Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 27, 2020 6:27 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön nov 27, 2011 12:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Inlägg: 1408
Ort: Västerås
Idag blir det uppstart, hoppas att förgasarna fungerar som dom ska, med dubbla accpumpar bör dom leverera soppa vid påslag iaf.

Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 27, 2011 1:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Inlägg: 627
Ort: Eksjö
fint! lär gå bra med dom.. 41mm?

har du byggt de själv?

_________________
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 27, 2011 4:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Inlägg: 1408
Ort: Västerås
Tack.

Japp, satt ihop dom igår och har startat nu, går tokfett men ryter fint.

_________________
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 27, 2011 6:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Inlägg: 1408
Ort: Västerås
Bild

Bild

Bild

_________________
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960


Senast redigerad av NikkO mån nov 28, 2011 7:56 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 27, 2011 8:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Inlägg: 3844
Ort: nord-norge, TROMSØ
flott istallasjon...så frækkt ut

_________________
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 27, 2011 9:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Inlägg: 1408
Ort: Västerås
tackar

_________________
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 27, 2011 11:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Inlägg: 986
Ort: Stockholm, Haninge
Ser asballt ut, film med lite bröl..? :thumbright:

_________________
Tommy Landholm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 28, 2011 6:00 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20986
Ort: Tomterna/sävar
vad har du för grund bestyckning och har du en bb lamda?

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 28, 2011 7:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Inlägg: 1408
Ort: Västerås
Det sitter 42 i lågfart och 138 i högfart, dock så gick den väldigt fett. Om det berodde på läckade nålventiler, fel flottörnivå eller för stort lågfartsmunstycke vet jag ej. Ska byta nålventiler till nya, sänka flottörnivån en aning och starta upp sen igen.

Ja jag kommer att bestycka in dom med hjälp av bbl, pga av att den gick så fett nu så ville jag inte ens skruva i sonden med risk för att den tar stryk...

Eftersom trottelaxeln endast är lagrad i dom yttre förgasarna så linear dom mittre in helt 100, och filtringarna håller inte tätt så dom drar även tjuvluft där. Löser detta genom att sätta i nållager i alla förgasare och byte från filttätning till riktiga packboxar.


Gjorde snabbt en portad 530 med std ventiler och H-kam, ska endast använda denna topp och bestycka in förgasarna lite grovt sen blir det värre topp.

Kan justera längden mellan förgasare och insug 30 mm, ska bli intressant om det är märkbar skillnad däremellan.


Film kommer sen när den går som den ska

_________________
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 28, 2011 8:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Inlägg: 1408
Ort: Västerås
Finns även mindre nålmunstycken, kollade nu och jag har 2.0 mm i förgasarna, 1.5 och 1.8 finns, hur mycket vågar man gå ner i storlek utan risk för att dom inte räcker till på fullgas?

_________________
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 29, 2011 11:26 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20986
Ort: Tomterna/sävar
jämför totala arian mot weber så är du nog ganska nära.

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2011 6:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Inlägg: 1408
Ort: Västerås
Eftersom jag knappt skruvat med weber så är jag ganska osäker, är det bara en nålventil per förgasare där?

_________________
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2011 7:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Inlägg: 241
Ort: Ängelholm
sålänge du har större nålventil än munstycke så borde det ju va lugnt, eller?

weber har en st/gasare..

_________________
Jimmie Arhammer

BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 01, 2011 8:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Inlägg: 1408
Ort: Västerås
Det har du nog rätt i, märks ju annars :thumbright:

_________________
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 18, 2011 8:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Inlägg: 1408
Ort: Västerås
Nu är det provkört och bestyckat med bredbandslambda, gick riktigt jävla bra med tanke på att det är en 530 topp med stdventiler och H-kam. Ny topp ska dit snart som sagt.

Lambda 1.00-1.10 på tomgång, 0.80-0.85 vid 4000 rpm och 0.95 vid 6000 rpm.

Film på körning kommer imorgon, dock så har det kommit snö så det blir väl lite slirigt.

_________________
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010