plana toppen på en b21

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Jonas_S
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön jan 16, 2005 1:32 am
Ort: UMEÅ

plana toppen på en b21

Inlägg av Jonas_S »

tja

undrar om nån vet hur mycket jag kan plana en b21a topp innan den blir för tunn?? det är inte en 531 topp iaf
P-O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 01, 2005 10:41 pm
Ort: Hällevadsholm

Inlägg av P-O »

kör du med en vanlig förgasare typ stromberg eller liknande. så 1mm 1,2mm blir nog bra. om det var det du ville veta. jag har ibland planat
3,5-4mm på toppar som jag använt. fast det e då med dubbla gasare.
Plast härdar kropp å själ
Användarvisningsbild
Jonas_S
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön jan 16, 2005 1:32 am
Ort: UMEÅ

Inlägg av Jonas_S »

okej

det är bara tänkt att höjja kompan ordentligt pga e85 konvertering
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Det beror lite på årsmodellen tydligen. Äldre toppar har grövre kylkanaler=håller sämre.
P-O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 01, 2005 10:41 pm
Ort: Hällevadsholm

Inlägg av P-O »

sant tex 160 toppen
Plast härdar kropp å själ
Användarvisningsbild
Jonas_S
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön jan 16, 2005 1:32 am
Ort: UMEÅ

Inlägg av Jonas_S »

det är en 83 :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

man ska helst inte plana mer än för att få den rak. toppar med de små kyl kanalerna går att plana en hel del utan problem. plana blocket i stället så kläm spalten blir ca 0.8mm i stället. då kan du byta till plana kolvar också om du inte redan har det.
Användarvisningsbild
Jonas_S
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön jan 16, 2005 1:32 am
Ort: UMEÅ

Inlägg av Jonas_S »

mhm tackar såg föresten i bilsport att dom svetsade igen förbränningsrummena men då måste man väl härda om toppen alu brukar ju bli lite mukt då mans svetsar i det.... det är nämligen tänkt att det ska bli billigt för det är ju bara bruksbilen så plana blocket eller byta kolvar det blir på tok för dyrt för gammhärken...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mr_horsi skrev:mhm tackar såg föresten i bilsport att dom svetsade igen förbränningsrummena men då måste man väl härda om toppen alu brukar ju bli lite mukt då mans svetsar i det.... det är nämligen tänkt att det ska bli billigt för det är ju bara bruksbilen så plana blocket eller byta kolvar det blir på tok för dyrt för gammhärken...
dyrt är det inte men jobbigt!
Användarvisningsbild
Jonas_S
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön jan 16, 2005 1:32 am
Ort: UMEÅ

Inlägg av Jonas_S »

haha

jo det är sant. tanken var mest bara för o testa köra bilen på e85 för att få ner bränslekostnaden lite jag kör förövrigt på det nu oxå. men har läst att den ger bättre effekt vid högre kompa än bensin. och då kan den bli lite soppasnålare oxå. inte direkt billigt o tanka nu. men hittils så tjänar jag in ca 3 kr på er mil i jämförelse med bensin så det är ju nått plus iaf..

men tack för svaren nu har jag lite att fundera på

mvh jonas
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Du behöver inte härda om toppen om du svetsar i den, man kan inte härda aluminium, det är legeringen som styr vilka materialegenskaper man får.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Jonas_S
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön jan 16, 2005 1:32 am
Ort: UMEÅ

Inlägg av Jonas_S »

okej låter bra det då är det bara att ta fram tiggen o lägga igen förbrännings rummen lite :P
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Axel skrev:Du behöver inte härda om toppen om du svetsar i den, man kan inte härda aluminium, det är legeringen som styr vilka materialegenskaper man får.
härda kanske inte är rätt ord men du måste "värmebehandla" den om du svetsat mycket i alla fall.
Användarvisningsbild
Jonas_S
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön jan 16, 2005 1:32 am
Ort: UMEÅ

Inlägg av Jonas_S »

okej har lämnat den till erik på percus :D får se hur det blir... finns ju fler toppar o testa på annars hursomhelst jag skulle haft större ventiler och nya ventilsäten ventiler hittar man ju lätt men vars får jag tag i ventilsätena och vem kan fräsa in dom???
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Jens kanske kan?
skicka ett PM till han så får du veta.
Skriv svar