Lustgas - Komponenter?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Lustgas - Komponenter?

Inlägg av Cassius »

Tänkte att man kunde samla på sig dom komponenter som behövs för ett NO2 system bara för skojs skull och sen skaffa en flaska om man får läge nångång.. men vad är de för komponenter?

kom ihåg att de är budget ;) Så ni får gärna tipsa om var man kan hitta saker som funkar! t ex gamla moppe munstycken som "sprutmunstycke" eller nått sånt :P
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

hmm ja av den där länken blev man ju en hel del klokare! De här med N2O system var betydligt enklare än vad jag trodde!

2 solonoider, lite slangar och 2 munstycken så är de färdigt för testning ;)

Men jag kom att tänka på en sak till! De borde väl gå köra på "fattigmans N2O?" Dvs vanlig luft som man pressar in i tuben och sen matchar man munstyckena så att man rätt stökiometriskt blandnings förhållande? Kanske inte ger så förbannat mycke pulver men litegrann tycker man ju att de ska kunna ge! :D + att de inte borde vara dyrt att fylla på ;) Borde ju gå bygga om en kompressor så den bygger tryck i tuben istället för en tank, eller?

Svar uppskattas! :D

Edit: N2O borde innehålla 33% syre va? Kvävet kanske också hjälper till men luft innehåller 20% syre, kan man säga att på luft får man då ut 60% av vad man skulle fått på lustgas? (20/33=0,6)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Cassius skrev:hmm ja av den där länken blev man ju en hel del klokare! De här med N2O system var betydligt enklare än vad jag trodde!

2 solonoider, lite slangar och 2 munstycken så är de färdigt för testning ;)

Men jag kom att tänka på en sak till! De borde väl gå köra på "fattigmans N2O?" Dvs vanlig luft som man pressar in i tuben och sen matchar man munstyckena så att man rätt stökiometriskt blandnings förhållande? Kanske inte ger så förbannat mycke pulver men litegrann tycker man ju att de ska kunna ge! :D + att de inte borde vara dyrt att fylla på ;) Borde ju gå bygga om en kompressor så den bygger tryck i tuben istället för en tank, eller?

Svar uppskattas! :D

Edit: N2O borde innehålla 33% syre va? Kvävet kanske också hjälper till men luft innehåller 20% syre, kan man säga att på luft får man då ut 60% av vad man skulle fått på lustgas? (20/33=0,6)

Nja..

tänk nu på att det är massan syre som räknas.. lustgasen får väl en temp av ca -90graderC när den kommer ut, då får du plats med mkt syre, samt att när den kalla gas/bensinblandningen kommer in i den varma cylindern, så expanderar den kraftigt, vilket ger den enorma effektökningen.
Senast redigerad av marmander den ons jul 20, 2005 5:29 am, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

aaah, då är jag med ;) hmm.. då funka de ju inte riktigt som jag ville :P Men utan ideér kommer man ingen vart i alla fall ;) Får köra på kompressor istället då och ha effekt jämt! :D
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

marmander skrev:Nja..

tänk nu på att det är massan syre som räknas.. lustgasen får väl en temp av ca -90graderC när den kommer ut, då får du plats med mkt syre, samt att när den varma gas/bensinblandningen kommer in i cylindern, så expanderar den kraftigt, vilket ger den enorma effektökningen.
57 eller 60 minus eller nått är det väll?

Menar du inte: när den kalla gas/bensinblandningen kommer in i cylindern... ?
Axel Wall
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Axel skrev:
marmander skrev:Nja..

tänk nu på att det är massan syre som räknas.. lustgasen får väl en temp av ca -90graderC när den kommer ut, då får du plats med mkt syre, samt att när den varma gas/bensinblandningen kommer in i cylindern, så expanderar den kraftigt, vilket ger den enorma effektökningen.
57 eller 60 minus eller nått är det väll?

Menar du inte: när den kalla gas/bensinblandningen kommer in i cylindern... ?
givetvis menar jag den kalla :) -90gC är ju ganska kallt.. *ändrad*

vet inte den exakta temperatursänkningen, det beror ju på omgivande faktorer mm. men grunden är ju den samma..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

vet inte den exakta temperatursänkningen, det beror ju på omgivande faktorer mm. men grunden är ju den samma..
jäklar.. jag kollade upp det lite nu.. -88,8 grader var det. det är ju kokpunkten som styr... eftersom N2O är i flytande form på flaskan, och blir gas när den släpps ut.

Det var nog så att lustgasen är flytande vid 60 bar övertryck, och 20 grader. :roll:
Axel Wall
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

:D då var jag inte helt ute och cyklade då ;)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

temp

Inlägg av Blom »

den exakta tempen är -88 grader! :D
Hazze
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons sep 01, 2004 10:25 pm
Ort: Sörberge..Timrå

Inlägg av Hazze »

http://www.riksvag19.com/

har lite lösa delar
Skriv svar