänkte smälta resten ikväll och imorrn..
Den har varit mycket bra hitills.
Den har varit mycket bra hitills.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Okej, har oxå en Engine Management bok från Haynes, men står inte mycket om att plana toppar därmattias skrev:Jag kan återkomma om boken, har plöjt halva boken nu och tänkte smälta resten ikväll och imorrn..
Den har varit mycket bra hitills.
Har iofs en annan bok om topplocksportning bla.
Fick du med en CD-skiva till din bok?
Japp, det är en typ av motor-simuleringsprogram - har inte provat ännu.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Kapitel 3 "Cam timing", sid 20.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.