Termotidskontakt

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Fisk
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån maj 23, 2005 12:37 pm
Ort: Grubbe, Umeå

Termotidskontakt

Inlägg av Fisk »

Tjenare..

Har lite tomgångsprobs.!
När jag startar motorn kall så går tomgången upp och ner upp och ner upp och ner mellan ca 750 och 1200 rpm, nån enstaka här på sävarturbo har jag whinat för förut men jag har inte riktigt fått klarhet i problemet..


Hur som helst så gick ju tankarna till kallstartsinjektorn, för att kolla om den var sönder så gav jag bara ström direkt från batteriet till kallstartsinjektorn och det funkade finfint

Då gick tankarna över till termotidskontakten som jag vet ger en signal då till kallstartsinjektorn om att den ska öppna när motorn är kall.
Mätte motstånd med en multimeter och fick det konstana värdet 71.
Och det är liote det jag undrar, ska det vara ett konstant värde eller ska det öka/sjunka när motorn ändrar tempratur?

For iaf ner på skroten idag och plockade en ny termotidskontakt.
Mätte 37 ohm när den satt i bilen som jag plockade den från.
Dock är värdet fortfarande konstant i bilen nu också, bara att det är 37 istället för 71.
Har även kollat kabelbrott och något sånt finns inte.

Någon som har någon idé vad det kan vara?


Jag är liksom less på att starta bilen lördagkväll på en parkering på stan och få det att höras som om man vill picka en fight med allt och alla ;P


Väldigt tacksam för svar!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

När kallstartsinjektorn inte fungerar är motorn väldigt svårstartad kall i normala fall.. är det så för dig?

Du kan ju börja med att skriva vad det är för bil, vilken typ av insprutning det är, vad du kollat upp för övrigt, andra fenomen, etc..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Fisk
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån maj 23, 2005 12:37 pm
Ort: Grubbe, Umeå

Inlägg av Fisk »

mattias skrev:När kallstartsinjektorn inte fungerar är motorn väldigt svårstartad kall i normala fall.. är det så för dig?

Du kan ju börja med att skriva vad det är för bil, vilken typ av insprutning det är, vad du kollat upp för övrigt, andra fenomen, etc..
hehe skämms nästan lite granna :P
Motorn är en m20b23 86a - motronic

Jo det vet jag och den är väl rätt svår startad man får hålla nyckeln en liten stund kanske 4 sec eller något liknande..

symptom, ja det är väl tomgången som går upp och ner tills motorn når normaltempratur och att den är svårstartad när den är kall..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kolla upp så du inte har några läckor i insugsbälgen, det är ett standardfel. Du borde ha en tomgångsmotor eftersom du har Motronic, rengör kontakterna till den till att börja med.
Har du ingen tomgångsmotor måste du ha en gammal luftslid som är aktiv på tomgång och när motorn blir varm slår termokontakten ifrån, och då stängs luftsliden.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Fisk
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån maj 23, 2005 12:37 pm
Ort: Grubbe, Umeå

Inlägg av Fisk »

mattias skrev:Kolla upp så du inte har några läckor i insugsbälgen, det är ett standardfel. Du borde ha en tomgångsmotor eftersom du har Motronic, rengör kontakterna till den till att börja med.
Har du ingen tomgångsmotor måste du ha en gammal luftslid som är aktiv på tomgång och när motorn blir varm slår termokontakten ifrån, och då stängs luftsliden.
Har bytt insugsbälgen pga läkage men det vart ingen skillnad..
Okejokej, det kan inte vara något med boxen till sprutet då?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tveksamt att det är boxen. Om jag var du skulle jag rengöra alla elektriska kontakter som finns under huven först, speciellt till alla givare på motorn.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Fisk
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån maj 23, 2005 12:37 pm
Ort: Grubbe, Umeå

Inlägg av Fisk »

Okej, ska göra det och sen får vi se vad som händer.. ska kolla upp tomgångsmotorn också..

Tack för hjälpen återkommer med resultaten sen..
Användarvisningsbild
Fisk
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån maj 23, 2005 12:37 pm
Ort: Grubbe, Umeå

Inlägg av Fisk »

uppdatering:

Nu har själva den ojämna tomgången fixat sig men nu när kallstartsinjektorn slår in så blir tomgången bara hög och när man ställer på luftskruven så är det angingen rusning eller typ 100 rpm :S

Test med startgas ska göras nu strax men finns det andra faktorer som kan spela in?

Någon som vet ? :)
Skriv svar