Små 2-stegs förgasare?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Små 2-stegs förgasare?

Inlägg av Cassius »

För att både ha bränsleekonomi och buskraft har jag börjat fundera över att köra med 2 stegs gasare till kadetten senare (finns en tråd längre ned, bonntrim nått) tanken nu är att faktiskt köra på en 2 stegare, en 28/34 men jag fick för mig att dubbla knasare skulle vart skojjigare ;)

Så hur små 2stegare finns de? nått typ 15-20 på första steget och 25-30 på andra hade ju vart alldeles perfa! spela roll om jag måste gå på mc knasare, sålänge de e 2 stegs ;)

Motorn är bara en 1200 kubikare och nu sitter de en enkel 35mm där.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det funkar inte speciellt bra att köra flera tvåstegsförgasare, det ska i så fall vara till ett gemensamt plenum men då är hela idén med dubbla förgasare bortkastad.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

weber36 dcd er en LITEN forgasser :D ... passer i fra 600 ccm til 3000ccm..... trenger bare å bytte bestykning..... :roll: :roll: :roll: Å DEN HAR LØSE HALSRINGER,det trenger man når man ska montere den på små motorer.... :wink: men følg de råd som kansje kg gir ang dcd webern.....finnes sikkert noe bøker ang den åsså.....FLOTTØR ventil må byttes med EN gang :arrow: ellers må du bytte motor,pga brente kolvar :evil:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Finns även 28/36DCD också!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

therealpinto skrev:Det funkar inte speciellt bra att köra flera tvåstegsförgasare, det ska i så fall vara till ett gemensamt plenum men då är hela idén med dubbla förgasare bortkastad.

/Gustaf
Kan du gå in mer på varför de inte skulle fungera bra?

Klart att en DCD skulle sitta fint! Men i så fall kan jag lika gärna köra på den Tercel förgasare jag har, den matar 72hk i 1500kubik och jag satsar på typ 70-80hk i 1200 kubik så den borde duga tycker jag..
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tvåstegsförgasarna är inte gjorda för de pulser som blir i insuget, och sätter du den så att du har ett spjäll/cylinder så är det ju bara två cylindrar som får soppa på låglast.

Jag har sett en motor med dubbla 32/36DGAV (som är en progressiv - mycket bra - förgasare) och den funkade helt hopplöst illa.

Ett gemensamt plenum för alla cylindrar skulle behöva vara rätt stort för att få soppa och luft att blanda sig och då får man ofta problem med utfällning istället, gasresponsen blir också kass.

Vill du göra nåt ballt med många förgasare, satsa på 4 st små MC/skoterförgasare istället. Till en 1200-kubiks fyrtaktare som inte varvar så mycket borde förgasare från en 600-900 kubiks hoj eller skoter (fyrcylindrig, annars nån med runt 150 kubik/cylinder) funka rätt okej.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

Tercel förgasaren verkar för liten tycker jag. Klart du siktar på 70-80hk men man måste sikta över sitt mål tycker jag.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Jo man måste ju sikta högt för att nå högt ;) får väl se vad de blir..

men therealpinto: Kadetten har ju siames portar! Därav tanken med 2st 2portare... jag ska alltså köra 2 cylindrar på en 2stegare.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Ingen som tror att dubbla 2stegare kan funka eftersom de är siames portar på stackarn? Kan ju köra dubbla tercel gasare vilket skulle motsvara en 56/68 2 stegs gasare då, får den inte nog med soppa då så vette faán alltså!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

therealpinto skrev:Det funkar inte speciellt bra att köra flera tvåstegsförgasare, det ska i så fall vara till ett gemensamt plenum men då är hela idén med dubbla förgasare bortkastad.

/Gustaf
vet ej men de låter ju inte som de kan funka vidare bra..även med siamesportar tror jag. kör med en stor istället..enkel SU eller weber 32/36? vad som passar
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

nytt insug eller non form av adapterplatta kommer jag måsta på med hur som helst så.. men jag får väl börja med tercelgasaren och sen gå vidare om jag inte tycker de räcker ;)

De blir ju då 27mm mer totalt att andas genom på fullgas hur som helst så, en del borde de ju göra!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Inte ens med siamesportar funkar det bra med 2 st tvåstegare.

Hellre två stycken vanliga förgasare i så fall, dubbla original eller nåt.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

therealpinto skrev:Inte ens med siamesportar funkar det bra med 2 st tvåstegare.

Hellre två stycken vanliga förgasare i så fall, dubbla original eller nåt.

/Gustaf
okej, då får de bli tercelgasaren till en början i alla fall. Har funderat på att skaffa en till 1200S motor och slita isär den å vikta upp och polera lite invändigt, då får man ju 2st 35mm gasare som borde bli ganska lagomt tycker jag ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

2 stegs förgasare

Inlägg av AFFE »

Om jag inte minns fel så hade 67/71 Opel comodor sexorna dubbla solex med 2 stegs matning det o det hur bra som helst
Mvh AFFE
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jo, men det är säkert med ett större plenum och en lågvarvig motor.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar