Lindqvist racing på "en dag på strippen"?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Vincent
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån nov 10, 2003 11:52 pm
Ort: Husqvarna/Jönköping

Inlägg av Vincent »

Jens Gustavsson skrev:
Amazon_V8 skrev:Man kan ju alltid få tag i personen som svetsade toppen och fråga om man vill :D

Motorpuls,ta reda på ägarna,hunt them down och fråga dom.
jo fast toppen byggdes på mitten av -70 talet :) hittar inga spår av motorpuls på nätet iallafall.

risken är stor att personen i fråga har gått i pansin eller värre :wink:
Nä på nätet kan det nog vara svårt men det lär väll finnas några slags papper på vem som hadde firman hos kommunen,skatteverket eller nån annan instans.Pension eller inte så kommer han nog ihåg ändå.Skulle verkligen vara kul om man fick tag på nån från den gamla skolan som kan sånt här,är själv mycket intresserad av det nämligen :D :D
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lindqvist racing på "en dag på strippen"?

Inlägg av Erland Cox »

Ulf Andersson heter han och han kör visst SSK med en 142:a fortfarande.
Han hade tidigare Speedman med Charles Mörbäck till Charles stack med kassan till Spanien(vad jag har hört).

Erland
choken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: fre jul 08, 2011 4:49 pm

Re: Lindqvist racing på "en dag på strippen"?

Inlägg av choken »

Ulf driver ett företag som heter Rigab o håller till i Göteborg
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lindqvist racing på "en dag på strippen"?

Inlägg av Erland Cox »

OK, vad sysslar han med där? Fortfarande motorer?

Erland
choken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: fre jul 08, 2011 4:49 pm

Re: Lindqvist racing på "en dag på strippen"?

Inlägg av choken »

Nej det är utrustning för brandkåren typ vatten kanoner skumminblandare osv. Jobbade som brandman o trimmade på fritiden. Synd att han inte fortsatte med motorer berodde nog på att han va för snäll o inte kunde ta betalt.
Va kund hos honom slutet 70 början 80 talet o kommer ihåg dom topparna. Han fick köpa helt obearbetade toppar
från volvo som han sågade isär för att komma åt att lägga på material på utsidan av kanalerna.
Kommer även ihåg att han gassvetsade ihop dom för att sedan linda in dom i en rejäl hög med glasfiberull för att svalna.
Han gjorde även en annan typ på samma sätt där insugsböjen var 45 grader och det stack upp ett rör ur toppen.
Mitt intryck av honom va att de fanns ingenting som egentligen var svårt.

Han lät även gjuta en cylinderrad där han va uppe i nästan 3 liter på gamla B20 och även nyare B23 motorerna.
Som Parner dunkade sig på bröstet för 15 år senare.
Att komma till hans vedbod därför det var det blev som att se en ny värld han tillverkade egna vevstakar i
vertygsstål kolvar i nån alulegering.
Såg även en prototyp topp till B23 där han fräst av överdelen för att ersätta med nån typ fingerföljar ventildrivning som naturligtvis va helt rullagrad den kammen såg väldigt rå ut.
Men någon skvallrade till sbf så det blev förbjudet i reglementet att förändra ventildrivningen.
Så det blev bara en hyllvärmare.
Jag tycker han är en levande legend.

Appråpå challe så fanns det nog inga pengar att sticka till Spanien med möjligtvis en växelkassa men enl Ulf så va han typen som hellre slängde pengarna i papperskorgen än betalade skatt.
Tror han jobbade som PR gubbe för SAAB där
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lindqvist racing på "en dag på strippen"?

Inlägg av Erland Cox »

Det hade helt klart varit väldigt intressant att träffa dom grabbarna.
Jag har bara läst gamla tidningsreportage om dom men det dom gjorde var ganska extremt.

Erland
boster
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: mån mar 01, 2010 11:45 pm

Re: Lindqvist racing på "en dag på strippen"?

Inlägg av boster »

Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lindqvist racing på "en dag på strippen"?

Inlägg av Erland Cox »

Intressant. Jag har för mig att han också kommit tillbaka till Sverige?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lindqvist racing på "en dag på strippen"?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag tänkte bara berätta att jag hade trevligt besök av anton matsson som köpte "rullarn toppen" ny av ulf 1979 i kväll i värkstan. han berättade lite olika RC historier om den. sen köpte han original huven från min gula 142:a då hans apendix bil fått sig en smäll i fronten. den gick väldigt bra men motorn va ofta vatten sjuk men oftast i blocket. kul att snacka med den äldre generationen om alla möjliga B20 grejor och trim firmor från -70 80 talet :thumbright:
han ville köpa tillbaka toppen men jag vägrar men lovade att han fick komma och klappa om den så ofta han ville :lol:

berättade också att det bara byggdes en sånhär topp ryckten sa det byggdes två men det byggdes två stora 2.8L bottendelar därimot. han trodde också bottendelarna skulle fungera mycket bättre i dag med 5 cm epoxy i botten där de läckte.

berättade också om galna grejor på -70 talet att han hadde en B20 med B21 topp :) men den slängdes bort då det va storstädning.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lindqvist racing på "en dag på strippen"?

Inlägg av Erland Cox »

B21 topp med överliggande kam då?
Varför?, för att få till 2 liter?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lindqvist racing på "en dag på strippen"?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vet ej? han skratta själv då han berättade det nu så det va väll inte så lyckat skulle jag tro men kul att exprimentera och testa mest skulle jag tro kom ihåg att detta va länge sen en B21 va alldeles ny då och kanske va väldigt dyr också?

mvh jens
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: Lindqvist racing på "en dag på strippen"?

Inlägg av mekomaskin »

Fanns det inte "fritt topplock på original motorblock" i vissa reglementen?
Kan ha varit ett sätt att köra ungefär en B21 i PV, Amazon eller 140.
Micke
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lindqvist racing på "en dag på strippen"?

Inlägg av Kadett4wd »

Annars var det väl helt enkelt för teoretiska kunskaper saknades om vad som var bra, så det testades med praktiska tester.
Helt ok i min värld, sånt gillar jag.
Man slipper räkna och man får konkret svar på om det var bra eller ej ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
kooog
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: lör nov 17, 2007 11:07 pm
Ort: leksand

Re: Lindqvist racing på "en dag på strippen"?

Inlägg av kooog »

Angående toppen med rör utstickande snett upp på kanten så har min granne kommit över en topp som ser ut så. Ska se om jag kan få ta en bild på den. Är helt omärkt men det kanske kan vara denna ulf som gjort den?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lindqvist racing på "en dag på strippen"?

Inlägg av Erland Cox »

Växjö bildelar gjorde såna.

Erland
Skriv svar