Vet då varför det kallas sugmotor ibland
Vet då varför det kallas sugmotor ibland
Jag hade en rolig stund i garaget för ett tag sen, fick liksom skratta åt mig själv.. Sen svära för att jag precis hamnade några dar bakåt i mekandet.
Hade tänkt släppa ner motorn i volvon, men först skulle ju svänghjulet och kopplingen dit.. hade haft den på motorstativ så jag hade inte kommit åt tidigare.
Upp med motorn i motorlyften, bulta lös från stativet. Hänger och svajar i luften.. Gick och hämtade svänghjulet, 6-bultat.
Kikade på veven... 8 bulthål... Oops!
Jaja. tillbaka till motorstativet, krängde ner en annan vev (det är det jag älskar med b20.. man har liksom grejerna i garaget redan ... utom svänghjul då). Jävlades lite till... eller inte bara lite... ramlager som klämde och fan och hans mormor.
Hoppas ni fick skratta lite på min bekostnad
Nu, anledningen till att jag skrev:
Är det nån skillnad på dom olika vevarna? 6 respektive 8 bult? Sen så har jag en till fråga... stod för ett tag sen med två olika kolvar+vevstakar i händerna, b20 bägge två. Men ena kolven var helt slät, hade en "smalare" vevstake och mindre kolvbult. Andra kolven hade "bredare" vevstake, större kolvbult samt en ursvarvning vid kolvbulten.
Vad är skillnaden? Nu sitter dom som såg rejälare ut i motorn.
Till sist: en bild på mig och bilen (jag ser våldsamt borta ut)
[/img]
Jo jag vet att jag har tappat kofångaren
Godnatt!
mvh jas
Hade tänkt släppa ner motorn i volvon, men först skulle ju svänghjulet och kopplingen dit.. hade haft den på motorstativ så jag hade inte kommit åt tidigare.
Upp med motorn i motorlyften, bulta lös från stativet. Hänger och svajar i luften.. Gick och hämtade svänghjulet, 6-bultat.
Kikade på veven... 8 bulthål... Oops!
Jaja. tillbaka till motorstativet, krängde ner en annan vev (det är det jag älskar med b20.. man har liksom grejerna i garaget redan ... utom svänghjul då). Jävlades lite till... eller inte bara lite... ramlager som klämde och fan och hans mormor.
Hoppas ni fick skratta lite på min bekostnad
Nu, anledningen till att jag skrev:
Är det nån skillnad på dom olika vevarna? 6 respektive 8 bult? Sen så har jag en till fråga... stod för ett tag sen med två olika kolvar+vevstakar i händerna, b20 bägge två. Men ena kolven var helt slät, hade en "smalare" vevstake och mindre kolvbult. Andra kolven hade "bredare" vevstake, större kolvbult samt en ursvarvning vid kolvbulten.
Vad är skillnaden? Nu sitter dom som såg rejälare ut i motorn.
Till sist: en bild på mig och bilen (jag ser våldsamt borta ut)
[/img]
Jo jag vet att jag har tappat kofångaren
Godnatt!
mvh jas
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Måste poängtera att du förmodligen har gjort en tabbe till!
1. Den 6-bultade veven har mått i tum, vevtapparna är 54,1mm i diam och är 32mm breda. Vevstakarna du skall använda är dom som ser smalare ut, med 22mm kolvbult! Dessa stakar är smidda och är mkt bättre än dom med 24mm kolvbult. Det ska tydligen vara bättre härdning i den 6-bultade veven.
2. Den 8-bultade veven har metriska mått och vevtappar som är 54,0mm och är smalare än den 6-bultade (kommer inte ihåg måttet). Till denna vev kan du använda den sk. M-staken, den ser ut ungefär som den andra staken från -74 fram till 79, men den är smidd och mkt starkare!
Så om du nu har dom "grova" stakarna ch 6-bultad vev, då bör grejerna gå trögt och det är ingen hit
I med dom gamla stakarna och kolvarna! dvs dom med 22mm lillända.
1. Den 6-bultade veven har mått i tum, vevtapparna är 54,1mm i diam och är 32mm breda. Vevstakarna du skall använda är dom som ser smalare ut, med 22mm kolvbult! Dessa stakar är smidda och är mkt bättre än dom med 24mm kolvbult. Det ska tydligen vara bättre härdning i den 6-bultade veven.
2. Den 8-bultade veven har metriska mått och vevtappar som är 54,0mm och är smalare än den 6-bultade (kommer inte ihåg måttet). Till denna vev kan du använda den sk. M-staken, den ser ut ungefär som den andra staken från -74 fram till 79, men den är smidd och mkt starkare!
Så om du nu har dom "grova" stakarna ch 6-bultad vev, då bör grejerna gå trögt och det är ingen hit
I med dom gamla stakarna och kolvarna! dvs dom med 22mm lillända.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
marmander skrev:Måste poängtera att du förmodligen har gjort en tabbe till!
1. Den 6-bultade veven har mått i tum, vevtapparna är 54,1mm i diam och är 32mm breda. Vevstakarna du skall använda är dom som ser smalare ut, med 22mm kolvbult! Dessa stakar är smidda och är mkt bättre än dom med 24mm kolvbult. Det ska tydligen vara bättre härdning i den 6-bultade veven.
2. Den 8-bultade veven har metriska mått och vevtappar som är 54,0mm och är smalare än den 6-bultade (kommer inte ihåg måttet). Till denna vev kan du använda den sk. M-staken, den ser ut ungefär som den andra staken från -74 fram till 79, men den är smidd och mkt starkare!
Så om du nu har dom "grova" stakarna ch 6-bultad vev, då bör grejerna gå trögt och det är ingen hit
I med dom gamla stakarna och kolvarna! dvs dom med 22mm lillända.
Doh! ... jaja.. upp med skiten igen...
Men jag har brännt så jag har ett titthål i en av kolvarna med 22mm kolvbult så där tog det stopp fort.
Vi hade lite problems med att motorn inte ville gå runt så lätt som man skulle vilja, men jag bytte till andra vevlager och då funkade det. Drygt det här.. men det snurrar ju i alla fall...
Men men.. man brukar ju säga att man ska göra fel för att lära sig nått
Haha... jo det är ju de
Men det är ju bara början av sommaren än och man ska ju hålla sig sysselsatt hela tiden. Man ska se det från den ljusa sidan
Men jag funderar... ska jag kanske köpa ett 8-bultat lättat svänghjul och klämma dit det tillsammans med den veven? Det var ju trots allt det 6-bultade svänghjulet som gjorde att allt tjorvade
mvh jas
Men det är ju bara början av sommaren än och man ska ju hålla sig sysselsatt hela tiden. Man ska se det från den ljusa sidan
Men jag funderar... ska jag kanske köpa ett 8-bultat lättat svänghjul och klämma dit det tillsammans med den veven? Det var ju trots allt det 6-bultade svänghjulet som gjorde att allt tjorvade
mvh jas
Köp ett sånt & balansera så att jag och Mayson kan komma förbi & kika .JAS skrev:Haha... jo det är ju de
Men det är ju bara början av sommaren än och man ska ju hålla sig sysselsatt hela tiden. Man ska se det från den ljusa sidan
Men jag funderar... ska jag kanske köpa ett 8-bultat lättat svänghjul och klämma dit det tillsammans med den veven? Det var ju trots allt det 6-bultade svänghjulet som gjorde att allt tjorvade
mvh jas
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
du kan läsa lite här http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... en&sidnr=1 så behöver du kanse inte behöver skruva hela sommaren, det finns ju faktiskt roligare att göra en finn sommar dag än att byta lager mm. lycka till!JAS skrev:Haha... jo det är ju de :P
Men det är ju bara början av sommaren än och man ska ju hålla sig sysselsatt hela tiden. Man ska se det från den ljusa sidan:P
mvh jas
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Det har du rätt i. Läste i artikeln om B20-stakar utan M-märket, att man skulle passa sig för dom. Nu vet jag ju inte om det är något märke eller inte på mina (får kika det nästa gång).Jens Gustavsson skrev:du kan läsa lite här http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... en&sidnr=1 så behöver du kanse inte behöver skruva hela sommaren, det finns ju faktiskt roligare att göra en finn sommar dag än att byta lager mm. lycka till!
Men är dom till och med så värdelösa så att jag, som med lite tur har 140 hk ska passa mig eller kan jag ta det lugnt tills jag börjar sikta mot turbo?
mvh JAS
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå