Mäta upp förbränningsrum

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
900 Power
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:25 pm
Ort: Nyköping

Mäta upp förbränningsrum

Inlägg av 900 Power »

Hur gör ni? Finns det någon väldigt enkel metod? Har bråttom och har inga specialgrejer hemma.

Snabbt svar vore trevligt.

Mvh Marcus
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

En behållare med cl-markering, fyll med nån vätska, notera antal cl, fyll förbränningsrummet och notera hur mycket som gick i? :)
900 Power
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:25 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av 900 Power »

Volvo142 skrev:En behållare med cl-markering, fyll med nån vätska, notera antal cl, fyll förbränningsrummet och notera hur mycket som gick i? :)
Inte ml då?

1ml = 1cc

Tänkte göra en riktigt ful variant.
Hälla ner tex vatten i förbränningsrummet, på med en plastskiva som det är ett hål i så man kan hälla ner vattnet.
Ta ur vattnet på något vis och sedan mäta upp :)

Borde oxå funka, fast jag har ingen bra behållare med ml eller cl-markeringar.
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

900 Power skrev:
Volvo142 skrev:En behållare med cl-markering, fyll med nån vätska, notera antal cl, fyll förbränningsrummet och notera hur mycket som gick i? :)
Inte ml då?

1ml = 1cc

Tänkte göra en riktigt ful variant.
Hälla ner tex vatten i förbränningsrummet, på med en plastskiva som det är ett hål i så man kan hälla ner vattnet.
Ta ur vattnet på något vis och sedan mäta upp :)

Borde oxå funka, fast jag har ingen bra behållare med ml eller cl-markeringar.
Ja precis, ml :)

Hmm...borde inte ett apotek sälja behållare eller liknande med cl eller ml markeringar? Plastsprutor, rör eller nått sånt.

Din ide fungerar, men min är samma sak fast jag tycker bara att du borde kolla hur mycket det är i behållaren innan, hälla i tills det är fullt och kolla hur mycket som är kvar. Det som är kvar minus det som fanns från början = det som rymms.

Betydligt lättare än att tömma förbränningsrummet i efterhand för mätning ;).
900 Power
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:25 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av 900 Power »

Volvo142 skrev:
900 Power skrev: Inte ml då?

1ml = 1cc

Tänkte göra en riktigt ful variant.
Hälla ner tex vatten i förbränningsrummet, på med en plastskiva som det är ett hål i så man kan hälla ner vattnet.
Ta ur vattnet på något vis och sedan mäta upp :)

Borde oxå funka, fast jag har ingen bra behållare med ml eller cl-markeringar.
Ja precis, ml :)

Hmm...borde inte ett apotek sälja behållare eller liknande med cl eller ml markeringar? Plastsprutor, rör eller nått sånt.

Din ide fungerar, men min är samma sak fast jag tycker bara att du borde kolla hur mycket det är i behållaren innan, hälla i tills det är fullt och kolla hur mycket som är kvar. Det som är kvar minus det som fanns från början = det som rymms.

Betydligt lättare än att tömma förbränningsrummet i efterhand för mätning ;).
Hehe jo du har rätt :)

Jag ska testa lite nu, får väl återkomma om matten inte går ihop :lol:
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Jo, apoteket har juste mätdon!
900 Power
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:25 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av 900 Power »

Mätte på en äkte bondlösning, men det funka :)

35cc blev resultatet.

90mm borr, 78mm slag.
Urgröpning kolv 58x0,4mm (1,056 cc?)
Topplockspackningen ihoptryckt 1,2mm
Kolvarna går upp till deckplanet.
Förbränningsrum 35cc

Nån som vill räkna ut kompressionsförhållandet?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

900 Power skrev:90mm borr, 78mm slag 495.963 cc
Förbränningsrum 35 cc Större skulle inte skada
Urgröpning kolv 58x0,4mm 0.364 cc (2.9^2*3.14*0.04) Större skulle inte skada, men vad är det för mått du gett ? diameter x djup ?
Topplockspackningen ihoptryckt 1,2mm 7.63 cc Högre skulle inte skada
Kolvarna går upp till deckplanet.
Totala volymen på förbränningsrummet blir då 35 + 0.364 + 7.63 = 42.994 cc
Kompressionen blir (42.994 + 495.963)/42.994 = Alldeles för hög för turbo eller ca 12.5:1, men det här är väl en sugmotor antar jag. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
900 Power
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:25 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av 900 Power »

mattias skrev:
900 Power skrev:90mm borr, 78mm slag 495.963 cc
Förbränningsrum 35 cc Större skulle inte skada
Urgröpning kolv 58x0,4mm 0.364 cc (2.9^2*3.14*0.04) Större skulle inte skada, men vad är det för mått du gett ? diameter x djup ?
Topplockspackningen ihoptryckt 1,2mm 7.63 cc Högre skulle inte skada
Kolvarna går upp till deckplanet.
Totala volymen på förbränningsrummet blir då 35 + 0.364 + 7.63 = 42.994 cc
Kompressionen blir (42.994 + 495.963)/42.994 = Alldeles för hög för turbo eller ca 12.5:1, men det här är väl en sugmotor antar jag. :)
Toppen är ju planad 2mm :D
Och det är sugmotor.
Skulle vart lite mer ;)

Skulle nog funka med turbo oxå, åker ju inte med bensin 8)
Skriv svar