b20 Kompression

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

b20 Kompression

Inlägg av DruTTeN »

Har en b20 jag renoverat o satte dit topp o förgasare o allt. Visar sig nu att det bara var 8 i komp rakt över.
Nu till min fråga, förbränningsrummen är urgröpta och toppen är knappt planad (max 0.5mm). Kolvarna är plana.
Hur mycket måste jag plana toppen för att få ungefär 11-12 i komp??
3-3.5mm till ?
Inget slår skön sången från Webrar!
Användarvisningsbild
Malmström
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: sön mar 25, 2007 1:16 pm
Ort: Köping

Re: b20 Kompression

Inlägg av Malmström »

DruTTeN skrev:Har en b20 jag renoverat o satte dit topp o förgasare o allt. Visar sig nu att det bara var 8 i komp rakt över.
Nu till min fråga, förbränningsrummen är urgröpta och toppen är knappt planad (max 0.5mm). Kolvarna är plana.
Hur mycket måste jag plana toppen för att få ungefär 11-12 i komp??
3-3.5mm till ?
När du planar toppen så får du större Kompressionsförhållande, och när du skriver att det bara var 8 i komp rakt över. Så tolkar jag det som att du har 8kg i Kompressionstryck? Det har alltså inget att göra med varandra.

Kompressionsförhållande = Hur mycket större cylindervolymen är i jämnförelse med förbränningsrummet.

Kompressionstryck = Som du mäter genom tändstift hålen, visar om kolvringar och ventiler är täta.
Carl Malmström
Volvo 142 B20 Turbo 380hk 477nm på naven.
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av DruTTeN »

ja det är kompressions trycket jag är ute efter.. är bara 8 nu med oplanad topp o vill upp till 11-12. Hur mycket ska jag plana 3,4,5 mm ?
Inget slår skön sången från Webrar!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Det beror även på kamaxeln, har man vass kam så äre inte så säkert att man har så mkt kompressionstryck på startmotorvarv.
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av DruTTeN »

motorn sitter i en folkracebil.
2 liters
Enem H3 kam
46/38,5 ventiler
solex 45or
Inget slår skön sången från Webrar!
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

Varför vill du ha kompressions trycket på 11-12???
huvudsaken är väl att du får ett jämnt värde över alla cylindrar..

Vad du har för komp förhållande???
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

DruTTeN skrev:motorn sitter i en folkracebil.
2 liters
Enem H3 kam
46/38,5 ventiler
solex 45or
Sätt i en orginalkam så får du högre komptryck!

Man ska aldrig utgå ifrån komptrycket. Alltid kompförhållandet.
När din motor börjar varva lite så blir trycket högre. Mätningen du gör är bara på startmotorvarvtalet.

Gör om, gör rätt.

Mats
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

komp

Inlägg av effe »

när jag kört h3 2.2 lit steg 4 hadde jag starmotor komp 13.75 alla 4 topp planad ca 4.5 mm garage polarn samma sak fast med 2.0 lit försök att räkna ut kompförhållandet det enda riktiga att gå efter allt beror på vad du har . tjocklek topppack . borr .storlek förbränningsr hur högt kolvarna går osv
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av DruTTeN »

okej då detta är en folkrace motor som jag ändå ska varva skiten ur så har inte detta hjälpt mig värst mycket men tack ändå för engagemanget.
Tar av toppen 3mm så får de dug sen.
Inget slår skön sången från Webrar!
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

Men Jonas..
Skit i komp trycket..


Jag skulle förstå dig om du ville ha 11-12:1 i förhållande men inte i komp tryck..

Min B20 jag satte ihop hade 11,5:1 i förhållande men visade 10kg med en mätare och 6kg med en annan.

Har man en vasss kam så släpper den ut kompet när man kollar med mätare

Kolla vad du har för förhållande istället.


PS. motorn bryr sig inte om att det är en folkrace bil :hihi:
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av DruTTeN »

Hur räknar jag ut det då.. blir inte förens i vår jag plockar isär den igen då jag kört upp skiten på ved backen =)
Inget slår skön sången från Webrar!
jonny
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån mar 15, 2004 12:55 am

Inlägg av jonny »

Cylindervolym+kompressionsvolym dividerat med kompressionsvolym=
kompressionsförhållande

kompressionsvolym=förbränningsrummets+packningens volym (om kolvarna inte är plana ska urgröpningensvolym också läggas till)
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: b20 Kompression

Inlägg av ingesjo »

Bumpar denna tråden.
Kompressionstrycket är det man mäter med en tryckgivare ju.
Dock som sagt svårt att mäta korrekt med en vass kam..
Men en fråga från en som funderar. :roll:
Med en snäll kam och O-bearbetad topp kontra en Hög flödande (Portad) topp då?
Kommer den Hög flödande toppen att visa på ett högre tryck vid mätning med samma botten del?
HA det gött
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: b20 Kompression

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är rätt vanligt att folk glömmer att gasa full gas då man komp tryck testar också.

på bra B20 bensin (98oktan) sug motorer vi kört här så bruka man få ca 13-14 bar på mätaren då är det oftast ca 11.5:1 i förhållande och ca 260- 270 grader dur på 1.25mm och ca 105-108 nock vinkel.

mvh jens
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: b20 Kompression

Inlägg av ingesjo »

Jens ,, jag var kanske otydlig i min fundering
Det jag menar är att en och samma bottendel testas med 2 olika toppar (Sug motor).
En topp är helt obearbetad och en topp filad enligt konstens alla regler = högflödande
Beräknat kompressionsförhållande är exakt lika för bägge topparna.
Topparna monteras på botten delen i detta fall B20.. så det blir samma kamaxel i båda fallen , låt oss säga D kam.
Det jag vill ha fram med min fundering är att i testen/mätningen med den högflödande toppen, så kommer man mäta högre kompressions tryck..
Hmmmm med tanke på att man nästan alltid snackar om vilket kompressionsförhållande man ska ha ,, eller max man bör ha.
Så är det väl egentligen viktigare att hålla koll på kompressions trycket.
Teoretisk kontenta :doh:
11:1 i komp för båda topparna
12 bar i Kompressionstryck för original toppen
13 bar för den högflödande...
Eller är jag helt ute o reser ??
Ha det gött i Sävar
Var inne och käka pizza där i början på Juni ,, på väg mot Nord Norge
Ingesjo
Skriv svar