Ang. Portning B20
Ang. Portning B20
Läste på hemsidan ang. portning. Precis vad jag letat efter, blev väldigt sugen på att göra en egen "steg3" topp. Har en -75 standardtopp, får lämna bort fräsning av ventilsäten.
Är det idé att färdigporta toppen först och sedan fräsa säten/ventiler? Eller ska man göra tvärt om?
Är det idé att färdigporta toppen först och sedan fräsa säten/ventiler? Eller ska man göra tvärt om?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Ordningen blir nog porta+fixa förbränningsrum, fräsa säten och till sist plana.
HUr mycket ska man plana toppen? Funderar på 86mm topplockshöjd men det är väl beroende på vilken volym man vill uppnå i förbränningsrummen?
Motorn i övrigt är en borrad -75 B20 (92mm) med k-kam. Tänker köra med dubbla SU och 4-2-1 extractorgrenrör.
Vilka nålar kan man tänkas ha i förgasarna?
Vad kan k-kammen ha för duration? Egentligen vill jag hellre ha en kam med en duration på kring 280 grader, typ kg17 men ekonomin tillåter inte detta just nu.
Det kanske blir lite overkill att ha en "steg3" topp till denna motor, eller?
HUr mycket ska man plana toppen? Funderar på 86mm topplockshöjd men det är väl beroende på vilken volym man vill uppnå i förbränningsrummen?
Motorn i övrigt är en borrad -75 B20 (92mm) med k-kam. Tänker köra med dubbla SU och 4-2-1 extractorgrenrör.
Vilka nålar kan man tänkas ha i förgasarna?
Vad kan k-kammen ha för duration? Egentligen vill jag hellre ha en kam med en duration på kring 280 grader, typ kg17 men ekonomin tillåter inte detta just nu.
Det kanske blir lite overkill att ha en "steg3" topp till denna motor, eller?
Hur ska jag göra?
Köpte en havererad steg2 topp, gammal topp med stooora kanaler. Snygga, välbearbetade förbränningsrum dock. Tänker använda den som mall för förbränningsrummen, den hade en volym på 40ml. Tillsammans med b20 (92mm borr) och skärringspackning borde väl detta ge ett kompförhållande på runt 11? Bra eller dåligt?
Tänker köra motorn med dubbla SU till att börja med, funderar på att bugga ett sprut framöver med d-jet insug som stomme.
Ännu en fundering, ska jag använda 44/37 ventiler (steg2) eller 46/38.5 (steg3), utgångsämnet blir en -75 b20 topp.
Köpte en havererad steg2 topp, gammal topp med stooora kanaler. Snygga, välbearbetade förbränningsrum dock. Tänker använda den som mall för förbränningsrummen, den hade en volym på 40ml. Tillsammans med b20 (92mm borr) och skärringspackning borde väl detta ge ett kompförhållande på runt 11? Bra eller dåligt?
Tänker köra motorn med dubbla SU till att börja med, funderar på att bugga ett sprut framöver med d-jet insug som stomme.
Ännu en fundering, ska jag använda 44/37 ventiler (steg2) eller 46/38.5 (steg3), utgångsämnet blir en -75 b20 topp.