Hur vass kam klarar dubbla SU HIF6?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
M_N
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tis maj 31, 2005 3:07 pm

Hur vass kam klarar dubbla SU HIF6?

Inlägg av M_N »

På Amazonklubbens forum länkades till denna sidan där en snubbe listat ett större antal B20-kammar, http://www.geocities.com/iadr1/superlist_grinds.html.
As in subject så är min fundering hur pass vass kam man kan köra med 2xSU utan att tappa moment&gassvar på låg/mellanvarv. SU kräver ju ett visst vakum för att funka bra och en del säger att tex R-kammen inte funkar medan andra tycker den duger bra.
Nu är jag väl iofs mest inne på en kam från Enem alt. KG. Någon som har lite ideer?

// Micke
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

dubbla su och R kam har ju vart ett slående recept i många år, dessutom är ju insuget på SU förgasarna bättre utformat för R kammens egenskaper på högre varvtal. vore dumt att byta ner sig till k kammen tycker jag nog. det bästa alternativet är enligt min mening att trycksätta förgasarna :wink:
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

R kammen funkar fint enligt mig med dubbla su, ska man ha kg kammar tror jag inte man vågar så mkt längre än till Kg17 för att det ska börja rappla, har då testat kg6an med dubbla su av nyare modellen och ides inte ens köra bilen ur garaget.
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

KG-6 kammen

Inlägg av hakno »

De flesta menar att kg 6 kammen är den bästa kammen att montera på trimmade b20. Nyfiken på din motorkonstellation när du provade med kg6:an?

Har hört mig för lite och de flesta menar att kg6 bara kan användas med dubbla Webrar eller liknande men en del har påstått att det ska fungera med dubbla SU? Viktigt då att kanalerna inte var för stora i toppen, samt att toppen är välportad. Inte mycket portad, utan proffsportad.

/Håkan
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Grejjerna som satt i motorn var väl i stora drag: B20, standard slag, borr 93mm, Kg 6 kam, Steg 3 topp (46, 38.5). typ 3 extraktor.

endera tappade den all tomgång eller så skenade tomgången och ville inte gå tillbaka efter gaspådrag.
motorn gick dock som en guuud med 45:or.
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Problemet med vass kam har inte det med är separata spjällhus att göra? Su insuget har ju en gemensam kammare. Med vass kam å mycket överlapp så stör pulserna varandra och motorn går som en kratta på tomgång?
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Hur vass kam klarar dubbla SU HIF6?

Inlägg av Kirre »

M_N skrev:På Amazonklubbens forum länkades till denna sidan där en snubbe listat ett större antal B20-kammar, http://www.geocities.com/iadr1/superlist_grinds.html.
As in subject så är min fundering hur pass vass kam man kan köra med 2xSU utan att tappa moment&gassvar på låg/mellanvarv. SU kräver ju ett visst vakum för att funka bra och en del säger att tex R-kammen inte funkar medan andra tycker den duger bra.
Nu är jag väl iofs mest inne på en kam från Enem alt. KG. Någon som har lite ideer?

// Micke
fixa nåra weber 45or istället och ställ in dem rätt
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

lo

Inlägg av Blom »

Körde med dubbla su till r-kam men det sög stenhårt.....
Bytte till dubbla dellorto 40mm det blev som natt och dag!!!!
Flyer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: sön sep 12, 2004 12:37 am
Ort: Oxelösund

Inlägg av Flyer »

Dubbla Su och R-kam är ingen bra kombination för det blir dåligt vakuum...
Volvo 855 turbo -94 [300 hk/502NM]
Volvo 343 DL -86
Skriv svar