Lindqvist racing på "en dag på strippen"?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lindqvist Racing skrev:Inget nytt vad gäller motorn i år. Det enda som är nytt för i år är M400 lådan. Är nere på tolvor nu i alla fall. 12.80 på Uråsa förra helgen, och 12.83 idag på Emmaboda motorfestival. Jag hade bra fäste idag men M400:an har ganska lång etta och jag har 4.10 i bakaxeln, så motorn storknade lite på ettan när det högg i. Måste ha 4.88 i stället, men det får bli till nästa år, om man nu ska fortsätta.
skönt med en tolva i allafall!

vad vart det för 60 fot och slutfart?
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Slutfart 169 km/h.
60-fot 1,85.
Har haft 1,65 som bäst i 60-fot på klistrad bana,
med M45 låda.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jens, har du kört något med det gula monstret i år?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lindqvist Racing skrev:Jens, har du kört något med det gula monstret i år?

nej jag har fåttt en spricka i toppen :cry: ska försöka få liv i den när semestern börjar med en lätt portad standard topp och F kam http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=15
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev:
Lindqvist Racing skrev:Inget nytt vad gäller motorn i år. Det enda som är nytt för i år är M400 lådan. Är nere på tolvor nu i alla fall. 12.80 på Uråsa förra helgen, och 12.83 idag på Emmaboda motorfestival. Jag hade bra fäste idag men M400:an har ganska lång etta och jag har 4.10 i bakaxeln, så motorn storknade lite på ettan när det högg i. Måste ha 4.88 i stället, men det får bli till nästa år, om man nu ska fortsätta.
skönt med en tolva i allafall!

vad vart det för 60 fot och slutfart?

du kan ju inte sluta förns du kört fortare än vad min (Rullarn) 2850cc B20 sugmotor :lol:

har du läst repotaget i bilsport? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8849


tror han körde 11.75 eller nått sånt innan han vart läss på att blanda vatten och olja i motorn (kan ringa och höra om han minns exakt tid).

det var förövrigt i den PV n som lustgas lasson körde 12.2 (7.7 201m) med 2.2l B20 sugmotorn som du sen köpte!
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Skitkul att läsa om Rullarn. Du får gärna fråga honom om hans bästa tid, så man vet vad man ska sikta in sig på....
Salt & peppar Amazonen körde också 11:or med B20 en gång i tiden.
Synd det där med din topp. Man kanske skulle utmana dig med en B20 turbo. Turbovärlden är dock okänd för mig, så du kan nog vara lugn.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jens, har du några bilder på toppen till Rullarns gamla motor ? Det vore intressant att se hur dom knåpat ihop den.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lindqvist Racing skrev:Jens, har du några bilder på toppen till Rullarns gamla motor ? Det vore intressant att se hur dom knåpat ihop den.
nej det har jag nog inte men jag fixar nåra+ flöderna i helgen!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lindqvist Racing skrev:Skitkul att läsa om Rullarn. Du får gärna fråga honom om hans bästa tid, så man vet vad man ska sikta in sig på....
Salt & peppar Amazonen körde också 11:or med B20 en gång i tiden.
Synd det där med din topp. Man kanske skulle utmana dig med en B20 turbo. Turbovärlden är dock okänd för mig, så du kan nog vara lugn.
jag ska fråga han!

jo jag tycker du ska bygga ihop en turbo motor och köra ifrån mig :) , jag hjälper dig gärna att komponera ett turbosystem :lol: (resten kan du ju bättre än jag).


jag måste också berätta att jag var nära att övertala min kusin mikael persson (han med weber cortinan på www.savarturbo.se http://savarturbo.se/?nomenu=1&sida=con ... php&bil=mp ) att köpa rullarns gamla pv då lustgaslarsson trappade ned med denna bil.


hadde mikael som är en riktig finlirare och brutal chafför köpt den och fin sjusterat B20 in och labbat med lustgasen lite på pv n så hadde det inte varit så säkert att jag hade varit den enda dörrskramlar försedda B20 bilen med 10 sec tidkort!

men han var tyvär klok att inte gå ned sig i B20 träsket :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev:
Lindqvist Racing skrev:Jens, har du några bilder på toppen till Rullarns gamla motor ? Det vore intressant att se hur dom knåpat ihop den.
nej det har jag nog inte men jag fixar nåra+ flöderna i helgen!

många helger senare :oops:



insugningscanalen med 49mm ventil och 42mm dim på trångaste stället (vid packningen)

canalen har ca 44mm 8mm under sätet och en brädd av 47mm mitt i svängen :shock:

2mm 66cfn

4mm 126

6mm 174

10mm 198

12mm 216

14mm 249cfm


ut med 38.5mm ventil.

canalen ut mot packningen är nästan std men den är mycket grov onder ventilen (35mm) sen är den bred i innerradien (D port)med rätt lågt golv.

8mm 126

10mm 145

12mm 159

13mm 163cfm



kolla de snygga svets fogarna som håller ihop de tre delarna toppen var kapad i när de extra matrealet vart påsvetsat från insidan.

Bild

Bild

Bild


en annan "flödestest" avgasport som är portad på ett liknande sätt men med 39vv ventil som flödar just över 160cfm (dock med kast säte)
Bild
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör dec 23, 2006 3:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

la ut lite info på amazon klubben också
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=4997
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Grym topp, Jens. Hur i helsike har dom lyckats med att svetsa i gjutjärn på det viset?? Jag har försökt själv att svetsa gjutjärn, och även lämnat bort till s.k. experter, men det har aldrig lyckats.
I min värld är det ju förstås alldeles för stor insugskanal. Jag har 36 mm i min topp på trängsta stället.... Men jag har ju rest kanal och då kan man ha lite mindre area.
Sjukt mycket flöde, har du flödat den själv? Men ventilen är ju grotesk, skulle inte bli så bra i en normalborrad B20.
Hur ser förbränningsrummet ut förresten, och hur gjorde dom med toppackningen?Har du vippstället till toppen, rullvippor antar jag?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lindqvist Racing skrev:Grym topp, Jens. Hur i helsike har dom lyckats med att svetsa i gjutjärn på det viset?? Jag har försökt själv att svetsa gjutjärn, och även lämnat bort till s.k. experter, men det har aldrig lyckats.
I min värld är det ju förstås alldeles för stor insugskanal. Jag har 36 mm i min topp på trängsta stället.... Men jag har ju rest kanal och då kan man ha lite mindre area.
Sjukt mycket flöde, har du flödat den själv? Men ventilen är ju grotesk, skulle inte bli så bra i en normalborrad B20.
Hur ser förbränningsrummet ut förresten, och hur gjorde dom med toppackningen?Har du vippstället till toppen, rullvippor antar jag?
jag är ingen expert på gjutjärns svetsning men det ser mycket bra ut och det har hållit i 30 år snart :lol: motorpuls viste vad dom höll på med (fins den firman kvar?)

jag tycker inte det är för stor canal, spesielt inte till en 2840cc motor (98.40 borr och 92.5 slag).

har du räcknat på minsta canal arian på din topp? på min turbo topp så behövs ca 40mm på trångaste stället för att det inte ska bli för hög gashastighet på 8000rpm(jag har ca 38.5mm nu).

men som du säger så blir det lite annars med en rest canal.

jag har flödat den i min och i eric marklunds superflow 600 med samma resultat.

packningen tror jag var en urklippt org med oringar i koppar, men det var här och i blocket det var problem ("jävla diskmaskin" enligt rullarn själv :lol: )

en historia sa att han provat med olja både i kylaren och i vattnet så det skulle kunna blanda sig som det ville men kan ej svara på om det är sant :wink: det blir dålig kylning men det kan ha fungerat på 402m
Vincent
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån nov 10, 2003 11:52 pm
Ort: Husqvarna/Jönköping

Inlägg av Vincent »

Man kan ju alltid få tag i personen som svetsade toppen och fråga om man vill :D

Motorpuls,ta reda på ägarna,hunt them down och fråga dom.
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Amazon_V8 skrev:Man kan ju alltid få tag i personen som svetsade toppen och fråga om man vill :D

Motorpuls,ta reda på ägarna,hunt them down och fråga dom.
jo fast toppen byggdes på mitten av -70 talet :) hittar inga spår av motorpuls på nätet iallafall.

risken är stor att personen i fråga har gått i pansin eller värre :wink:
Skriv svar