Vad tror ni jag landar på för effekt?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
JAS
För mycket laddtryck
Inlägg: 275
Blev medlem: tor sep 02, 2004 7:21 pm

Vad tror ni jag landar på för effekt?

Inlägg av JAS »

Receptet är:

B20
R-kam,
Maxportad och planad topp, 46-38,5 ventiler
(ungefär som steg 3, KG trimning)
Dubbla weber 45:or
2,5tums avgassystem



Vad skulle ni gissa?



mvh jas
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Svårt men 120-140 motorhästar är väl inte omöjligt.
JAS
För mycket laddtryck
Inlägg: 275
Blev medlem: tor sep 02, 2004 7:21 pm

Inlägg av JAS »

dezzan skrev:Svårt men 120-140 motorhästar är väl inte omöjligt.
Okej, nä jag förstår att det är svårt att gissa. Men det är ju ändå roligt att höra nån siffra :P
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Vad tror ni jag landar på för effekt?

Inlägg av JonasW »

JAS skrev:Receptet är:

B20
R-kam,
Maxportad och planad topp, 46-38,5 ventiler
(ungefär som steg 3, KG trimning)
Dubbla weber 45:or
2,5tums avgassystem



Vad skulle ni gissa? mvh jas
Ska du köra den på rullande landsväg eller nått sen för att kolla? Ska själv bygga en liknande motor fast borrad till 92mm, 86mm strokervev & vems insprutning istället. Har själv ingen aning om vad man kommer att landa på.
JAS
För mycket laddtryck
Inlägg: 275
Blev medlem: tor sep 02, 2004 7:21 pm

Re: Vad tror ni jag landar på för effekt?

Inlägg av JAS »

Volvo142 skrev:Ska du köra den på rullande landsväg eller nått sen för att kolla? Ska själv bygga en liknande motor fast borrad till 92mm, 86mm strokervev & vems insprutning istället. Har själv ingen aning om vad man kommer att landa på.
Jag får se... beror på :P
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

En B20 som KGtrimning.com har byggt:

Programmerbar tändning och bränsleinsprutning från HESTEC.
Borrad till 92mm försedd med smidda kolvar och vevstakar i stål.
Steg 5 topp med 46/40 ventiler.
MR3 kamaxel (V-LYFT, 0-SPEL:13.9, NOCKVINKEL: 101°, DURATION: 320°.
Rullvippor och heltäckande brygga. Med mera.

Effekt:
200HK/6150 rpm

Vridmoment:
25.5 Kpm/5100 rpm

:deal:
JAS
För mycket laddtryck
Inlägg: 275
Blev medlem: tor sep 02, 2004 7:21 pm

Inlägg av JAS »

Hehe :revs:
:D
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

140ttic skrev:En B20 som KGtrimning.com har byggt:

Programmerbar tändning och bränsleinsprutning från HESTEC.
Borrad till 92mm försedd med smidda kolvar och vevstakar i stål.
Steg 5 topp med 46/40 ventiler.
MR3 kamaxel (V-LYFT, 0-SPEL:13.9, NOCKVINKEL: 101°, DURATION: 320°.
Rullvippor och heltäckande brygga. Med mera.

Effekt:
200HK/6150 rpm

Vridmoment:
25.5 Kpm/5100 rpm

:deal:
Ja, om man bara hade pengarna så :D.
Blir skoj att se vad jag och JAS kan komma att hamna på för effekt. Iof så är det ju svårt att jämföra mot KG:s då vi inte bromsar på samma ställe osv.
JAS
För mycket laddtryck
Inlägg: 275
Blev medlem: tor sep 02, 2004 7:21 pm

Inlägg av JAS »

Blir att sluta lägga pengarna på onödigheter.. som mat osv :P
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

ca 150-160hk är nog inte orimligt...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

näe skulle nog gå att få bra fart med en rolig kam.
JAS
För mycket laddtryck
Inlägg: 275
Blev medlem: tor sep 02, 2004 7:21 pm

Inlägg av JAS »

Pulade tillbaka motorn i volvon i förrgår, blev helt klart roligare att köra. Även om den gick som en kratta, ska ställa in tändningen rätt och justrera förgasarna... blev hafsigt gjort när man hade en arg flickvän less på att vänta runt huvudet :P
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

JAS skrev:Pulade tillbaka motorn i volvon i förrgår, blev helt klart roligare att köra. Även om den gick som en kratta, ska ställa in tändningen rätt och justrera förgasarna... blev hafsigt gjort när man hade en arg flickvän less på att vänta runt huvudet :P
Härligt :). Själv ska jag borra mitt block imorgon så min B20 motor är inte klar på nån vecka iallafall. Du måste ju bjuda på nå bilder & en film snart då ;).
JAS
För mycket laddtryck
Inlägg: 275
Blev medlem: tor sep 02, 2004 7:21 pm

Inlägg av JAS »

Ska se om det inte går att ordna ;) stötte på ett litet problem idag... tror antingen att min generator eller att laddreläet har gett upp... batteriet dött och amp-mätaren lyser.

Jaja... blir fram med voltmetern och kika. Tänkte ju köra ett komptest, men det är ju lite drygt nu :P
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

JAS: jag och volvo142 kanske skulle komma förbi dig och titta på bilen nån dag om det går för sig? skulle vara skojj
Skriv svar