Ang. Portning B20

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Ang. Portning B20

Inlägg av hakno »

Läste på hemsidan ang. portning. Precis vad jag letat efter, blev väldigt sugen på att göra en egen "steg3" topp. Har en -75 standardtopp, får lämna bort fräsning av ventilsäten.

Är det idé att färdigporta toppen först och sedan fräsa säten/ventiler? Eller ska man göra tvärt om?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

är nog en ide´att porta så gott det går först och sedan snygga till lite efter att man fräst upp för större ventiler och fräst sätena, skulle ju kännas lite förargligt om man fräser sätena först och sedan råkar sabba sätesytan med slipstiftet.
Jens har säkert bra råd i detta ämne.

//erssa
P-O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 01, 2005 10:41 pm
Ort: Hällevadsholm

Inlägg av P-O »

Jag håller med. Det e nog bäst att porta först.. Om du skall bearbeta förbränningsrummen så gör det först också.
Plast härdar kropp å själ
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: plane toppen først,sen porte,sen fixe setene :idea:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

caterpillar skrev::arrow: plane toppen først,sen porte,sen fixe setene :idea:
Varför plana först? det är inte omöjligt att pajja den packningsytan också med slipstiftet :idea:
Axel Wall
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Ordningen blir nog porta+fixa förbränningsrum, fräsa säten och till sist plana.

HUr mycket ska man plana toppen? Funderar på 86mm topplockshöjd men det är väl beroende på vilken volym man vill uppnå i förbränningsrummen?

Motorn i övrigt är en borrad -75 B20 (92mm) med k-kam. Tänker köra med dubbla SU och 4-2-1 extractorgrenrör.

Vilka nålar kan man tänkas ha i förgasarna?

Vad kan k-kammen ha för duration? Egentligen vill jag hellre ha en kam med en duration på kring 280 grader, typ kg17 men ekonomin tillåter inte detta just nu.

Det kanske blir lite overkill att ha en "steg3" topp till denna motor, eller?
P-O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 01, 2005 10:41 pm
Ort: Hällevadsholm

Inlägg av P-O »

Tänk på att duration inte betyder allt, men mycket.
kolla också nockvinkel samt lyft.
Plast härdar kropp å själ
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

är inte allt för hemma på volvo orginalkammar men skulle gissa på att k-kammen har kring en 277 grader duration och typ 10,8 i lyft vid 0-spel.
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Hur ska jag göra?

Köpte en havererad steg2 topp, gammal topp med stooora kanaler. Snygga, välbearbetade förbränningsrum dock. Tänker använda den som mall för förbränningsrummen, den hade en volym på 40ml. Tillsammans med b20 (92mm borr) och skärringspackning borde väl detta ge ett kompförhållande på runt 11? Bra eller dåligt?

Tänker köra motorn med dubbla SU till att börja med, funderar på att bugga ett sprut framöver med d-jet insug som stomme.

Ännu en fundering, ska jag använda 44/37 ventiler (steg2) eller 46/38.5 (steg3), utgångsämnet blir en -75 b20 topp.
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Krymper inte förbränningsrummen beroende på hur man portat iofsig efter en planing? Kanterna i F rummet går ju inte rakt ner. Planade en b20 topp 6mm. Efter det så såg det ut att behövas mycket portning änn innan.
Skriv svar