b20 Kompression
b20 Kompression
Har en b20 jag renoverat o satte dit topp o förgasare o allt. Visar sig nu att det bara var 8 i komp rakt över.
Nu till min fråga, förbränningsrummen är urgröpta och toppen är knappt planad (max 0.5mm). Kolvarna är plana.
Hur mycket måste jag plana toppen för att få ungefär 11-12 i komp??
3-3.5mm till ?
Nu till min fråga, förbränningsrummen är urgröpta och toppen är knappt planad (max 0.5mm). Kolvarna är plana.
Hur mycket måste jag plana toppen för att få ungefär 11-12 i komp??
3-3.5mm till ?
Inget slår skön sången från Webrar!
Re: b20 Kompression
När du planar toppen så får du större Kompressionsförhållande, och när du skriver att det bara var 8 i komp rakt över. Så tolkar jag det som att du har 8kg i Kompressionstryck? Det har alltså inget att göra med varandra.DruTTeN skrev:Har en b20 jag renoverat o satte dit topp o förgasare o allt. Visar sig nu att det bara var 8 i komp rakt över.
Nu till min fråga, förbränningsrummen är urgröpta och toppen är knappt planad (max 0.5mm). Kolvarna är plana.
Hur mycket måste jag plana toppen för att få ungefär 11-12 i komp??
3-3.5mm till ?
Kompressionsförhållande = Hur mycket större cylindervolymen är i jämnförelse med förbränningsrummet.
Kompressionstryck = Som du mäter genom tändstift hålen, visar om kolvringar och ventiler är täta.
Carl Malmström
Volvo 142 B20 Turbo 380hk 477nm på naven.
Volvo 142 B20 Turbo 380hk 477nm på naven.
Sätt i en orginalkam så får du högre komptryck!DruTTeN skrev:motorn sitter i en folkracebil.
2 liters
Enem H3 kam
46/38,5 ventiler
solex 45or
Man ska aldrig utgå ifrån komptrycket. Alltid kompförhållandet.
När din motor börjar varva lite så blir trycket högre. Mätningen du gör är bara på startmotorvarvtalet.
Gör om, gör rätt.
Mats
komp
när jag kört h3 2.2 lit steg 4 hadde jag starmotor komp 13.75 alla 4 topp planad ca 4.5 mm garage polarn samma sak fast med 2.0 lit försök att räkna ut kompförhållandet det enda riktiga att gå efter allt beror på vad du har . tjocklek topppack . borr .storlek förbränningsr hur högt kolvarna går osv
Men Jonas..
Skit i komp trycket..
Jag skulle förstå dig om du ville ha 11-12:1 i förhållande men inte i komp tryck..
Min B20 jag satte ihop hade 11,5:1 i förhållande men visade 10kg med en mätare och 6kg med en annan.
Har man en vasss kam så släpper den ut kompet när man kollar med mätare
Kolla vad du har för förhållande istället.
PS. motorn bryr sig inte om att det är en folkrace bil
Skit i komp trycket..
Jag skulle förstå dig om du ville ha 11-12:1 i förhållande men inte i komp tryck..
Min B20 jag satte ihop hade 11,5:1 i förhållande men visade 10kg med en mätare och 6kg med en annan.
Har man en vasss kam så släpper den ut kompet när man kollar med mätare
Kolla vad du har för förhållande istället.
PS. motorn bryr sig inte om att det är en folkrace bil
Re: b20 Kompression
Bumpar denna tråden.
Kompressionstrycket är det man mäter med en tryckgivare ju.
Dock som sagt svårt att mäta korrekt med en vass kam..
Men en fråga från en som funderar.
Med en snäll kam och O-bearbetad topp kontra en Hög flödande (Portad) topp då?
Kommer den Hög flödande toppen att visa på ett högre tryck vid mätning med samma botten del?
HA det gött
Kompressionstrycket är det man mäter med en tryckgivare ju.
Dock som sagt svårt att mäta korrekt med en vass kam..
Men en fråga från en som funderar.
Med en snäll kam och O-bearbetad topp kontra en Hög flödande (Portad) topp då?
Kommer den Hög flödande toppen att visa på ett högre tryck vid mätning med samma botten del?
HA det gött
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: b20 Kompression
det är rätt vanligt att folk glömmer att gasa full gas då man komp tryck testar också.
på bra B20 bensin (98oktan) sug motorer vi kört här så bruka man få ca 13-14 bar på mätaren då är det oftast ca 11.5:1 i förhållande och ca 260- 270 grader dur på 1.25mm och ca 105-108 nock vinkel.
mvh jens
på bra B20 bensin (98oktan) sug motorer vi kört här så bruka man få ca 13-14 bar på mätaren då är det oftast ca 11.5:1 i förhållande och ca 260- 270 grader dur på 1.25mm och ca 105-108 nock vinkel.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: b20 Kompression
Jens ,, jag var kanske otydlig i min fundering
Det jag menar är att en och samma bottendel testas med 2 olika toppar (Sug motor).
En topp är helt obearbetad och en topp filad enligt konstens alla regler = högflödande
Beräknat kompressionsförhållande är exakt lika för bägge topparna.
Topparna monteras på botten delen i detta fall B20.. så det blir samma kamaxel i båda fallen , låt oss säga D kam.
Det jag vill ha fram med min fundering är att i testen/mätningen med den högflödande toppen, så kommer man mäta högre kompressions tryck..
Hmmmm med tanke på att man nästan alltid snackar om vilket kompressionsförhållande man ska ha ,, eller max man bör ha.
Så är det väl egentligen viktigare att hålla koll på kompressions trycket.
Teoretisk kontenta
11:1 i komp för båda topparna
12 bar i Kompressionstryck för original toppen
13 bar för den högflödande...
Eller är jag helt ute o reser ??
Ha det gött i Sävar
Var inne och käka pizza där i början på Juni ,, på väg mot Nord Norge
Ingesjo
Det jag menar är att en och samma bottendel testas med 2 olika toppar (Sug motor).
En topp är helt obearbetad och en topp filad enligt konstens alla regler = högflödande
Beräknat kompressionsförhållande är exakt lika för bägge topparna.
Topparna monteras på botten delen i detta fall B20.. så det blir samma kamaxel i båda fallen , låt oss säga D kam.
Det jag vill ha fram med min fundering är att i testen/mätningen med den högflödande toppen, så kommer man mäta högre kompressions tryck..
Hmmmm med tanke på att man nästan alltid snackar om vilket kompressionsförhållande man ska ha ,, eller max man bör ha.
Så är det väl egentligen viktigare att hålla koll på kompressions trycket.
Teoretisk kontenta
11:1 i komp för båda topparna
12 bar i Kompressionstryck för original toppen
13 bar för den högflödande...
Eller är jag helt ute o reser ??
Ha det gött i Sävar
Var inne och käka pizza där i början på Juni ,, på väg mot Nord Norge
Ingesjo