Mäta upp förbränningsrum
Mäta upp förbränningsrum
Hur gör ni? Finns det någon väldigt enkel metod? Har bråttom och har inga specialgrejer hemma.
Snabbt svar vore trevligt.
Mvh Marcus
Snabbt svar vore trevligt.
Mvh Marcus
Inte ml då?Volvo142 skrev:En behållare med cl-markering, fyll med nån vätska, notera antal cl, fyll förbränningsrummet och notera hur mycket som gick i?
1ml = 1cc
Tänkte göra en riktigt ful variant.
Hälla ner tex vatten i förbränningsrummet, på med en plastskiva som det är ett hål i så man kan hälla ner vattnet.
Ta ur vattnet på något vis och sedan mäta upp
Borde oxå funka, fast jag har ingen bra behållare med ml eller cl-markeringar.
Ja precis, ml900 Power skrev:Inte ml då?Volvo142 skrev:En behållare med cl-markering, fyll med nån vätska, notera antal cl, fyll förbränningsrummet och notera hur mycket som gick i?
1ml = 1cc
Tänkte göra en riktigt ful variant.
Hälla ner tex vatten i förbränningsrummet, på med en plastskiva som det är ett hål i så man kan hälla ner vattnet.
Ta ur vattnet på något vis och sedan mäta upp
Borde oxå funka, fast jag har ingen bra behållare med ml eller cl-markeringar.
Hmm...borde inte ett apotek sälja behållare eller liknande med cl eller ml markeringar? Plastsprutor, rör eller nått sånt.
Din ide fungerar, men min är samma sak fast jag tycker bara att du borde kolla hur mycket det är i behållaren innan, hälla i tills det är fullt och kolla hur mycket som är kvar. Det som är kvar minus det som fanns från början = det som rymms.
Betydligt lättare än att tömma förbränningsrummet i efterhand för mätning .
Hehe jo du har rättVolvo142 skrev:Ja precis, ml900 Power skrev: Inte ml då?
1ml = 1cc
Tänkte göra en riktigt ful variant.
Hälla ner tex vatten i förbränningsrummet, på med en plastskiva som det är ett hål i så man kan hälla ner vattnet.
Ta ur vattnet på något vis och sedan mäta upp
Borde oxå funka, fast jag har ingen bra behållare med ml eller cl-markeringar.
Hmm...borde inte ett apotek sälja behållare eller liknande med cl eller ml markeringar? Plastsprutor, rör eller nått sånt.
Din ide fungerar, men min är samma sak fast jag tycker bara att du borde kolla hur mycket det är i behållaren innan, hälla i tills det är fullt och kolla hur mycket som är kvar. Det som är kvar minus det som fanns från början = det som rymms.
Betydligt lättare än att tömma förbränningsrummet i efterhand för mätning .
Jag ska testa lite nu, får väl återkomma om matten inte går ihop
Totala volymen på förbränningsrummet blir då 35 + 0.364 + 7.63 = 42.994 cc900 Power skrev:90mm borr, 78mm slag 495.963 cc
Förbränningsrum 35 cc Större skulle inte skada
Urgröpning kolv 58x0,4mm 0.364 cc (2.9^2*3.14*0.04) Större skulle inte skada, men vad är det för mått du gett ? diameter x djup ?
Topplockspackningen ihoptryckt 1,2mm 7.63 cc Högre skulle inte skada
Kolvarna går upp till deckplanet.
Kompressionen blir (42.994 + 495.963)/42.994 = Alldeles för hög för turbo eller ca 12.5:1, men det här är väl en sugmotor antar jag.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Toppen är ju planad 2mmmattias skrev:Totala volymen på förbränningsrummet blir då 35 + 0.364 + 7.63 = 42.994 cc900 Power skrev:90mm borr, 78mm slag 495.963 cc
Förbränningsrum 35 cc Större skulle inte skada
Urgröpning kolv 58x0,4mm 0.364 cc (2.9^2*3.14*0.04) Större skulle inte skada, men vad är det för mått du gett ? diameter x djup ?
Topplockspackningen ihoptryckt 1,2mm 7.63 cc Högre skulle inte skada
Kolvarna går upp till deckplanet.
Kompressionen blir (42.994 + 495.963)/42.994 = Alldeles för hög för turbo eller ca 12.5:1, men det här är väl en sugmotor antar jag.
Och det är sugmotor.
Skulle vart lite mer
Skulle nog funka med turbo oxå, åker ju inte med bensin