Vet då varför det kallas sugmotor ibland

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
JAS
För mycket laddtryck
Inlägg: 275
Blev medlem: tor sep 02, 2004 7:21 pm

Vet då varför det kallas sugmotor ibland

Inlägg av JAS »

Jag hade en rolig stund i garaget för ett tag sen, fick liksom skratta åt mig själv.. Sen svära för att jag precis hamnade några dar bakåt i mekandet.

Hade tänkt släppa ner motorn i volvon, men först skulle ju svänghjulet och kopplingen dit.. hade haft den på motorstativ så jag hade inte kommit åt tidigare.

Upp med motorn i motorlyften, bulta lös från stativet. Hänger och svajar i luften.. Gick och hämtade svänghjulet, 6-bultat.

Kikade på veven... 8 bulthål... :oops: Oops!

Jaja. tillbaka till motorstativet, krängde ner en annan vev (det är det jag älskar med b20.. man har liksom grejerna i garaget redan :P... utom svänghjul då). Jävlades lite till... eller inte bara lite... ramlager som klämde och fan och hans mormor.

Hoppas ni fick skratta lite på min bekostnad
8)



Nu, anledningen till att jag skrev:
Är det nån skillnad på dom olika vevarna? 6 respektive 8 bult? Sen så har jag en till fråga... stod för ett tag sen med två olika kolvar+vevstakar i händerna, b20 bägge två. Men ena kolven var helt slät, hade en "smalare" vevstake och mindre kolvbult. Andra kolven hade "bredare" vevstake, större kolvbult samt en ursvarvning vid kolvbulten.

Vad är skillnaden? Nu sitter dom som såg rejälare ut i motorn.


Till sist: en bild på mig och bilen (jag ser våldsamt borta ut)
Bild[/img]
Jo jag vet att jag har tappat kofångaren :P


Godnatt!

mvh jas
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

finnes 2 sorters vevaksler til b20....du kan INTE :!: byte om dom i samme motor....du MÅSTE ha dom 8 boltede vevstakerne åsså :D hehehehe :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Måste poängtera att du förmodligen har gjort en tabbe till!

1. Den 6-bultade veven har mått i tum, vevtapparna är 54,1mm i diam och är 32mm breda. Vevstakarna du skall använda är dom som ser smalare ut, med 22mm kolvbult! Dessa stakar är smidda och är mkt bättre än dom med 24mm kolvbult. Det ska tydligen vara bättre härdning i den 6-bultade veven.

2. Den 8-bultade veven har metriska mått och vevtappar som är 54,0mm och är smalare än den 6-bultade (kommer inte ihåg måttet). Till denna vev kan du använda den sk. M-staken, den ser ut ungefär som den andra staken från -74 fram till 79, men den är smidd och mkt starkare!

Så om du nu har dom "grova" stakarna ch 6-bultad vev, då bör grejerna gå trögt och det är ingen hit :!:

I med dom gamla stakarna och kolvarna! dvs dom med 22mm lillända.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
JAS
För mycket laddtryck
Inlägg: 275
Blev medlem: tor sep 02, 2004 7:21 pm

Inlägg av JAS »

marmander skrev:Måste poängtera att du förmodligen har gjort en tabbe till!

1. Den 6-bultade veven har mått i tum, vevtapparna är 54,1mm i diam och är 32mm breda. Vevstakarna du skall använda är dom som ser smalare ut, med 22mm kolvbult! Dessa stakar är smidda och är mkt bättre än dom med 24mm kolvbult. Det ska tydligen vara bättre härdning i den 6-bultade veven.

2. Den 8-bultade veven har metriska mått och vevtappar som är 54,0mm och är smalare än den 6-bultade (kommer inte ihåg måttet). Till denna vev kan du använda den sk. M-staken, den ser ut ungefär som den andra staken från -74 fram till 79, men den är smidd och mkt starkare!

Så om du nu har dom "grova" stakarna ch 6-bultad vev, då bör grejerna gå trögt och det är ingen hit :!:

I med dom gamla stakarna och kolvarna! dvs dom med 22mm lillända.

Doh! :evil: :doh: ... jaja.. upp med skiten igen...
Men jag har brännt så jag har ett titthål i en av kolvarna med 22mm kolvbult så där tog det stopp fort.
Vi hade lite problems med att motorn inte ville gå runt så lätt som man skulle vilja, men jag bytte till andra vevlager och då funkade det. Drygt det här.. men det snurrar ju i alla fall...

Men men.. man brukar ju säga att man ska göra fel för att lära sig nått :?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Finns ju en viss risk för varmgång om man har presspassning på lagrena :P
Men oljetrycket lär ju hålla sg fint ett tag ;)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
JAS
För mycket laddtryck
Inlägg: 275
Blev medlem: tor sep 02, 2004 7:21 pm

Inlägg av JAS »

Haha... jo det är ju de :P
Men det är ju bara början av sommaren än och man ska ju hålla sig sysselsatt hela tiden. Man ska se det från den ljusa sidan :P

Men jag funderar... ska jag kanske köpa ett 8-bultat lättat svänghjul och klämma dit det tillsammans med den veven? Det var ju trots allt det 6-bultade svänghjulet som gjorde att allt tjorvade :P

mvh jas
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

JAS skrev:Haha... jo det är ju de :P
Men det är ju bara början av sommaren än och man ska ju hålla sig sysselsatt hela tiden. Man ska se det från den ljusa sidan :P

Men jag funderar... ska jag kanske köpa ett 8-bultat lättat svänghjul och klämma dit det tillsammans med den veven? Det var ju trots allt det 6-bultade svänghjulet som gjorde att allt tjorvade :P

mvh jas
Köp ett sånt & balansera så att jag och Mayson kan komma förbi & kika ;).
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

JAS skrev:Haha... jo det är ju de :P
Men det är ju bara början av sommaren än och man ska ju hålla sig sysselsatt hela tiden. Man ska se det från den ljusa sidan:P

mvh jas
du kan läsa lite här http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... en&sidnr=1 så behöver du kanse inte behöver skruva hela sommaren, det finns ju faktiskt roligare att göra en finn sommar dag än att byta lager mm. lycka till!
JAS
För mycket laddtryck
Inlägg: 275
Blev medlem: tor sep 02, 2004 7:21 pm

Inlägg av JAS »

Jens Gustavsson skrev:du kan läsa lite här http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... en&sidnr=1 så behöver du kanse inte behöver skruva hela sommaren, det finns ju faktiskt roligare att göra en finn sommar dag än att byta lager mm. lycka till!
Det har du rätt i. Läste i artikeln om B20-stakar utan M-märket, att man skulle passa sig för dom. Nu vet jag ju inte om det är något märke eller inte på mina (får kika det nästa gång).
Men är dom till och med så värdelösa så att jag, som med lite tur har 140 hk ska passa mig eller kan jag ta det lugnt tills jag börjar sikta mot turbo?

mvh JAS
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

du kanske skulle ta klivet in i turboträsket på en gång?det står ju en b20 turbomotor i garaget som är till salu
JAS
För mycket laddtryck
Inlägg: 275
Blev medlem: tor sep 02, 2004 7:21 pm

Inlägg av JAS »

herr O, visst är det du som är jonas ohlsson?
har tommy johansson på volvo pratat med dig nått? ;)

vad kostar turbo-B20motorn på då? :P

mvh JAS
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

ja och ja,men motorn är inte min men jag kan väl skaffa dig nr till honom som äger den
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Hur går det för dig JAS? Blir det 6 eller 8-bultade veven?
JAS
För mycket laddtryck
Inlägg: 275
Blev medlem: tor sep 02, 2004 7:21 pm

Inlägg av JAS »

Tror det blir den 8-bultade då jag kört sönder en kolv så jag inte har helt komplett till 6-bultiset.

Väntar bara på pengar, sen blir det att hitta ett svänghjul som passar... men snart är det ju månadsslut :D

herr_O, hur mycket har tommy frågat då? eller måste jag tigga lite själv? ;)



mvh jas
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

ring och tigg lite,tommy har mitt nr :wink:
Skriv svar