Lindqvist Racing skrev:Grym topp, Jens. Hur i helsike har dom lyckats med att svetsa i gjutjärn på det viset?? Jag har försökt själv att svetsa gjutjärn, och även lämnat bort till s.k. experter, men det har aldrig lyckats.
I min värld är det ju förstås alldeles för stor insugskanal. Jag har 36 mm i min topp på trängsta stället.... Men jag har ju rest kanal och då kan man ha lite mindre area.
Sjukt mycket flöde, har du flödat den själv? Men ventilen är ju grotesk, skulle inte bli så bra i en normalborrad B20.
Hur ser förbränningsrummet ut förresten, och hur gjorde dom med toppackningen?Har du vippstället till toppen, rullvippor antar jag?
jag är ingen expert på gjutjärns svetsning men det ser mycket bra ut och det har hållit i 30 år snart
motorpuls viste vad dom höll på med (fins den firman kvar?)
jag tycker inte det är för stor canal, spesielt inte till en 2840cc motor (98.40 borr och 92.5 slag).
har du räcknat på minsta canal arian på din topp? på min turbo topp så behövs ca 40mm på trångaste stället för att det inte ska bli för hög gashastighet på 8000rpm(jag har ca 38.5mm nu).
men som du säger så blir det lite annars med en rest canal.
jag har flödat den i min och i eric marklunds superflow 600 med samma resultat.
packningen tror jag var en urklippt org med oringar i koppar, men det var här och i blocket det var problem ("jävla diskmaskin" enligt rullarn själv
)
en historia sa att han provat med olja både i kylaren och i vattnet så det skulle kunna blanda sig som det ville men kan ej svara på om det är sant
det blir dålig kylning men det kan ha fungerat på 402m