vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Tommy Luhr »

Pacman, kammen jag räknat på ger 17mm i lyft.

Skall bara få några nya 531 ämnen nu så skall jag fila fram toppen sen:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Dennis Öhman »

Pacman, uniflo kammarna har 16,9 i lyft någon profil, någon 16mm oxå.
Beställ papper av unitec.
Dänniz 073-8447664
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Pacman »

Funkar det rent praktiskt då?
Jag tvivlar inte på att folk slipat fram såna, men har de fått dem att fungera utan att de går ner sig eller går sönder på nåt vis?
Vad har man för tryckare? 39mm?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Tommy Luhr »

Det är agap som jag pratat med angående kammen, han påstår att det skall gå upp till 17mm.
Skulle gärna lyfta 18-19mm men det är problem att få ämnen som man kan slipa det på.

Vi får se om det håller, alternativt sätter jag i större tryckare på insug. Avgas räcker med 37mm tryckare
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Lacke »

Hej Jag brukar göra toppen först efter flödeskörning vet man hur mycke kamaxel
man behöver, men man måste prova mycke om man ska komma över lyft-diameterförhållande
på 0,3 allså 50mm ventil 15mm i lyft, kommer man över det då har man lyckats,
det är jätte svårt, det ska bli kul att följa tråden, lycka till.
Häls Lacke
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Erland Cox »

Jag gör tvärt om. Jag gör toppen efter kammen och ventilstorleken.
Utan stor ventil och mycket lyft är det inte lönt att göra en stor kanal.
Sen försöker jag få den beräknade arean att flöda så gott det går.
Mycket lyft gör gott oavsett om man kan hålla ner durationen, jag gillar korta kammar och brett register före toppeffekt.
Unitek gjorde en RC motor åt en kille här nere som hade en av Bengans motorer året innan.
Den skulle bromsa 272 hästar men hos Bengan tror jag knappt den bromsade 230hk.
Efter ett kambyte till mycket snällare kam bromsade den över 250hk. Det skiljer mycket på bänkar helt klart.
Hade varit kul med en test där man provade olika bilar i en rullande landsväg, en slags dyno tävling.
Borde bli bra reklam för bänken så vi kunde få ett bra pris.
Jag ska ha ihop en 230 till min ban 142:a så till våren har jag en bil med en motor i.
Blir dock inget rekordmonster utan 2.3 liter med original E kolvar, deckat block, 46-38 topp och Weber 50:or.
Bättre att få ihop en motor än inget alls, blir nog nåt värre längre fram men jag ställer gärna upp med den.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Pacman »

Ja då kunde jag gjort nåt vettigt av min 245 som bara står och vilar nu...
Jag ställer med gärna upp. Jag har inte ekonomi till nån värsting heller men fyller gärna upp startfältet med min närvaro.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Marco Garver
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Marco Garver »

Fredrik (FT Tuning) brukar aldrig vara svår, går säkert att lösa dyno shootout.

/M
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av freiman »

Vet en som har en 3,2 liters motor från parner som ska ha lämnat strax över 300 i bänk. Tyvärr dåligt med mer info om motorn dock.
johan freiman
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Pacman »

Låter som Parners egen gjutna specialtopp. Känns som den inte kvalar då ju ;)
Ska det vara 531 så ska det.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Pacman »

Marco Garver skrev:Fredrik (FT Tuning) brukar aldrig vara svår, går säkert att lösa dyno shootout.

/M
Ingen hade varit gladare än vi skåningar om vi haft en shootout i Skåne, men det blir nog svårt att locka hit norrlänningarna då...
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Jens Gustavsson »

geografiskt sett så är ju typ sundsvall centralt för alla :hihi: rogga på motor-nord hjälper säkert till :thumbright:
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Pacman »

Ja då får man kört in motorn ordentligt på väg upp, och man får en god insikt i bränsleförbrukningen med ;)
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Erland Cox »

Har du dragkrok kan vi ta min på släp.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Pacman »

Nej men det kan man ju montera på om man vill. Det är ju en Volvo ;)
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar